Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trafik & Veje Resultater af læserundersøgelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trafik & Veje Resultater af læserundersøgelse"— Præsentationens transcript:

1 Trafik & Veje Resultater af læserundersøgelse
Jysk Analyse, oktober 2017

2 1 2 3 4 Indhold Formål og gennemførsel Summary Personas Resultater 4.1
Læsning af Trafik & Veje 4.2 Opfattelse af Trafik & Veje 4.3 Net Promotor Score 4.4 Informationssøgning og deling af informationer 4.5 Faglige interesseområder Side  2

3 1. Formål og gennemførsel
Side  3

4 Formål Formålet med undersøgelsen blandt TRAFIK & VEJEs læsere er, at få viden om læserne og deres holdning til TRAFIK & VEJE. En viden som skal anvendes til udarbejdelse af et strategisk dokument, der kan hjælpe redaktørerne og temaplanlæggerne i deres arbejde med at sikre et interessant og vedkommende læsestof til abonnenterne. Indsigten om TRAFIK & VEJEs læsere skal anvendes til udarbejdelse af en række personas, der beskriver forskellige typer af abonnenter Side  4

5 Gennemførsel Undersøgelsen er gennemført i form af
18 kvalitative interview med udvalgte læsere Kvantitativ undersøgelse blandt læserne Kvalitative interview De kvalitative interview er gennemført telefonisk med følgende fordeling: Primære arbejdsområde: Offentlig leder Offentlig fagfolk Konsulent Entreprenør Anlæg 1 Drift 2 (Kom/VD) Planlægning 1 (VD) Trafikteknik Trafiksikkerhed Vejudstyr Ledelse og organisation *alle ledere Side  5

6 Gennemførsel Kvantitativ undersøgelse
Gennemført via webbaseret interview invitation sendt ud til alle i Vejviseren, hvor der er registreret en Invitationer udsendt til 1481 personer opført i Vejviseren Ca. 150 mails kom retur enten, fordi mailadressen ikke var korrekt, eller fordi personen ikke længere arbejder det pågældende sted Der er udsendt 2 rykkere for at opfordre de deltagere, som ikke har svaret til at svare Til medarbejdere i Vejdirektoratet er der lavet et opslag på Vejdirektoratets intranet med link til undersøgelsen Efterfølgende er der lavet et opslag, der rykker for besvarelse Undersøgelsen baserer sig på 368 besvarelser fra læsere af Trafik & Veje Side  6

7 2. Summary Side  7

8 Summary 82% læser hver andet nummer eller mere af Trafik & Veje
64% af læserne læser kun enkelte artikler, mens 28% læser 1/3 eller mere af Trafik & Veje 63% mener, at Trafik & Veje er en vigtig informationskilde 89% mener, at artiklerne i Trafik & Veje er troværdige Artiklerne i Trafik & Veje opfattes ikke som for lange 10% af læserne mener, at artiklerne i Trafik & Veje er FOR teoretiske 50% af læserne får ofte inspiration fra artiklerne i Trafik & Veje 77% er meget tilfredse/tilfredse med det redaktionelle indhold i artiklerne 72% giver bladet den samlede bedømmelse 1 eller 2 på en skala fra 1-5 hvor 1 er det bedste Side  8

9 Summary Trafik & Veje er det mest læste fagblad blandt læserne, når de skal orientere sig om emner inden for deres fagområde 32% af læserne anvender sociale medier som fx LinkedIn til læsning af fagligt stof 52% af rådgiverne, landinspektørerne læser fagligt stof via sociale medier Særligt de yngre læsere anvender LinkedIn til læsning af fagligt stof Blandt de, som ikke allerede læser fagligt stof på fx LinkedIn, kunne kun 17% forestille sig at gøre det. 21% svarer ved ikke 52% finder aldrig oplysninger i Vejviseren på Trafik & Vejes hjemmeside. 32% gør det sjældnere end månedligt Side  9

10 Summary Uafhængigt af hvilket fagområde læserne beskæftiger sig med og har interesse for, efterspørges… Nyeste tendenser og nye måder at gøre tingene på inden for de enkelte fagområder Artikler der beskriver andres erfaringer med løsning af projekter/opgaver Problemstilling, løsning, komplikationer og kompromisser Interview og journalistisk stof Side  10

