Download præsentationen
Offentliggjort afBenjamin Kristiansen Redigeret for ca. et år siden
1
Pædagogisk ledelse EUD konference
2
Indledende fægtninger
Hvad menes med pædagogisk ledelse og hvem er det for? 3-4 modeller (3 forskellige moduler) Twistede moduler fordi…
3
Konstruktionen Systemudvikling med 7 perspektiver Politiske
Undervisning og læring Effektive teamkonstruktioner Udvikling og de to søjler (FDPG og team) Professioner og kompetencer Organisationen og forandringerne Det strategiske
4
Læringsprincipper E-læring (flipped classroom og virtuel kommunikation) Horisontal læring (deltagernes medbragte kompetence i spil) Aktionslæring (strategisk og eksperimenterende)
5
E-læring Poliitiske Oplæg Læring (inkl.IT) Læsestof Teamkonstruktioner
Opgaver Program Videoklip Praktiske Materialer fra dagen Projekter Poliitiske Læring (inkl.IT) Teamkonstruktioner Udvikling og forandring Professioner og kompetence Organisationen Strategien
6
Hans Jørgen Knudsen, NCE
Horisontal læring Viden udefra Lære fra hinanden - sammen Udvikle ny viden gennem bearbejdning af praksis Hans Jørgen Knudsen, NCE
7
Hans Jørgen Knudsen, NCE
Erfaringslæring Erfaring Aktivitet Refleksion Viden Hans Jørgen Knudsen, NCE
8
Strategisk aktionslæring
Rigtige funktionsrettede Udfordrende Mulige Nyttige Nødvendige Givende Strategisk aktionslæring Læringen Et rigtigt projektet: Nyttigt, nødvendigt og fra den rigtige praksis Gennem projektet er det således meningen at man både forbedrer og udvikler sig egen praksis og lærer af det samtidig Hans Jørgen Knudsen, NCE
9
Eksperimenterende aktionslæring
Problem-stilling Observationer og erfaringer Eksperimenter Struktureret teamsamtale Bearbejdning og videndannelse Plauborg, Helle, Jytte V. Andersen & Martin Bayer (2011) Aktionslæring. København: Hans Reitzel Hans Jørgen Knudsen, NCE
10
Strategisk aktionslæring
Uddannelsesforløbet Læse og lytter – diskuterer og deler viden Intro Eksamen case Case Vejledning Eksperimenter Strategisk aktionslæring
11
Faglighed og ekspertise
Den erfarne underviser Uddannelsesreform Før Nu Hurtigt Umiddelbart Rigtigt Hurtigt Umiddelbart Forkert Tværfagligt samarbejde i team Organisering af læring Formativ evaluering IKT Differentiering Teori-praksis Omgivelserne skifter Hans Jørgen Knudsen, NCE
12
Forandringsberedskabet
Kotter Brændende platform Optøning – så tvivl Forandring Fastfrysning Det truende nye Weick & Quinn Time-out Forstå situationen Genfortolke Fortsat læring, videndeling Vilkår Opgaver Tilstedevæ-relse Registrering Overtid Forberedel-se Læring Trivel Differentie-ring IT Miljø Hans Jørgen Knudsen, NCE
13
Undervisningsdifferentiering IKT Osv.
Politiske – interne/eksterne DPG Teams og team-etablering Handlinger Strategi Organisation Samarbejde Kompetenceudvikling Teamudvikling Teamet Teammål Kerneydelsen Lære så meget de kan Trives Eksperimen-tarium Læringsparathed Læringen Konsolideringen Synlig læring Undervisningsdifferentiering IKT Osv. Hans Jørgen Knudsen, NCE
14
Det, der ligger i kortene
Undervisningsdifferentiering IT Bedre sammenhæng mellem teori og praktik Mere attraktive miljøer Elevtrivsel Alle elever skal lære så meget de kan Hvem vil IKKE arbejde med det? Hans Jørgen Knudsen, NCE
15
Professionelle lærere (semi-professionelle)
Særlig uddannelse (videregående) Særlige erfaringer fra praksis Arbejder i elevens interesse (for elevens bedste) Accepteret medlem af en gruppe, der da har særlige rettigheder – undervisningsret samt ret til medlemskab af Uddannelsesforbundet, GL, AC eller andet
16
Professionelle ledere – siden 1991
Nødvendige viden Nødvendige erfaringer Se tingene fra skolens perspektiv – men også gøre det for elevens skyld (krydspres) Accepteret medlem af en gruppe, der da har særlige rettigheder – herunder medlemskab af DE-L osv og en særlig status ift centrale myndigheder
17
Aktiv professionalisme
Tillid Reducere kompleksiteten Skaber sammenhæng Risiko og usikkerhed En evig proces Aktiv tillid Ikke betingelsesløs men snarere en forhandlet Samarbejder på nye områder og på nye måder Samarbejde og tale sammen – ikke til hinanden Gensidig accept af hinandens ekspertise og kompetence Fælles beslutninger Accept af at man kan tale om det, diskutere det osv Politik Etablere politik for samarbejdet med elementer af decentralisering og fælles beslutningstagen Judyth Sachs (2003) The Activist Teaching Profession. Open University Press
18
Eller på den professionelle kapital
Human kapital: Viden, kompetencer, sociale og personlige egenskaber, kognitive evner osv Social kapital: Stærke relationer (alle parter) kendetegnet ved gensidig tillid og omfattende videndeling. Beslutningskapital: Evnen til at træffe professionelle og fagligt velbegrundede beslutninger i situationer, som til stadighed opstår i hverdagen, og som ikke er ens Hargreaves A. & Fullan M. Professional capital. Transforming teaching in every school. New York and London: Teachers College Press, 2012. Hans Jørgen Knudsen, NCE
19
Hans Jørgen Knudsen, NCE
Pejlemærker for kompetence- udvikling (64 mio) Skab mulighed og rammer for, at lærerne kan udvikle og implementere flere redskaber til at håndtere elevernes og kursisternes forskellige kompetenceniveau og baggrunde Styrk udviklingen af relations-kompetencer og brugen af disse Læg vægt på og gør brug af anerkendelse og feedback Videreudvikl og anvend metoder til nye undervisnings- og samarbejdsformer og undervisningsdifferentiering Optimér mulighederne for deling af viden. Systematiser evalueringer og følg op på skolernes indsatser for kompetenceudvikling Hans Jørgen Knudsen, NCE
20
Eksempler på kvalifikationsudvikling
Undervisning og læring Rent modul Undervisning og læring Bøjet og twistet Undervisning og læring bøjet og twistet Diff IKT Del-modul i det, der mangler Valgfag efter deltagernes ønsker og behov Hans Jørgen Knudsen, NCE
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.