Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Beskriv en virksomhed - Nokia

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Beskriv en virksomhed - Nokia"— Præsentationens transcript:

1 Beskriv en virksomhed - Nokia

2 Fordeling af opgaver i gruppen
Per Hvad er det for en virksomhed Hvad producerer den Historie Claus Ejerforhold Organisation Markedssituation Søren Konkurrenter Medarbejderkvalifikationer Fremtid

3 Projektplan Dato Opgave 18-11-2003 21-11-2003 24-11-2003 25-11-2003
Find og udvælg virksomhed Fordel opgaver i gruppen Tidsplan Per Claus Søren Færdiggørelse af opgave Fremlæggelse

4 ·   Nokia ·   Hovedproduktet er mobiltelefoner men digitalt tv-udstyr er også en del af produktudvalget. ·   Historie Nokias rødder går helt tilbage til 1865, da mineingeniør Fredrik Idestam grundlagde en skovindustrivirksomhed i den lille finske landsbyflække Nokia i det sydvestlige Finland. I 1898 etableres den finske gummifabrik, Suomen Gummitehdas, et andet sted i Finland, og i 1912 påbegyndte den finske kabelfabrik, Suomen Kaapelitehdas Osakeyhktiö, sine aktiviteter. Med tiden ændredes ejerskabet sig for de to virksomheder og Nokia, så de efterhånden lå i hænderne på blot et par ejere. Endelig blev de tre virksomheder i 1967 fusioneret i Nokia Corporation. Vejen til succes har således været lang og stenet for mobiltelefongiganten. Fra i over 100 år at have produceret gummistøvler, toiletpapir og kabler, er den finske virksomhed i dag en af verdens førende inden for mobiltelefoner.

5 Organisation Firmaet Nokia er bygget af Nokia Group, som er hovedselskabet. Nokia Group består af tre dele der tjener penge og en forskningsafdeling. Nokia Mobil Phones er den del af Nokia Group der står for den største del af indtjeningen. Nokia Phones producere mobiltelefoner og alle segmenter der har med dem at gøre. Dette omfatter protokoller, udstyr, tilbehør og andre ting. Nokia Networks er en af de førende udbydere af mobil- og IP-netværksinfrastruktur samt relaterede tjenester. Nokia Networks er den anden største del af virksomheden. Nokia Ventures Organization er den tredje og sidste del af Nokia Group der tjener penge. Formålet med Nokia Ventures Organization er at identificere og udvikle nye forretningsidéer uden for Nokias aktuelle fokusområde og bidrage til vækst og fornyelse inden for vores eksisterende kerneområder. Den sidste del af Nokia Group er deres forskningsgruppe som de kalder Nokia research center. Denne del af firmaet står for forskning og udvikling af nye teknologier til videreudvikling i de andre afdelinger. Forskningsafdelingen er en af de vigtigste dele i Nokias organisation. Deres opgave er at sørge for at de bevarer forspringet i forhold til deres konkurrenter.

6 Ejerforhold Nokia er et aktieselskab. Firmaet er så stort at det står for 40% af Finlands samlede bruttonationalprodukt.

7 Omsætning Nettoomsætning efter forretningsgruppe, 2. kvartal af 2003
mio. EUR % Nokia Mobile Phones 5 513 78 Nokia Networks 1 480 21 Nokia Ventures Organization 82 1 Nokia Group 7 019 100 Herover vises hvor stor en del af indtjeningen til firmaet de enkelte afdelinger har  

8 Ledelse Til at styre firmaet og udarbejde visioner for fremtiden har Nokia en koncernledelse der består af 10 personer. De er listet herunder med titler. Koncernledelse Jorma Ollila Bestyrelsesformand og CEO Pekka Ala-Pietilää Adm. direktør og medlem af koncerndirektionen, Nokia Matti Alahuhta Adm. direktør, Nokia Mobile Phones Sari Baldauf Adm. direktør, Nokia Networks Dr. J.T. Bergqvist Vicekoncerndirektør og direktør, IP Mobility Networks, Nokia Networks Pertti Korhonen Vicekoncerndirektør, Nokia Mobile Software Olli-Pekka Kallasvuo Vicekoncerndirektør, CFO, Nokia Group Yrjö Neuvo Vicekoncerndirektør, CTO, Nokia Mobile Phones, og medlem af direktionen, Nokia Group Veli Sundbäck Vicekoncerndirektør Anssi Vanjoki Seniorkoncerndirektør, Nokia Mobile Phones

