Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kystbeskyttelsesloven historisk set

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kystbeskyttelsesloven historisk set"— Præsentationens transcript:

1 Kystbeskyttelsesloven historisk set
Undervisning af kommunerne / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

2 Livet må forstås baglæns, men må leves forlæns
(Kierkegaard, 1843) Citatet er en sammenskrivning af et længere Kierkegaard-citat fra 1843 og refererer til, at man er nødt til at leve livet, mens det sker, og ikke kan planlægge sit liv på forhånd. Fremadrettet skal kommunerne have myndigheds-kasketten i behandling af kystbeskyttelsessager – for at give jer en forståelse for den hidtidige administrationspraksis vil se på kystbeskyttelseslovgivningen i et kort tilbageblik. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

3 Metoder til håndtering af erosion og oversvømmelse
Disposition Metoder til håndtering af erosion og oversvømmelse Kystbeskyttelsesloven fra 1988 til 2018 / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

4 Metoder: Planlægning – Kystbeskyttelse – Beredskab (eksempel oversvømmelse)
At der træffes foranstaltninger, både anlægsmæssigt og af anden art, for at formindske risikoen for oversvømmelser Digebeskyttelse Højvandsmur Beredskab At undgå fremadrettede aktiviteter, der kan medføre eventuelle fremtidige oversvømmelsesskader Planlinjer for oversvømmelse INTRO Hos jer i kommunerne kender i allerede meget til oversvømmelse og erosion helt afhængig af, hvor i landet, I bor. Kystbeskyttelse skal betragtes som én metode til at håndtere en risiko mod oversvømmelse og erosion. En vigtig og langsigtet metode er igennem planlægning igennem kommune- og lokalplanlægning, fastsættelse af sokkelkoter mm.. Beredskab er en midlertidig metode. I denne her undervisning er det fokus på kystbeskyttelse. For at etablere kystbeskyttelse, kræver det en tilladelse efter kystbeskyttelsesloven. Henvisning: - Undervisningsmateriale: kapitel 1 + Lovgivningslinks Planlægning af sokkelkoter i lokalområder / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

5 Kystbeskyttelsesloven 1988
Lov om kystsikring og digelov samles til én kystbeskyttelseslov Ændret myndighedskompetence og mindre dobbeltadministration Princip fastholdes - grundejeren har ansvaret for at beskytte sig og betale for kystbeskyttelse Samling af love Lov om kystsikring (1922) (erosion) og digelov (1874) (oversvømmelse) håndterer de ”gl. kapitel 1a-sager”. Landsvæsenskommissionen bestemte dengang udgiftsfordelingen. Ændret myndighedskompetence Formål med lovændringen er at undgå dobbeltadministration. Landvæsenskommissionens opgave ifm. ”kapitel 1a-sagerne” flyttes til Amtsrådet, nu kommunerne. Man indså, at der var behov for at se kystbeskyttelse på land og vand som en samlet enhed. Kystinspektoratet giver fra 1988 tilladelse til kystbeskyttelse på både land og søterritoriet. Tidligere var det Fredningsnævnet der gav dispensation på strandbredder. Hjemmel var i Naturfredningsloven. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

6 1988 - fortsat Fokus på helhedsløsninger frem for den enkeltes behov
Fokus på hensyn …landskab, arten af anlæg, økonomi, naturens frie udfoldelse Fokus på øget samfundsmæssig udvikling ved kysterne Fokus på helhedsløsninger frem for enkelt sager Kystbeskyttelsesanlæg bør ikke vurderes og udføres ud fra, hvad det tjener en enkelt ejendom, men for en større strækning. Man skal se på konsekvenser af hård kystbeskyttelse på sigt. Negativ påvirkning kan afværges med fodring. Derfor også behov helhedsvurdering. Fokus på hensyn Loven skulle ikke åbne op for bastante kystbeskyttelsesanlæg. Et af hensynene bag lovrevisionen er naturbeskyttelse i vid forstand, nemlig at medvirke til bevaring af landets værdifulde strand og kystmiljø ud fra en række forskelligartede synsvinkler Behov sammenholdes med metode, landskabets bevaring, naturens frie udfoldelse og økonomi. Fokus på øget kystnære bebyggelse og samfundsmæssig udvikling Kommunerne har andre redskaber/værktøjer end kystbeskyttelse – dvs. planlægning / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

