Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop om Optagelse 2013 November 2012

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop om Optagelse 2013 November 2012"— Præsentationens transcript:

1 Workshop om Optagelse 2013 November 2012
Vi vil gerne starte med at danne os et overblik over hvem I er: Version 9 # kommunale folkeskole # efterskoler # UU-vejledere # ungdomsuddannelser # videregående uddannelser

2 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

3 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

4 Nyt på FTU-området i 2013 Vigtigste mål:
Håndtere tilstrækkeligt mange brugere på én gang Hurtigere sidevisninger Opdateret sidedesign Nye forsider Ny vej ind: spørgsmål leder på rette vej. Hvis vi tænker tilbage på ansøgningsrunden 2012, kommer vi helt uvægerligt til at tænke på de problemer, vi havde med lange svartider og brugere, der blev smidt af. Vi kommer senere til at se flere eksempler på de nye sider. Tobias vil om et øjeblik vise skærmsiderne.

5 Nyt på FTU-området i 2013 Gammel forside:
Den gamle forside fremstår noget teksttung og er lidt en blandet landhandel. Den gamle Søg ungdomsuddannelse-forside er dels teksttung, dels svær at forså. Hvornår går man i skole? Er det lige meget om jeg anvender ansøg med eller uden login? Vi ved at nogle ansøgere har haft svær ved at træffe den mest rigtige beslutning. Vi vil ændre dette, så vi får en mere enkelt forside og prøve at lede ansøger ind den rigtige vej.

6 Nyt på FTU-området i 2013 Ny forside:
Groft sagt vælge mellem tre muligheder: ungdomsuddannelse, videregående uddannelse eller videregående uddannelse på engelsk.

7 Nyt på FTU-området i 2013 Ny medarbejder-side: Ikke endelig version.

8 Nyt på FTU-området i 2013 Ny niveau-2-side: Ikke endelig version.
Ved klik på ”Søg ungdomsuddannelse”: videre i flow

9 Nyt på FTU-området i 2013 Ikke endelig version.
Hvis eleven vælger Går i 9. – 10. klasse, skal ansøger logge ind med UNI-Login Ellers skal ansøger ind ad en anden vej.

10 Nyt på FTU-området i 2013 Ikke endelig version.

11 Nyt på FTU-området i 2013 Ny fremgangsmåde ved ansøgere uden login:
Oplys mailadresse Oplys fornavn(e), efternavn, fødselsdag, måned, år og køn Pseudo-cpr-nummer bliver autogenereret, mail bliver sendt Ansøgningen kan kun færdiggøres ved at klikke på link i mailboks Samme mailadresse kan kun anvendes til ét sæt ansøgninger Når eleven har oplyst mailadresse, tjekker vi at han ikke allerede har påbegyndt en ansøgning. Hvis eleven allerede er startet på en ansøgning, gensender vi et link til ansøgningen. Vi vil formentligt justere ovenstående lidt, sådan at hvis man har et dansk cpr-nummer, så kan man få lov til at indtaste det. LAD OS SE PÅ DE ØVRIGE ÆNDRINGER I ÅR

12 Nyt på FTU-området i 2013 Udbud
Eventuel 4. studieretning på HHX og HTX også Studiestart kommer med på udbudsoversigten Studiestart fremgår på pdf-versionen af ansøgningen

13 Nyt på FTU-området i 2013

14 Nyt på FTU-området i 2013 EUX på EUD Udbud

15 Nyt på FTU-området i 2013 EUX på EUD Ansøgning

16 Nyt på FTU-området i 2013 Skolemedarbejder
Antal år med prøveforberedende undervisning overføres sammen med karakterer. Hvis vi har data! Det er skolemedarbejderens ansvar at antal år med prøveforberedende undervisning er korrekt!

17 Nyt på FTU-området i 2013 Ansøgning
Beder ikke om journalnummer ved 10. klasse (pladsbegrænset) Validering på antallet af gymnasiale ønsker, når vejleder låser

18 Nyt på FTU-området i 2013 Afhentning af ansøgninger (Teknisk):
Skelnen mellem ansøgningstyper ved ws-afhentning Lettere at finde studieretningsfagene i XML-ansøgningerne

19 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

20 NemID for medarbejdere
NemID medarbejdersignatur NemID medarbejdersignatur er en videreudvikling af den nuværende medarbejdersignatur (Digital Signatur). DanID står bag både NemID medarbejdersignatur og Digital Signatur. To typer medarbejdersignaturer Man kan vælge imellem to typer medarbejdersignaturer: NemID medarbejdersignatur med nøglefil svarende til den nuværende Digitale signatur, hvor certifikatet (nøglefilen) ligger lokalt hos medarbejderen. NemID medarbejdersignatur med nøglekort svarende til NemID-løsningen til private. Det er en nøglekortsløsning, hvor certifikatet er placeret på en central server hos DanID. Bemærk: inden man vælger en nøglekortsløsning, vil det være fornuftigt at undersøge prisen per nøglekort. Man skal anvende en af de 148 nøgler på kortet for at logge ind på Optagelse og en nøgle hver gang man underskriver en uddannelsesplan.