11 3. Personas Side  11

12 5% af læserne er ikke kategoriseret
Personas Specialisten 15% af læserne Generalisten 12% af læserne Praktikeren 58% af læserne Lederen 10% af læserne Side  12 5% af læserne er ikke kategoriseret

13 Specialisten 15% af læserne
”Jeg synes, at det er godt, at der er mere universitetsprægede artikler, og at vi snakker signifikans og statistiske begreber. Det, synes jeg, er rigtig godt, men jeg kan også godt bruge den praktiske tilgang til det. Det er ok med begge dele.” Baggrund Jesper er i slutningen af 30’erne og er uddannet civilingeniør inden for trafik og veje. Han har omkring 12 års erfaring og arbejder lige nu i et rådgivende ingeniørfirma. Han har tidligere været ansat i blandt andet Vejdirektoratet. Jesper arbejder med trafiksikkerhed og betragter sig selv som en rigtig fagnørd. Han bruger meget tid på sit arbejde og sine faglige interesser – lidt for meget synes hans kone. Udfordringer Jesper mener, at der er sket en ændring i trafikanternes adfærd, som giver nogle udfordringer i forhold til trafiksikkerheden. Side  13

14 Specialisten 15% af læserne Faglitteratur og sociale medier
Jesper fordyber sig gerne i de faglige problemstillinger og kan godt lide at læse de seneste forsknings-resultater inden for sit felt. I forbindelse med sine projekter laver han ofte litteraturstudier, og Jesper finder jævnligt artikler fra danske og udenlandske universiteter. Derudover søger han meget på Google. Jesper bruger også LinkedIn både til læsning af fagligt stof, og han følger virksomheder og forskellige grupper. Han deler på forskellig vis sin viden med andre, og kan også en gang imellem finde på at betale for en artikel, hvis den er tilstrækkelig relevant for hans arbejde. Holdning til Trafik & Veje Jesper synes, at Trafik & Veje er et godt fagblad, og han er meget tilfreds med det redaktionelle indhold. Det er en vigtig informationskilde for ham, og han får ofte inspiration af at læse Trafik & Veje. Jesper mener ikke, at artiklerne hverken er for lange eller for teoretiske – faktisk kan de ikke blive for teoretiske, når det er inden for hans eget interesse felt. Selvom Jesper er specialist, skimmer han altid Trafik & Veje for at se om der er andre interessante artikler/emner. Han synes , at det er rart, når han snakker med andre, at vide hvad der rør sig. Side  14

15 Specialisten Specialist Leder Side  15

16 Generalisten 12% af læserne
”Det er mere problemstillinger og løsningerne, jeg har brug for at læse om end alle mellemregningerne” Baggrund Peter betegner sig selv som generalist. Han er ansat i en mellemstor dansk kommune, hvor han har bl.a. arbejder med trafikplanlægning, trafiksikkerhed, lidt med kollektiv trafik og myndighedsopgaver i Vej og Park. Peter er uddannet teknikumingeniør og har arbejdet i det offentlige i mere end 20 år. Peter er lige rundet 50 år. Udfordringer Peter synes hele tiden, at der bliver skåret i Vej og Parks budgetter. Desuden er borgerne blevet meget flittige til at klage, så Peter synes, at han bruger lang tid på at svare borgerne. ”Nogen har specialviden, og så er vi nogen, der skal vide lidt om alt” Side  16

17 Generalisten 12% af læserne Faglitteratur og sociale medier
Peter læser Trafik og Veje, og så læser han ofte på Vejdirektoratets hjemmeside. Hvert år deltager han på Vejforum, hvor han hører mange interessante indlæg. Peter har en profil på LinkedIn, men han bruger den ikke rigtig til noget. Han kunne ikke forestille sig, at han ville bruge den til læsning af fagligt stof. Holdning til Trafik & Veje Peter skimmer altid Trafik & Veje og pga. sit brede arbejdsområde er der flere interessante emner i Trafik & Veje. Peter vil gerne have et bredt overblik over forskellige fagområder, men har ikke brug for, at de går i dybden og er detaljerede. Peter synes sommetider, at artiklerne i Trafik & Veje er lidt for ”langhårede”. Side  17