9 Konkurrenter Nogen reel konkurrence kan man ikke sige at Nokia har, men der er dog andre mobil-telefon leverandører på markedet. Sidste år, 2002, så tallene sådan ud;

10 ”Medarbejderkvalifikationer”
Nokia arbejder målbevidst med personalepolitik for at opnå status som en positiv arbejdsgiver. Derfor er det vigtigt for Nokia at forstå deres ansattes forventninger og personlige præferencer omkring deres ansættelse. "Nokia Employee Value Proposition" er et konkret ansættelsestilbud til hver medarbejder, som løber fra den allerførste dag i Nokia. Det omfatter fire fundamentale elementer, der skal motivere, engagere og bibeholde tilfredshed hos medarbejderne og velbefindende på arbejdspladsen. Disse fire elementer er "The Nokia way" og Nokias værdier Belønning baseret på ydeevne Professionel og personlig udvikling Balance mellem arbejdsliv og fritid Hos Nokia har de lavet flere løsninger for hver af disse fire kategorier for at sikre os, at medarbejderne får det, de har mest brug for og værdsætter, mens de er ansat hos Nokia. Der er taget højde for, at mennesker har forskellige behov på forskellige tidspunkter af deres arbejdsliv.

11 Fremtiden… Nokia har en vision om en mobil verden, hvor teknologiske nyskabelser benyttes til at give folk mulighed for at få trådløs adgang til applikationer og tjenester, uanset tid og sted. Der er tre globale megatrends bag denne udvikling: Mobilitet, internettet og konvergens. Det er Nokias mål at indtage og fastholde en ledende rolle inden for udviklingen af kommunikationsprodukter og -tjenester, der beriger folks dagligdag og giver virksomheder mulighed for økonomisk vækst. Nokia arbejder hårdt for at holde et klart fokus på menneskelige behov og på samme tid styre risici, opbygge et godt omdømme samt integrere interessenternes forventninger i virksomhedens beslutningstagning. På tærsklen til 2004 forventer de, at markedsforholdene fortsat vil være en stor udfordring, men de vil forsøge at fastholde og udvide vores markedsførende position og på samme tid opnå høj lønsomhed og vinde markedsandele inden for vores to hovedforretningsområder.

12

13 Fremtiden… Netværk: Når vi ser fremad, vil den største udfordring ligge i at fastslå, hvordan vi styrker deres lederposition inden for 3G-netværk. Nokia mener at være på vej til at kunne nå målet om en markedsandel på 35% af det samlede infrastrukturmarked. Mobiltelefoner: Nokia vil fortsat arbejde for at sikre fortsat og øget føring på markedet for telefoner med en række nye produktlanceringer, der er planlagt for dette år, bl.a. helt nye produktkategorier og koncepter. Evnen til fortsat at forny og forbedre vores produktsortiment og samtidig kunne håndtere udbud og efterspørgsel vil være nøglen til at nå vores fastsatte mål for finansiel vækst samt øgede markedsandele. Nokia har god opbakning fra vores samarbejdspartnere og står derfor godt rustede til en storstilet implementering af 3G-netværk. Operativsystemer og forskellige trådløse adgangsteknologier som f.eks. UMTS, WLan og Bluetooth er nøglefaktorer i udviklingen mod en trådløs webrelateret verden. Disse teknologier vil fortsat fremme branchens indtjening i de næste par år.

14 The End Made by: PerJensen Claus Højgaard Jensen
Søren Guldbrand Pedersen


Download ppt "Beskriv en virksomhed - Nokia"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google