Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kampagne for et sikkert og sundt arbejdsmiljø

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kampagne for et sikkert og sundt arbejdsmiljø"— Præsentationens transcript:

1 Kampagne for et sikkert og sundt arbejdsmiljø 2018-2019
Sikre og sunde arbejdspladser har styr på kemien

2 Introduktion til kampagnen
Koordineret af Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (EU-OSHA) Organiseret i over 30 lande Understøttet af et netværk af partnere: Nationale focal points Officielle kampagnepartnere Europæiske arbejdsmarkedsparter Mediepartnere Enterprise Europe Network EU-institutionerne Andre EU-agenturer

3 Nøglemål Skabe opmærksomhed om de risici, der er forbundet med skadelige stoffer på arbejdspladsen Fremme en forebyggelseskultur, der eliminerer eller styrer risici effektivt Forbedre forståelsen af de risici, der er forbundet med kræftfremkaldende stoffer Målrette arbejdstagere med specifikke behov og sårbarheder Give oplysninger om den politiske udvikling og relevant lovgivning

4 Hvad er problemet? Mange arbejdstagere eksponeres for skadelige stoffer på europæiske arbejdspladser Bevidstheden om dette problem er ofte begrænset Skadelige stoffer kan føre til: akutte og langsigtede sundhedsproblemer – f.eks. hudirritation, luftvejssygdomme og kræft sikkerhedsrisici som brand, eksplosion og kvælning betydelige omkostninger for virksomhederne til beskyttelsesforanstaltninger og ansvar eller erstatninger

5 Hvad er skadelige stoffer?
Ethvert stof (gas, flydende stof eller fast stof), som udgør en risiko for arbejdstagernes sikkerhed og sundhed: kemikalier, f.eks. i maling, lim, desinfektionsmidler, rengøringsmidler eller pesticider procesgenererede forurenende stoffer, f.eks. røg opstået ved svejsning, silicastøv eller forbrændingsprodukter som dieseludstødninger materialer af naturlig oprindelse som kornstøv, asbest eller råolie og dets bestanddele Skadelige stoffer findes sandsynligvis på næsten alle arbejdspladser Skader kan opstå ved både kort- og langtidseksponeringer og langvarig akkumulering i kroppen

6 Definitioner fra direktivet om kemiske agenser
a) "Kemisk agens": ethvert kemisk element eller forbindelse eller blandinger deraf, som det forekommer i naturlig tilstand eller frembringes, anvendes eller frigøres, herunder som affald, under en given arbejdsproces, uanset om frembringelsen er tilsigtet under arbejdsprocessen, og uanset om det markedsføres b) "Farlig kemisk agens": i) enhver kemisk agens, som i henhold til forordning (EF) nr. 1272/2008l opfylder kriterierne for klassificering som farlig i en af fareklasserne for fysisk fare eller sundhedsfare, … uanset om denne kemiske agens er klassificeret i henhold til nævnte forordning iii) enhver kemisk agens, som uden at opfylde kriterierne for klassificering som farlig [...] på grund af sine fysisk-kemiske, kemiske eller toksikologiske egenskaber og den måde, hvorpå den anvendes eller forekommer på arbejdspladsen, kan udgøre en risiko for arbejdstagernes sikkerhed og sundhed, herunder enhver kemisk agens, for hvilken der er fastsat en grænseværdi for erhvervsmæssig eksponering i henhold til artikel 3. "Aktivitet, hvori der indgår kemiske agenser": ethvert arbejde, hvor der anvendes eller påtænkes anvendt kemiske agenser, uanset i hvilken arbejdsproces, herunder produktion, håndtering, oplagring, transport eller bortskaffelse og behandling, eller hvor sådanne agenser er et resultat af et sådant arbejde.