18 Generalisten Side  18

19 Praktikeren 58% af læserne
”Jeg er sådan lidt praktiker, så det skal ikke kun være teori – der må gerne være praktik bagved.” Baggrund Praktikeren kunne være en midaldrende kvinde ansat i en mindre kommune. Her møder vi Mette, der er uddannet vejingeniør og har arbejdet i flere kommuner. Hun arbejder primært med anlæg, men har også opgaver inden for planlægning – kommunens størrelse gør, at medarbejderne ofte har flere arbejdsområder. Mette har ansvaret for forskellige projekter inden for anlæg. Hun har tæt samarbejde med rådgivere, som de bruger til rigtig mange opgaver. Udfordringer Hun synes, at det kan være en udfordring, at det er blevet nødvendigt med stram styring af projekterne, som en konsekvens af, at alle projekter skal i udbud, og at midlerne er begrænsede. Side  19

20 Praktikeren 58% af læserne Faglitteratur og Sociale medier
Udover at læse Trafik & Veje, får Mette også nyhedsmails fra Vejnettet.dk. Hun søger information på Google og bruger også producenternes hjemmeside til at orientere sig om hvad der rør sig. Mette har ikke en profil på LinkedIn. Holdning til Trafik & Veje Mette skimmer altid Trafik & Veje og læser de artikler, som hun finder interessante. Mette synes sommetider, at artiklerne i bladet er FOR teoretiske, og de kan også indimellem være for lange. Mette efterspørger artikler, som fortæller om, hvordan andre har løst en given anlægsopgave og hvilke erfaringer de har gjort sig. Mette mener, at en artikel er god, hvis den handler om noget, hun kan bruge i hverdagen. Fx interesserer hun sig for LAR løsninger, som hun skal til at arbejde med, og hun vil derfor gerne høre helt praktisk om, hvordan andre kommuner har gjort, og hvilke problemstillinger de er stødt på. Side  20

21 Praktikeren Side  21

22 Lederen 10% af læserne Baggrund
”Det bliver mindre og mindre vigtigt at læse faglitteratur – for lederrollen ændrer sig jo også i de her år, hvor det er mere personale og strategisk ledelse, der er vigtigt at vide noget om, end det er at vide noget om fliser og asfalt – det ansvar bliver skubbet længere nedad.” 10% af læserne Baggrund Klaus er afdelingsleder i Park og Veje i en mellemstor kommune. Han har ansvaret for veje. Klaus er uddannet ingeniør og har været leder de sidste 10 år. Han oplever, at lederrollen i højere og højere grad handler om personale , strategi og politik og mindre og mindre om det faglige. Udfordringer Klaus synes, at der er mange udfordringer i jobbet bl.a. at få placeret vejområdet i den politiske bevidsthed, og så synes han, at det er en udfordring at få bundet anlæg og drift sammen på en god måde i de forskellige projekter. Side  22

23 Lederen 10% af læserne Faglitteratur og sociale medier
Udover Trafik & Veje skimmer Klaus også Trafik & Miljø. Klaus bruger jævnligt LinkedIn – både til at følge med i hvor kollegaer og leverandører er jobmæssigt og til at læse fagstof. Han deler jævnligt, hvad han læser med sine medarbejdere. Holdning til Trafik & Veje Klaus synes godt om Trafik & Veje, som han skimmer igennem, når tiden er til det. Han går sjældent i dybden med artikler, men læser især start og slutning af de artikler, han finder interessante. Han vil gerne læse om ledelsesmæssige udfordringer og de problemstillinger, der handler om det at arbejde i en politisk organisation. Han vil også gerne læse om nye tendenser inden for forskellige aspekter af vejområdet. De teoretiske artikler er ikke så interessante, og Klaus synes ofte, at artiklerne i Trafik & Veje er FOR teoretiske. Side  23

24 Lederen Side  24

25 4. RESULTATER Side  25

26 4.1 Læsning af TRAFIK & VEJE
Side  26

27 Læsning af TRAFIK & VEJE
Hvor stor en del af et typisk nummer af TRAFIK & VEJE læser du? Ikke stor forskel på, hvor meget Specialister, Generalister og Praktikere læser. Lederne læser lidt mindre end de øvrige. Fra det kvalitative: De fleste bladrer bladet igennem og læser overskrifter og korte introduktioner. Dykker ned i det, som virker interessant Side  27

