Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lille vejleder – hvis er du?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lille vejleder – hvis er du?"— Præsentationens transcript:

1 Lille vejleder – hvis er du?
Hvorfor dette spørgsmål? Øget politisk styring af vejledningen, fx: Hvad vejledning er, hvem der har brug for (hvilken) vejledning og hvem der kan vejlede Hvordan vejledning skal organiseres Hvilke teoretiske/metodiske tilgange der bør anvendes Kan føre/har ført til: Afprofessionalisering af vejledningsindsatsen AF – Jobcentre (ingen kvalifikationskrav) Gennemførelselsvejledning - Fastholdelsesindsats Målstyring af karriereadfærd

2 Fra vejledning til rådgivning -Matchfilosofiens genkomst
Den personlige vejledning skal ændres fra hovedsagelig informativ til i højere grad anbefalende. Der skal vejledes mindre om uddannelser og mere til uddannelser. (Socialdemokraterne, 2009) Det er afgørende, at folkeskolen giver eleverne den rette vejledning og de rette kompetencer i forhold til at vælge og senere gennemføre den ungdomsuddannelse, de er bedst egnede til. (Folkeskoleforliget, 2013) Neither the fit between person and environment nor anticipatory consequential thinking predicted academic achievement or occupational perseverance (Bandura, 2002 s.426)

3 Selvbegreber i vejledningsteorier
Personen har et selv – selvkendskab Kan afdækkes, vurderes og findes frem til Personen er et selv – subjektive selvopfattelser Foranderlige, kontekst, domæne og opgavespecifikke Self-concepts/self-efficacy/motivation Personen er et multipelt selv – konstruede selv’er Life-design – Career Construction Theories cast in terms of multiple selves…. plunges into deep philosophical waters. It requires a regress of selves to a presiding superordinate self that selects and manages the collection of possible selves to suit given purposes. Actually there is only one self. (Bandura, 2000 p. 26)

4 Menneskesyn i valgte teorier
Self awareness: .. what kind of personality do I take with me..... actual and potential qualifications, abilities, aptitudes, limitations, needs, aspirations.. (Law & Watts, 2003 s.2) Self knowledge: .understanding of yourself, your aptitudes, abilities, interests, ambitions, resources, limitations and their courses (Parsons, 1909) ..helping individuals to acquire selfknowledge through the development of measures of traits and factors (CIP, 2002) ..

5 Teoretisk og metodisk mis-match?
Karriere som konstruktion? (Savickas et al s. 242): Core employees must learn.. how to make the best investment of their current competencies to adapt….. in order to survive in a boundaryless labor market…… Peripheral workers must learn.. how to cope with ..transitions … …working lives will unfold (Super)…career decision will be frequent and dictated by their employability….. Marginalized workers may encounter barriers to and constraints on their employment, sometimes even leading them to concentrate on just day labor” ... The life-course has become a ‘biograhpy of choice’

6 Vejledning og karrierelæring
Vejledning som undervisning: Behov for perspektivskifte fra valg til læring (Udsyn i udskolingen) Vejledning og undervisning (Law, 1999) New-DOTS..thinking needs both careers guidance and careers education (s. 44). In careers education, the learner is a student in a classroom..(s. 46) New-DOTS is a rationale for curriculum ... will help the guidance process; but it stands independently of that function (s. 51/52) Careers work – unifying the aims of .. careers education and careers guidance as enabling choice (s. 35)

7 Kompetenceudvikling, et mål for vejledning?
Den kollektive vejledning kan bidrage ..til udviklingen af elevers karrierekompetencer ....[skal] ikke alene danne grundlag for et reflekteret uddannelsesvalg – men for karrierevalg livet igennem. (UU DK, 2016) Alle valgsituationer er unikke/komplekse (Super, 1996) Hvilke kompetencer? Sammenhængen mellem DOTS og Uddannelse og job? Kompetencemål Færdighedsmål Vidensmål Eleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger Eleven kan træffe begrundede valg af uddannelser i et job-og karriereperspektiv Eleven har viden om sammenhænge mellem karriereveje, personlige værdier, interesser og færdigheder

8 Undervisning og vejledning
Underviseren faciliterer læreprocesser Forud fastlagte læringsmål for alle (DOTS/UJ) Vejlederen faciliterer valgprocesser Afsæt i personens unikke behov (career concerns) Assessement – Exploration – Specification (Super m.fl) Vejledningens indhold og proces Attention on the social context and personal needs of the client who face a career choice (Super, 1996) Vejledningens tematiske indhold (hvad personen har behov for at tale om) og personens valgprocesser (hvordan disse kan faciliteres)

9 Referencer: Law, Bill (1999): Career-learning space: new-DOTS thinking for careers education Law, Bill & Watts. A.G. (2003). The DOTS analysis - original version Rigsrevisionen (2012): Beretning til Statsrevisorerne om indsatsen for 95 %-målsætningen på ungdomsuddannelserne Savickas, Mark L. et al (2009): Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century Socialdemokraternes uddannelseskomission (2009): 13 års uddannelse til alle Udsyn i udskolingen, konference 5/2-16 UU Danmark (2016): Udvikling af kollektiv vejledning. Inspirationshæfte til UU- vejledere m.fl


Download ppt "Lille vejleder – hvis er du?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google