7 Fakta og tal Kemiske eller biologiske stoffer er til stede i 38 % af virksomhederne i henhold til EU-OSHA's virksomhedsundersøgelse1 Større virksomheder bruger ofte mere end 1 000 forskellige kemiske produkter En enkelt medarbejder kan komme i kontakt med hundredvis af forskellige kemiske stoffer 17 % af EU-arbejdstagerne rapporterer om håndtering eller hudkontakt med kemiske produkter eller stoffer i mindst 25 % af deres arbejdstid2 og 15 % indånder røg, dampe (f.eks. svejse- eller udstødningsgasser), pulver eller støv (f.eks. træ- eller mineralstøv) Der opstår hele tiden nye risici 1) Sammenfatning – den anden europæiske virksomhedsundersøgelse af nye risici og risici i fremvækst (ESENER-2), EU-OSHA, 2015, s. 5. Findes på: 2) Sixth European Working Conditions Survey, Overview Report, Eurofound, 2016, s. 43. Findes på:

8 Fakta og tal Sektorer med høj forekomst af skadelige stoffer omfatter landbrug (62%), produktion (52%) og konstruktion (51%)1 I mange sektorer er brugen af ​​kemikalier vokset, fordi kemisk baserede teknologier har erstattet traditionelle måder at arbejde på (pesticider, plastik, isolering etc.) I Sverige brugte man 3,7 ton skadelige stoffer pr. borger i 2014 1) ESENER-2 — Overview Report: Managing Safety and Health at Work, EU-OSHA, 2016, s. 18. Findes på:

9 Hvordan håndterer man skadelige stoffer?
Nøglen er at skabe en forebyggelseskultur og øge bevidstheden Lovgivning om skadelige stoffer er allerede på plads i EU - og arbejdsgiverne skal være opmærksomme på deres lovmæssige forpligtelser Risikovurderingen er afgørende for effektiv forebyggelse Indførelse af effektive forebyggende og beskyttende foranstaltninger Arbejdstagere bør holdes orienteret om risikovurderingens resultater de farer de eksponeres for og hvordan de kan påvirkes hvad de skal gøre for at holde sig selv og andre sikre hvad skal man gøre i tilfælde af en ulykke eller når noget går galt Praktiske værktøjer og vejledning kan hjælpe virksomheder med at håndtere risici og at sørge for sikre og sunde arbejdspladser

10 Risikovurdering Der skal udføres en risikovurdering for at identificere alle sikkerheds- og sundhedsrisici Alle - arbejdsgivere, ledere, arbejdsmiljøafdelinger og arbejdstagere - bør involveres Bør omfatte alle grupper af arbejdstagere og entreprenører, samt ekstraordinære arbejdssituationer, som f.eks. vedligeholdelse og reparation Det er vigtigt, at ethvert arbejde for at eliminere, erstatte eller kontrollere risici prioriteres Skal holdes ajour og revideres, når der opstår hændelser Arbejdstagere bør være velinformerede om resultaterne og uddannes til at bruge forebyggende foranstaltninger Værktøjer og instrumenter er tilgængelige for at hjælpe virksomhederne med at udføre risikovurderingen

11 3 trin til håndtering af skadelige stoffer
Identificer farer: Lav en oversigt over stoffer / kemiske produkter, der anvendes og genereres på arbejdspladsen Indsaml oplysninger om den skade de kan forårsage og hvordan dette kan ske, f.eks. ved hjælp af etiketter og sikkerhedsdatablade Vurder om der anvendes kræftfremkaldende stoffer eller mutagener, for hvilke der gælder strengere regler Vurder eksponering: Identificer de personer, der kan blive eksponeret, herunder rengøringsassistenter og vedligeholdelsesarbejdere Vurder medarbejdernes eksponering på baggrund af type, intensitet, længde, eksponeringshyppighed, herunder kombinationer af eksponeringer Tag hensyn til kombinerede virkninger med andre risici, f.eks. brandrisici, hudoptagelse eller vådt arbejde Indfør foranstaltninger: Man kan bruge en fareliste til at udarbejde en handlingsplan, herunder hvem der skal implementere planen Kontroller implementeringen og virkningen af ​​foranstaltningerne