28 Læsning af TRAFIK & VEJE
Hvor mange numre ud af de sidste 6 numre af TRAFIK & VEJE har du læst eller kigget i? Færre som læser alle 6 numre end i Kun 20% af Lederne læser alle numre af Trafik & Veje. Side  28

29 Læsning af TRAFIK & VEJE
Læser du det fysiske blad af TRAFIK & VEJE, eller læser du den elektroniske udgave? Kommentarer Fra det kvalitative: De fleste foretrækker det fysiske blad – pga. vanen men også fordi de føler, at de er nemmere at fastholde end, når de læser på skærmen Flere mener, at de får bladet læst, fordi det ligger foran dem fysisk, hvorimod en mail med et link lettere forsvinder i mængden af mails Fra det kvalitative: De fleste foretrækker at læse det fysiske blad – kan sætte lapper i bladet eller kopiere relevante artikler, som lægges ved en konkret sag Læsning af den elektroniske udgave betyder for nogen, at de kun læser de emner, som de er interesseret i, mens der kunne være andre ting, som de også ville finde interessant En af de yngre deltagere foretrækker at modtage faglitteraturen på en helt anden måde – ikke i blad format men som enkeltstående artikler i en mail. Side  29

30 4.2 Opfattelse af TRAFIK & VEJE
Side  30

31 Temaer Synes du, at temaerne fylder for meget, tilpas eller for lidt?
Sidste gang spurgte vi på en lidt anden måde, men fik omtrent samme resultat Accept af, at der ikke nødvendigvis er noget for dem i hvert nummer Side  31

32 Begrundelser for, at temaerne fylder for meget
4% af læserne Hvis temaet ikke er inden for ens fagområde/interesseområde, er et eller flere numre af Trafik & Veje uinteressant Læserne foreslår: At der er blandet fagstof i bladene, så der er relevante artikler hver gang/næsten hver gang At der er enkelte artikler uden for temaet, så bladet er interessant for flere Hvis man har et smalt fagområde, kan der var næsten et helt blad eller måske endda flere i træk, som ikke er relevant fagligt. Selvfølgelig er temaer gode for de få, men risikerer at ramme forbi de mange. Ikke mange – medtaget fordi der også i det kvalitative var flere som kommenterede på det Hvis man har et meget smalt interesseområde, kan der gå flere numre, hvor de ikke mener at der er noget interessant ”Hvis jeg kigger over temaoversigten og ser, at de temaer jeg interesserer mig for først kommer til december, så kunne jeg gå og tænke, at jeg ikke behøver at læse før december, men der kommer altid nogle små artikler i hvert blad, som jeg interesserer mig for.” Husk at fortælle på forsiden hvilke andre ting, der skrives om i bladet udover temaerne Jeg så hellere, at der var blandet stof i alle blade, så der var relevante artikler inden for mit interesseområde, trafiksikkerhed, hver gang Man kunne godt have nogle få andre artikler med. Det er jo ikke altid at temaet har interesse for alle Side  32

33 TRAFIK & VEJE er en vigtig informationskilde for mig
63% mener, at Trafik & Veje er en vigtig informationskilde. 72% af Specialisterne opfatter det som en vigtig informationskilde. Side  33

34 Artiklerne i TRAFIK & VEJE er for lange
Læserne mener ikke, at artiklerne i Trafik & Veje er for lange. Læserne mener ikke, at artiklerne er for lange – 37% er uenige 60% af Specialisterne er uenige eller meget uenige i, at artiklerne er FOR lange. Side  34

35 Artiklerne i TRAFIK & VEJE er troværdige
89% mener, at artiklerne i TRAFIK & VEJE er troværdige. Side  35

36 Jeg får ofte inspiration fra artiklerne i TRAFIK & VEJE
Halvdelen af læserne får inspiration fra artiklerne i Trafik & Veje. 2/3 af Specialisterne får inspiration fra artiklerne. Halvdelen af læserne får inspiration 2/3 af specialisterne Under halvdelen af generalisterne Side  36