7 Kystbeskyttelsesloven - 2006
Ny formålsbestemmelse Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker mod oversvømmelser samt ejendom mod oversvømmelser og nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet. Dette formål varetages ved en afvejning af følgende hensyn: 1) Behovet for kystbeskyttelse, 2) økonomiske hensyn, 3) kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og miljømæssige kvalitet, 4) kystlandskabets bevarelse og genopretning, 5) naturens frie udfoldelse, 6) rekreativ udnyttelse af kysten, 7) sikring af den eksisterende adgang til kysten og 8) andre forhold af væsentlig betydning for kystbeskyttelse. Påbud kan rettes til enhver tid værende ejer Ny formålsbestemmelse (gælder kun kystbeskyttelse ikke anlæg på søterritoriet/terrænændringer) Det var behov for en rettesnor og tydeliggørelse af praksis, hvordan KDI arbejdede med hensyn, som bliver nævnt i lovens forarbejder fra 1988. Hensyn ikke rangordet Afvejning af hensyn ud fra et princip om både beskyttelse og benyttelse samtidig bevare og beskytte kystlandskaber. Afvejning af hensyn er også et redskab i dag. Påbud - Tidligere kunne der ikke klages til en ny ejer, der ikke har etableret beskyttelsen. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

8 Kystbeskyttelsesloven 2016
Forenkling af sagsbehandling i kapitel 1a-sager Forenkling af sagsbehandling i kapitel 1a-sager Opfølgning på kystanalysen og tilbagemeldinger fra kommunerne om, at det er en tung proces. Især bidragsfordeling og klagesagsbehandling. Mere om denne på modul 3 / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

9 Kystbeskyttelsesloven 2018
Ændret formålsbestemmelse 25-års kriteriet udgår Fast ejendom skal tillægges højere vægt Økonomi udgår i enkelt sager Øget metodefrihed, hvor flere metoder virker ens. - Øget fokus på adgang langs stranden 25-års kriteriet udgår, skulle afspejle, om der var behov for kystbeskyttelse Nu er formålet, at der skal der reduceres en risiko mod oversvømmelse/erosion Behovssubjektet udvides (landbrugsjord, produktionsskov, terrasser, skure) / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

10 Kystbeskyttelsesloven 2018 fortsat
Hvad er ikke ændret: Alle hensyn skal fortsat afvejes Nabostrækninger må ikke påvirkes negativt. 25-års kriteriet udgår, skulle afspejle, om der var behov for kystbeskyttelse Nu er formålet, at der skal der reduceres en risiko mod oversvømmelse/erosion Behovssubjektet udvides (landbrugsjord, produktionsskov, terrasser, skure) / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

11 Den (forventede) nye kystbeskyttelseslov
Undervisning af kommuner / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

12 Disposition Formål med lovændringen Tidsplan Rollefordeling Klage
Den inkluderende lovgivning Lovens geografiske afgrænsning Lovens myndigheder Overgangsregler / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

13 Kystbeskyttelsesloven 2018 (Forventet)
En indgang! Myndighedskompetencen samles hos kommunerne Inklusion af anden lovgivning Baggrunden er at gøre sagsbehandlingen hurtigere og mere smidig. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

14 Kystbeskyttelsesloven 2018 – (Forventet)
Tidsplan 15. marts 2018 Skriftlig fremsættelse 13. april behandling i Folketinget 1. september 2018 Forventet ikrafttrædelse / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

15 Kystbeskyttelsesloven 2018 – (Forventet)
Kommunens nye rolle Beslutningskompetencen ved etablering/ændring af kysbeskyttelsesanlæg samles hos kommunerne Klage Der er fuld prøvelse i kommunale fællesprojekter og retlig prøvelse i øvrige sager. Beslutningskompetencen ved etablering/ændring af kysbeskyttelsesanlæg samles hos kommunerne. Når staten er bygherre bevarer Kystdirektoratet kompetencen. Eksempel er fællesaftaler. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