12 STOP-princippet Arbejdsgiverne skal indføre effektive forebyggende og beskyttende foranstaltninger Skadelige stoffer og processer skal, hvis muligt, elimineres fuldstændigt fra arbejdspladser (f.eks. ved design af nye arbejdsprocesser) Hvis det ikke er muligt at eliminere dem, skal risiciene styres ud fra et hierarki af forebyggende foranstaltninger - STOP-princippet Substitution (sikre eller mindre skadelige alternativer) Teknologiske foranstaltninger (f.eks. lukket system, proces udsugning) Organisatoriske foranstaltninger (f.eks. begrænsning af antallet af eksponerede arbejdstagere eller eksponeringstiden) Personlige værnemidler (brug af personlige værnemidler)

13 Lovgivning Arbejdsgiveren er juridisk ansvarlig for at sikre arbejdspladsens sikkerhed og sundhed Arbejdsmiljølovgivning, herunder Direktiv 89/391/EØF (rammedirektivet om arbejdsmiljø) Direktiv 98/24/EF (direktivet om kemiske agenser, CAD) Direktiv 2004/37/EF (direktivet om kræftfremkaldende stoffer og mutagener, CMD) Komplet oversigt over relevant arbejdsmiljølovgivning: Nogle nyttige oplysninger fra kemikalielovgivningen: Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH-forordningen) Forordning (EF) nr. 1272/2008 (CLP-forordningen)

14 Særlige grupper, som er i fare
Visse grupper af arbejdstagere kan have en særlig risiko ved/for eksponering for skadelige stoffer, herunder: kvinder unge arbejdere migrant arbejdere vikarer ikke uddannet eller uerfarent personale rengøringsassistenter og entreprenører Dette kan skyldes særlig følsomhed, uerfarenhed, manglende træning eller information Risikovurderingen bør tage hensyn til disse arbejdstageres risici

15 Deltagelse Organisationer af alle størrelser og fra alle sektorer, samt enkeltpersoner kan involvere sig ved at: distribuere og offentliggøre kampagnemateriale deltage i eller tilrettelægge arrangementer og aktiviteter brug og fremme af styringsværktøjer mht. skadelige stoffer styringsværktøjer blive kampagnepartner holde dig opdateret via de sociale medier

16 Tilbud om kampagnepartnerskab
For at kampagnen kan blive en succes, har vi brug for vellykkede partnerskaber mellem EU-OSHA og centrale aktører Tværeuropæiske og internationale organisationer kan blive officielle kampagnepartnere Kampagnens mediepartnere fremmer kampagnen Fordelene er bl.a.: en velkomstpakke et partnercertifikat fremme på EU-plan og i medierne netværksmuligheder samt udveksling af god praksis med andre kampagnepartnere invitation til EU-OSHA-arrangementer

17 ”Sunde arbejdspladser” Good Practice Awards
Anerkendelse af innovative sikkerheds- og sundhedspraksis på arbejdspladsen Organisationer belønnes for vellykkede og bæredygtige initiativer til styring af skadelige stoffer på arbejdspladsen Åben for organisationer i: EU-medlemsstaterne kandidatlande potentielle kandidatlande Landene i den Europæiske Frihandelssammenslutning (EFTA) Vinderne udnævnes ved en prisuddeling

18 Kampagneressourcer Kampagnevejledning Praktisk e-værktøj Rapporter
Serie af informationsark om prioriterede emner Database over ressourcer og værktøjer Casestudie og audiovisuel database OSHwiki: opdateret sektion og nye artikler Napo-film Oplysningsmateriale Kampagnefolder Folder om prisuddelingen for Good Practice Awards Plakat Videoer Online-banner signatur Links til nyttige websteder

19 Vigtige datoer Kampagnens start: April 2018
Konkurrencen om Good Practice Awards i medlemsstaterne og på europæisk plan: og 2019 Arrangement om udveksling af god praksis på arbejdsmiljøområdet: 2. kvartal 2019 Europæiske arbejdsmiljøuger: Oktober 2018 og 2019 Arbejdsmiljøtopmøde og prisuddeling for Good Practice Awards: November 2019

20 Yderligere oplysninger
Læs mere på kampagnens websted: Abonnér på vores kampagnenyhedsbrev: Hold dig opdateret med aktiviteter og arrangementer gennem de sociale medier: Få flere oplysninger om arrangementer i dit land fra din nationale focal point:


Download ppt "Kampagne for et sikkert og sundt arbejdsmiljø"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google