37 Artiklerne i TRAFIK & VEJE er FOR teoretiske
Kun 10% af læserne mener, at artiklerne i Trafik & Veje er FOR teoretiske. 20% af Lederne mener, at artiklerne er FOR teoretiske. Knap halvdelen af læserne er uenige/meget uenige i, at artiklerne er FOR teoretiske Hver femte leder mener, at artiklerne er FOR teoretiske Fra det kvalitative: Nogle mener, at der er en fin balance mellem universitetsprægede artikler og mere praktiske artikler. Andre mener, at de ofte er FOR teoretiske Side  37

38 Citater ”Sommetider kan man godt se, at det er mere fagpersoner end journalister. […] det kan godt være lidt tørt, og at man går meget dybt ned i noget, som jeg springer hen over og går til konklusionen, og den dag man så virkelig skal arbejde med det, har man brug for det andet, men det er mere problemstillinger og løsningerne, jeg har brug for at læse om end alle mellemregningerne, men det kan være nogle nørder rundt omkring, som har stor glæde af det, som arbejder fagligt med det. Skal bladet være for alle, eller skal det være for dem?” (Ingeniør i kommune) ”Der kan have en tendens til at læne sig rigtig meget over på ingeniørsiden, så artiklerne bliver lidt til den langhårede side. Det kan jeg godt forstå, for jeg ved jo også, hvad det er for et segment, bladet henvender sig til, men set fra min stol bliver det sommetider lidt for ingeniøragtigt.” (Leder af driftsorganisation i kommune) Side  38

39 Jeg vil gerne have flere artikler, der beskriver andres erfaringer med løsning af en given problemstilling. Næsten ¾ af læserne vil gerne have flere artikler, der beskriver andres erfaringer med løsning af en given problemstilling. Næsten ¾ af læserne vil gerne have flere artikler, der beskriver andres erfaringer med løsning af en given problemstilling. 85% af praktikerne De andre vil også gerne i noget omfang Side  39

40 Er du alt i alt tilfreds eller utilfreds med det redaktionelle indhold i artiklerne i TRAFIK & VEJE?
1/3 af Specialisterne er meget tilfredse med det redaktionelle indhold. Fra det kvalitative: Vigtigt at artiklerne ikke bliver reklame for producenter eller rådgivere en balance – Trafik & Veje betragtes som et forholdsvis lødigt blad Side  40

41 Hvad er dit generelle indtryk af bladets layout på en skala fra 1 til 5?
Fra det kvalitative: Bladet er overskueligt Artiklerne er som regel godt opbygget – rart med punktopstilling og bokse, så man kan se det vigtigste og mere generelle – derefter dykke ned i tekst for at få det detaljerede og mere teoretiske Vigtigt at der er henvisninger til de personer, der har skrevet artiklen da mange vil kontakte dem Side  41

42 Hvad er din samlede bedømmelse af fagbladet TRAFIK & VEJE som helhed på en skala fra 1 til 5?
Specialisterne giver den bedste bedømmelse af fagbladet. 82% giver 1 eller 2 Side  42

43 4.3 Net Promotor Score Side  43

44 Net Promoter Score Spørgsmålet Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale en ven eller kollega indenfor dit arbejdsområde at læse TRAFIK & VEJE? Inddelingen Udregn. Side  44

45 Base: xx – ”Ved ikke” indgår ikke i besvarelsen
Net Promotor Score 43% 30% 28% Side  45 Base: xx – ”Ved ikke” indgår ikke i besvarelsen

46 Net Promoter Score NPS: 15 = 43% - 28%
43% % NPS udregnes ved at trække procentdelen af respondenter, der er ”Skeptikere”, fra procentdelen af respondenter, der er ambassadører. (% af ”Ambassadører”) – (% af ”Skeptikere”) = NPS. Side  46

47 Net Promoter Score NPS 26 18 19 -11 15 Side  47

48 4.4 Informationssøgning og deling af informationer
Side  48

49 Hvilke medier/blade læser du regelmæssigt, når det gælder emner inden for dit fagområde?
Andre: Ingeniøren Grønt Miljø Licitationen Udenlandske fagblade Side  49

50 Hvordan holder du dig ellers opdateret om fagligt stof?
Andre, bl.a.: Nyhedsbreve Kollegaer Erfagrupper Kurser Side  50

