Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
hvad er GYS OG horror? Foredrag ved
Henrik Sandbeck Harksen, Cand.phil. Formidler, forlægger, forfatter og filosof H .Harksen Productions
2
hvad er GYS OG horror? Spørgsmål til jer
3
Hvad kan genren horror? Underholde Mane til eftertanke.
Det ulækre og ubehagelige ”blot” som underholdning/fornøjelse. Mane til eftertanke. Udfordre fordomme og forestillingsevne. Vise de ”mørke” sider af tilværelsen/skyggesiderne Bogstaveligt (eks. groteske kroppe, blod) eller mere metaforisk (”hive tæppet væk under læseren” vha. stemningsbeskrivelser o.a., som giver én en idé om noget ”andet/mere” bag hverdagens opfattelse) Mødet med ”det ukendte” = frygt og angst => det sublime Kan være på metafysisk niveau (á la Lovecrafts kosmiske indifferentisme) eller f.eks. etisk niveau (hvor ekstreme situationer f.eks. sætter etik og moral under pres). I alle tilfælde: Horror indebærer element af: Det ulækre Det (virkelig) ubehagelige Det fremmede og ukendte
4
De 3 grundlæggende virkemidler
Revulsion (det modbydelige) Opkastfornemmelser, vender sig bort, fysisk afsky Lemlæstede kroppe, blod, indvolde, mutation, det rådne Horror Monstre eksisterer konkret i fortællingen, de er ulækre, beskidte osv. (nogen gange ”kun” moralsk) Fysiske ”ting” Terror Antydningens kunst. ”The ultimate mindfuck” Læserens forestillingsevne er på (over)arbejde Terror anses ofte for at være det ypperste (det sublime)
5
De 3 grundlæggende virkemidler
Revulsion (det modbydelige) ”Body horror” Clive Barker: The Book of Blood Stephen King: The Dark Half FILM: John Carpenters The Thing (?) Saw The Fly Horror Bram Stoker: Dracula Peter Straub: Ghost Story Steen Langstrup: Plantagen trilogien George A. Romeros Night of the Living Dead (1968) Alien Terror T. E. D. Klein: The Ceremonies Thomas Ligotti (hele forfatterskabet) H. P. Lovecraft: The Colour Out of Space (bl.a.) Shirley Jackson: The Haunting of Hill House The Haunting (1963)
6
De 3 grundlæggende virkemidler
Stephen King: ”Terror on top, horror below it, and lowest of all, the gag reflex of revulsion … ” ”I recognize terror as the finest emotion … and so I will try to terrorize the reader. But if I find I cannot terrify him/her, I will try to horrify; and if I find I cannot horrify, I’ll go for the gross-out. I am not proud.” (Danse Macabre, 1981, p. 37.)
7
Det sublime? I denne kontekst: Edmund Burke (1729-1797)
A Philosophical Enquiry Into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful (1757): ”Greatness of dimension, is a powerful cause of the sublime” ”Another source of the sublime, is infinity…” ”Magnificence is likewise a source of the sublime.” Med andre ord: Når vi overvældes: Stjernehimlen, mægtige naturlandskaber, uoverskuelige kompleksiteter osv., osv. Når læseren føler sig meget lille, ubetydelig.
8
Horror-skalaen Det nære/kendte Kosmisk indifferentisme
Inden for det menneskelige, hverdagen ”Navlepilleri” ”Man skal kunne føle med personerne”, have ”sympatiske hovedpersoner” osv. Ofte: Etik Det gode vs. det onde Menneskers relationer og reaktioner Kosmisk indifferentisme Langt fra det menneskelige (jf. Lovecraft) Menneskelige begreber og forståelse fraværende Rædslen opstår i erkendelsen af, at mennesket er ubetydelig i kosmos Meningsløshed = horror Nihilisme? Ofte: Metafysik i stedet for etik Hinsides godt og ondt Eksistens er meningsløs og ligegyldig (absurd?) – metafysisk standpunkt.
9
Horror-skalaen Fordrer særligt verdensbillede/en særlig tro
Ellers finder man det ikke ”troværdigt” og man bliver derfor ikke skræmt. Man skal finde dette interessant. (Vs. effektmageri) Det nære/kendte Inden for det menneskelige, hverdagen ”Navlepilleri” ”Man skal kunne føle med personerne”, have ”sympatiske hovedpersoner” osv. Ofte: Etik Det gode vs. det onde Menneskers relationer og reaktioner Kosmisk indifferentisme Langt fra det menneskelige (jf. Lovecraft) Menneskelige begreber og forståelse fraværende Rædslen opstår i erkendelsen af, at mennesket er ubetydelig i kosmos Meningsløshed = horror Nihilisme? Ofte: Metafysik i stedet for etik Hinsides godt og ondt Eksistens er meningsløs og ligegyldig (absurd?) – metafysisk standpunkt.
10
Horror-skalaen Fordrer særligt abstraktionsniveau
Ellers kan man ikke ”tage det ind” og, dermed, blive skræmt. Ikke på samme måde afhængig af egen overbevisning? (Pga. abstraktionskravet.) (Vs. effektmageri) Det nære/kendte Inden for det menneskelige, hverdagen ”Navlepilleri” ”Man skal kunne føle med personerne”, have ”sympatiske hovedpersoner” osv. Ofte: Etik Det gode vs. det onde Menneskers relationer og reaktioner Kosmisk indifferentisme Langt fra det menneskelige (jf. Lovecraft) Menneskelige begreber og forståelse er fraværende Rædslen opstår i erkendelsen af, at mennesket er ubetydelig i kosmos Meningsløshed = horror Nihilisme? Ofte: Metafysik i stedet for etik Hinsides godt og ondt Eksistens er meningsløs og ligegyldig (absurd?) – metafysisk standpunkt.
11
Nogle spørgsmål? Spørgsmål til mig
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.