16 Kystbeskyttelsesloven 2018 fortsat
Hvad er ikke ændret: - KDI giver også i fremtiden en udtalelse i kommunale fælles- projekter - KDI vil også i fremtiden have en vejledende rolle overfor kommuner og borgere. - Myndigheden skal fortsat afveje en række hensyn, som varetager almenvældets interesser. 25-års kriteriet udgår, skulle afspejle, om der var behov for kystbeskyttelse Nu er formålet, at der skal der reduceres en risiko mod oversvømmelse/erosion Behovssubjektet udvides (landbrugsjord, produktionsskov, terrasser, skure) / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

17 Kystbeskyttelsesloven 2018 – (Forventet) Kystbeskyttelseslovens formålsbestemmelse
Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker og ejendom ved at reducere risikoen for oversvømmelser eller kystnedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet. Dette formål varetages ved en afvejning af følgende hensyn: 1) Behovet for kystbeskyttelse. 2) Økonomiske hensyn ved projekter omfattet af kapitel 1 a. 3) Kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og natur- og miljømæssige kvalitet. 4) Rekreativ udnyttelse af kysten. 5) Sikring af den eksisterende adgang til og langs kysten. 6) Andre forhold Formålsbestemmelsen som I har set tidligere i dag bliver ændret på et punkt. Hensyn nr. 6 omfatter den inkluderende lovgivning. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

18 Kystbeskyttelsesloven 2018 – (Forventet)
Oversigt over inkluderede regler 1 sø- og åbeskyttelseslinjen skovbyggelinjen fortidsmindebeskyttelseslinjen kirkebyggelinjen beskyttede naturtyper (§ 3) tilladelse eller godkendelse efter vandløbsloven til vandløbsregulering m.v. (kan erstattes/inklusion er valgfri) Undervisningsmateriale: afsnit 2, underkapitel 4. Inklusionen skal medføre, at flere lovområder kan behandles samtidig, så projekterne hurtigere kommer ud at køre. Meget af den inkluderende lovgivning kender I allerede – dem der er markeret med rødt behandler kommunerne i dag. Den inkluderende lovgivning skal afvejes som et hensyn ligesom de øvrige hensyn i kystbeskyttelseslovens formålsbestemmelse. Der kan stilles vilkår, som omfatter den inkluderede lovgivning. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

19 Kystbeskyttelsesloven 2018 – (Forventet)
Oversigt over inkluderede regler 2 Klitfrednings- og Strandbeskyttelseslinjen Dispensation mv. fra fredninger Vildtreservater Fredskovspligt Undervisningsmateriale: afsnit 2, underkapitel 4. Inklusionen skal medføre, at flere lovområder kan behandles samtidig, så projekterne hurtigere kommer ud at køre. Meget af den inkluderende lovgivning kender I allerede – dem der er markeret med rødt behandler kommunerne i dag. Den inkluderende lovgivning skal afvejes som et hensyn ligesom de øvrige hensyn i kystbeskyttelseslovens formålsbestemmelse. Der kan stilles vilkår, som omfatter den inkluderede lovgivning. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

20 Kystbeskyttelsesloven – geografisk afgrænsning (forventet)
De inkluderede regler er ikke medtaget. 12 sømil = 22,224 km Kystlinje: ”dagliste højeste vandstand” Anlæg på søterritoriet…….. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