51 Anvender du de sociale medier som fx LinkedIn til læsning af fagligt stof?
Kommentarer Flest rådgivere som bruger LinkedIn til læsning af fagligt stof – over halvdelen af rådgiverne, mens der er færrest i kommunerne Flest blandt Specialister og Ledere, som læser fagligt stof via LinkedIn. Fra det kvalitative: Primært rådgiverne og lederne, som bruger LinkedIn til læsning af fagligt stof – er med i relevante grupper på LinkedIn og følger virksomheder Flest blandt Specialisterne og Lederne som læser fagligt stof via LinkedIn. Under 1/3 af Praktikerne gør det og under ¼ af Generalisterne. Side  51

52 Hvor ofte bruger du LinkedIn?
Side  52

53 Kunne du forestille dig at læse faglige artikler via LinkedIn?
Kommentarer Fra det kvalitative: Deltagerne mener, at det vil være en god idé, hvis Trafik & Veje deler artikler via LinkedIn De ser det som en måde at komme bredere ud Side  53 Base: 246: læser ikke fagligt stof på sociale medier.

54 Hvis du ser eller læser en interessant artikel, deler du den så med kollegaer og samarbejdspartnere?
Side  54

55 Hvordan deler du en god artikel?
Andet, bl.a.: Mundtligt Giver bladet videre Side  55

56 Har du inden for de seneste 12 måneder betalt for at få adgang til og for at downloade en faglig interessant artikel på Internettet? 9% af Specialisterne har betalt for artikel. Side  56

57 Hvis du blev gjort opmærksom på en god faglig artikel, som du kan bruge i forbindelse med et projekt, ville du så være villig til at betale for at få adgang til den og mulighed for at downloade den som PDF? Side  57

58 Lægger du mærke til reklamerne/annoncerne i TRAFIK & VEJE?
Kommentarer Der er en accept af, at der er annoncer i bladet – så længe de er fagrelevante. Det betragtes som et ”nødvendigt onde” af hensyn til økonomien. Side  58

59 Hvor ofte finder du oplysninger i Vejviseren på TRAFIK & VEJEs hjemmeside?
Kommentarer Fra det kvalitative: Læserne har begrænset kendskab til Trafik & Vejes hjemmeside og kender kun Vejviseren fra den fysiske udgave Få af læserne mener, at Vejviseren er relevant De benytter deres netværk eller Google til at finde relevante personer Side  59

60 4.5 Faglige interesseområder
Hvilke af følgende områder er du fagligt interesseret i? Side  60

61 Antal emner læserne er meget interesserede/interesserede i
Base: 360: har svaret meget interesserede eller interesserede i emnerne Side  61

62 Top 5 interesseområder blandt Specialisterne
Andel der er meget interesseret/interesseret Mobilitet – 61% Side  62

63 Top 5 interesseområder blandt Generalisterne
Andel der er meget interesseret/interesseret Kørebaneafmærkning – 53% Side  63

64 Top 5 interesseområder blandt Praktikerne
Andel der er meget interesseret/interesseret Vejbelægning og projektering - 62% Skilte – 63% Side  64

65 Top 5 interesseområder blandt Lederne
Andel der er meget interesseret/interesseret Projektering – 57% Trafiksikkerhed – 52% Side  65

66 Anlæg Over 60% af praktikerne interesserer sig for Anlægsstof
Også Specialisterne er interesseret i anlægsstof Side  66

67 Anlæg Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Vand på vejene – LAR-løsninger Hvilke erfaringer har andre gjort sig mht. LAR-løsninger? Side  67

68 Drift Praktikerne interesserer sig især for drift Side  68

69 Drift Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om Vinter
Vinter og miljø Saltning og miljø Vinter og LAR Vinterbekæmpelse og LAR Drift af LAR-løsninger Opretholdelse af vejkapital og sikring af fremkommelighed Når forskellige parter ønsker at grave i vejene Hvordan får man det til at fungere? Kan man gøre andet, end man gør i dag? ”Mere fokus på drift – hvis man ser på det tekniske områdes budget så er langt størstedelen drift – hvis denne parameter skulle bruges, skulle det være omvendt, men det er nok mere sexet at skrive om det andet – men jeg synes, at der er for lidt fokus på drift, og det er der, vi bruger allerflest penge.” (Leder af driftsorganisation i kommune) Side  69

70 Drift Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Planlægning og registrering Fx af hvor der er behov for vedligeholde af fx regnvandsledning, og hvordan det planlægges Drift og sikkerhedsafspærringer Megen sikkerhed i forbindelse med fx slåning af græs ved heller, midterrabat m.m. Hvordan kan man gøre det smartere og billigere? Side  70

71 Planlægning Især Specialisterne og Generalisterne Side  71

72 Planlægning Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Trafikplanlægning Overordnet planlægning: Hvordan får man skabt sammenhæng på tværs af kommuner og region? Erfaringer fra andre projekter: Hvilke nye løsninger har andre brugt, og hvad er erfaringerne med disse løsninger? Mobilitet Hvad er tendensen med mobilitetsplaner? Få et samlet overblik over hvad der sker på det område, og hvorfor så mange arbejder med det? Side  72

73 Trafiksikkerhed Side  73

74 Trafiksikkerhed Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Emner både vejteknisk og adfærdsmæssigt Nye måder til at finde farlige områder Nye måder at lave hastighedsnedsættelse på Cykeltrafik Tilgængelighed Løsninger når fx blinde og kørestolsbrugere har forskellige behov Side  74

75 Trafiksikkerhed Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Trafikantadfærd Adfærdsstudier Hvordan tænker trafikanterne? Hvordan kan man påvirke trafikanterne? Hvordan blander man bløde og hårde trafikanter? Hvordan letbanerne spiller sammen med de øvrige trafikanter? Inddragelse af skolebørn til sikring af sikker skolevej Side  75

76 Trafiksikkerhed Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Geometriske udformninger Hvad gør man, når det ikke er muligt at opnå det, som vejreglerne siger i forhold til bredden af de forskellige elementer på vejen? Statistik og GIS Nye måder at anvende GIS på Side  76

77 Trafikteknik Side  77

78 Trafikteknik Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Styring af signalanlæg Overvågning af signalanlæg Nyt inden for teknologien Side  78

79 Vejudstyr Side  79

80 Vejudstyr Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om Belysning
Teknologien med LED i gadelys Styring af gadelys Hvad sker der af nyt på markedet Erfaringer fra kommuner, hvor man har skiftet til LED? Hvad har de gjort? Hvilke problemstillinger har der været undervejs? Integrerede løsninger med forskelligt udstyr Fx nye løsninger med belysning i belægningen eller i afskærmning Hvordan kan man skabe holdbare løsninger med det? Side  80

81 Ledelse og organisation
Side  81

82 Ledelse og organisation
Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om Emner om styring og ledelse af en driftsafdeling Samarbejdet mellem rådgiver og kommune eller kommune og entreprenør Hvordan fungerer et rigtig godt samarbejde? Kontraktstyring Hvordan laver man en god kontrakt med en entreprenør? Guide til det gode udbudsmateriale Hvordan laver man et godt og gennemarbejdet udbudsmateriale? Hvad er faldgruberne? Hvilke udbudsformer er hensigtsmæssige i forbindelse med hvilke typer af anlægsprojekter? Side  82

83 Byplanlægning Side  83

84 Byplanlægning Specifikke emner, som læserne gerne vil læse om
Flere af læserne i den kvalitative undersøgelse mener, at det er en god idé, at Trafik & Veje også behandler emnet byplanlægning Det giver god mening i forlængelse af flere af de projekter, som de arbejder med, fx inden for anlægssektoren Trafikplanlægning og Byplanlægning mener flere hænger godt sammen Side  84

85 Øvrige emner Læserne vil også gerne læse om… Smart City
Hvad er udviklingen inden for Smart City? Hvilke erfaringer har andre mht. Smart City? Data og rettigheder til data Der indsamles megen data via vejområdet Vejmyndighed Redegørelse af de afgørelser der kommer Flere af læserne bruger afgørelserne meget i forhold til at finde svar, som de kan give borgere og erhvervsdrivende i kommunen på deres spørgsmål. Vejjura Mange af læserne læser fast de ting, der skrives om vejjura i Trafik & Veje Både angivet i de åbne svar og den kvalitative undersøgelse En kombination af signalanlæg og belysning og meget andet er det nye Smart City – noget som fylder meget i mange kommuner – alle vil gerne være det men der er ikke rigtig nogen der ved hvad det er – der kombinerer man mange ting – belysning, signal, parkering, hvor er der ledigt? – det kunne også være et udmærket emne for kommuner – hvad sker der indenfor smart city – hvad er udviklingen? – hvad vej går det og hvad sker der? Side  85