21 Kystbeskyttelsesloven (forventet) Myndigheder Lovhenvisninger kan ændre sig ift. med endelig vedtagelse Aktivitet Myndighed Kystbeskyttelsesforanstaltninger på land og søterritoriet (§ 3, stk. 1) Kommunen Kystbeskyttelsesforanstaltninger med staten som bygherre (§ 3, stk. 5) KDI Terrænændringer (§ 16 a, stk. 3) Anlæg på søterritoriet, inddæmning eller opfyldning, uddybning eller gravning mm (§ 16 a, stk. 1) Bypass på søterritoriet (§ 16 b, stk. 1, nr. 1) Nyttiggørelse, jf. § 16, b Undervisningsmateriale: tabel i kapitel 1 Eksempler på staten som bygherre Fællesaftale, Vejdirektoratet Eksempel terrænændring Terrænhævning i en have. Hvis terrænændringen ikke påvirker kystens udvikling er der ikke behov for at igangsætte sagsbehandling efter kystbeskyttelsesloven. Der skal dog tages højde for strand- og klitfredningsregler. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

22 Verserende kapitel 1a-sager (§ 10 stk. 1)
Overgangsregler 1 Verserende kapitel 1a-sager (§ 10 stk. 1) Kommunen skal ikke foretage en ny høring efter 1/9, hvis der er foretaget høring efter den nu gældende § 4, undtagelse ved inklusion Verserende § 16 – sager (§ 10, stk. 2, enkelt sager) Hvis KDI før 1/9 har offentliggjort ansøgning og sendt den i høring, skal kommunen ikke foretage en ny høring, undtagelse ved inklusion L 187 HUSK at iagttage VVM og konsekvkensvurdering…… § 10, stk. 1 Det foreslås i stk. 1, at hvis kommunalbestyrelsen i verserende sager igangsat efter § 1 a i lov om kystbeskyttelse har sendt det konkrete kystbeskyttelsesprojekt i høring efter § 4 i lov om kystbeskyttelse, erstatter denne høring kravet om offentliggørelse og høring efter § 5, stk. 2-4, i lov om kystbeskyttelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, jf. dog stk. 4. Dette gælder dog ikke, såfremt kommunalbestyrelsen påtænker at meddele en tilladelse efter § 3, jf. § 3 a, i lov om kystbeskyttelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, der erstatter en tilladelse efter anden lovgivning. I så fald skal kommunalbestyrelsen offentliggøre ansøgningen efter anden lovgivning og foretage høring over ansøgningen, jf. det foreslåede stk. 4. § 10, stk. 2 (ikke kapitel 1a-sager Stk. 2. Hvis miljø- og fødevareministeren i verserende sager om tilladelse til kystbeskyttelsesforanstaltninger efter § 16 eller § 16 a i lov om kystbeskyttelse, som ikke er igangsat efter § 1 a i lov om kystbeskyttelse, har givet ejere af naboejendomme meddelelse om ansøgningen og offentliggjort denne på Kystdirektoratets hjemmeside efter § 16 c i lov om kystbeskyttelse, opfylder dette kravet i § 5, stk. 1, i lov om kystbeskyttelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, jf. dog stk. 4. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

23 Overgangsregler 2 Klagesager (§ 10, stk. 3) Verserende klagesager i Miljø- og Fødevareklagenævnet behandles i nævnet efter gældende regler Hvis sagen hjemvises til fornyet behandling er kommunen 1. instans. Sagen behandles efter de nye regler § 10 stk. 3 Klager over kommunalbestyrelsens afgørelser efter lov om kystbeskyttelse og miljø- og fødevareministerens afgørelser efter § 16 og § 16 a i lov om kystbeskyttelse vedrørende kystbeskyttelsesforanstaltninger, der den 1. september 2018 ikke er færdigbehandlet af Miljø- og Fødevareklagenævnet, og afgørelser, som er truffet før den 1. september 2018, og som inden klagefristens udløb indbringes for Miljø- og Fødevareklagenævnet, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. Træffer Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse om, at sagen hjemvises til fornyet behandling i første instans, skal sagen i første instans færdigbehandles efter lov om kystbeskyttelse m.v., som ændret ved denne lovs § 1. / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1

24 ØVELSE: Prøv det i praksis
Læs ansøgningsmaterialet (ansøgningsskema og forskellige bilag) Afvej hensynene i kystbeskyttelsesloven Besvar spørgsmålene Fælles opsamling / Kystdirektoratet / Undervisning Modul 1


Download ppt "Kystbeskyttelsesloven historisk set"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google