86 Læserne efterspørger…
Nyeste tendenser og nye måder at gøre tingene på inden for fagområdet Andres erfaringer Problemstilling, løsning, komplikationer og kompromisser (hvori bestod de og hvorfor?) Læserne vil gerne vide noget om, hvordan løsningerne virker på sigt Interview og journalistisk stof Fremfor at alle artiklerne skrives af fagfolk efterspørger nogle af læserne, at der skrives artikler af fagjournalister, der kan inddrage flere vinkler og perspektiver bl.a. gennem interview med forskellige fagpersoner Fx trendsættere, forskere, politikere Generelt opleves det som interessant, hvis Trafik & Veje inddrager andre fagpersoner fx filosoffer og fremtidsforskere Side  86

87 Forslag fra læserne til udvikling af Trafik & Veje
Klumme om trafikforskning i udlandet skulle være med hver gang Studerende kunne bidrage med artikler De har ofte større frihed til at eksperimentere Mulighed for at tage et aktuelt emne op på det tidspunkt det er højaktuelt og ikke på et senere tidspunkt, hvor det er planlagt Opmærksomhed hvis flere emner inddrages Kan blive for bredt hvilket betyder, at der er for langt mellem de relevante artikler for læseren Risiko for at miste læsere, hvis der er for langt tid mellem, at der er noget interessant Mere interaktivt på den elektroniske version Links til artikler og lignende Side  87

88 Forslag fra læserne til udvikling af Trafik & Veje
Artikelserie om større projekter, hvor hver artikel har specifikt emne Fx kunne man have lavet en artikelserie om Silkeborgmotorvejen: fx 1. Broer/faunabroer, 2. Inventar og belysning, 3. Rastepladser Opfølgning på projekter – fx 3 år senere – hvad er status De kommunalt ansatte læsere efterspørger flere artikler fra kommunerne, fordi de bedre kan relatere til egen hverdag Vigtigt at der er et mix af forfattere fra forskellige steder – både offentligt og privat Det angives, at det oftest er ansatte fra Vejdirektoratet og private rådgivere, der skriver i Trafik & Veje Det foreslås, at det i hvert nummer er en artikel fra en kommune, hvor man besøger en kommune Side  88

89 Citater ”Der er ikke så meget variation – det er samme læst, som det går på. Jeg kunne godt savne, at bladet har fokus på noget journalistisk. Det kunne være interview med fx en minister, eller med fagpersoner eller fagmiljøer, som kunne have noget på hjerte eller have noget at fortælle. Det kunne jeg savne – noget journalistisk stof. Jeg ved godt, at det er et spørgsmål om penge. […] Jeg tænker, at man burde udvikle mere på den journalistiske del. Det kunne være rart at høre lidt om, hvilke tanker de, der er retningssættende og meningssættende på området gør om sig med områdets udvikling.” ”Det kan være, at det er aktuelt med spøgelsesbilister nu, men hvis den først bringes til november, fordi det er der, man har temaet, så vil det være lidt omsonst for mig.” Side  89

90 En artikel er interessant, når…
Når den er overskuelig med overskrifter og summary, der beskriver problemstilling og konklusion, så man ikke behøver fordybe sig i hele artiklen, hvis man ikke ønsker dette Gode illustrationer/tegninger/billeder Der skal være en læring Ikke blot en beskrivelse af et projekt, som nogen er i gang med Der skal være en konklusion – hvad fik de ud af det? Hvilke problemstillinger mødte de undervejs? Producenter som skribenter Opmærksom på, at det ikke bliver ren reklame for producenter og rådgivere men at man kommer hele vejen rundt om en given problemstilling Kunne evt. løses hvis artiklen skrives af en journalist Vigtigt at det tydeligt fremgår, hvis det er en producent, der skriver Side  90

91 Jysk Analyse A/S Mads Ruby & Helle Søndergaard Tlf. 9811 4090
Side  91


Download ppt "Trafik & Veje Resultater af læserundersøgelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google