21 NemID for medarbejdere
Skift af Digital Signatur til NemID til erhverv. Hvis man allerede har en medarbejdersignatur skal man ikke gøre noget blot – blot vente til NetID migrere jeres signaturdata til NemID medarbejdersignatur. DanID startede migreringen i juni 2012 og forventer at det tager 6-9 måneder. Som almindelig bruger skal man ikke foretage sig noget. Institutionerne/kommunerne vil modtage en 3-4 uger før man begynder at flytte signaturdata. Der er udarbejdet en guide til migrering som beskriver processerne link: Se særligt side 7 i migreringsdrejebogen.

22 NemID for medarbejdere
Hvad sker der med de eksisterende medarbejdersignaturer. Når de fornyes bliver de automatisk til en ”NemID medarbejdersignatur” med samme indentifikationsnummer – det såkaldte RID nummer. De eksisterende signaturer, der er flyttet over i den nye NemID selvbetjening, løber uændret videre, indtil de når fornyelsestidspunktet. Den nye medarbejdersignatur vil have en gyldighedsperiode på 3. år, hvorimod de eksisterende signaturer har en gyldighedsperiode på 2. år.

23 NemID for medarbejdere
Hvad sker der hvis uddannelsesinstitutionerne/kommunen nyudsteder DanID medarbejdersignatur. Hvis Udannelsesinstitutionen/kommunen i stedet vælger at nyudstede DanID medarbejdersignaturer får den enkelte medarbejder ikke samme RID-nummer som i den gamle medarbejdersignatur og skal derfor have ændret sin digitale ID (RID-nummer) i Optagelse.dk medarbejderregistrering for at kunne logge sig på Optagelse.dk

24 NemID for medarbejdere
NemID nøglekort Vi har allerede de første medarbejder nøglekort, der er oprettede som brugere af Optagelse.dk. Når man vil oprettes som bruger af Optagelse.dk med sit medarbejder nøglekort, så kan der være en udfordring med at finde det digitale ID (CVR og RID nummer), som UNI-C skal bruge før brugeren kan oprettes. Der er to muligheder: Spørg administratoren af NemID medarbejdersignatur om de kan finde det. Brug den automatiske bruger oprettelse og HUSK at notere CVR og RID undervejs. Du har kun et forsøg.

25 NemID for medarbejdere
Uddannelsesinstitutioner og UU-centre, som ikke tidligere brugte medarbejdersignaturer på Optagelse. Udanneseinstitutioner/UU-centre der ikke har benyttet medarbejdersignatur kunne fra 21.juni 2012 udstede NemID medarbejdersignatur.

26 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Udbudsoprettelse – redigering Ansøgningsflowet – En case Afhentning af ansøgninger herunder også opmærksomhedslisten og pladsbegrænsningslisten for de modtagende institutioner Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

27 Udbudsoprettelse - EUD
Jeg er logget på som medarbejder på SOSU Jeg vil oprette et uddannelsesudbud

28 Udbudsoprettelse - EUD
Oversigten Bemærk at du kan skifte skoleår. Hvis jeg vil oprette et nyt udbud, så klikker jeg på ”Tilføj Erhvervsudbud” Hvis jeg vil redigere et eksisterende udbud, så klikker jeg på det.

29 EUX på EUD Her har jeg valgt at redigere et eksisterende udbud.
Bemærk afkrydsningsfeltet ”Udbyder EUD på denne uddannelse”

30 Ekstra felter De forskellige ekstra felter

31 Ansøgningsperiode – ved redigering
Ved redigering lægges et år til allerede eksisterende dato

32 Ansøgningsperiode – ved nyoprettelse
Ved nyoprettelse, så får man et godt forslag.

33 Ekstrafelter - VIS

34 Ekstrafelter - VIS

35 Ansøgningsperiode – ved redigering
Ved redigering lægges et år til allerede eksisterende dato

36 Klar til godkendelse

37 Filtreringer Når udbuddet er i tilstanden ”klar til godkendelse”, så kan skolen ikke gøre mere. Ministeriet skal nu godkende udbuddet før det kan søges. Frist 30. november erhvervsskoler og 10. klasse og 16. november for de gymnasiale uddannelser.

38 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Udbudsoprettelse – redigering Ansøgningsflowet – En case Afhentning af ansøgninger herunder også opmærksomhedslisten og pladsbegrænsningslisten for de modtagende institutioner Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

39 Ansøgningsflowet Periode 1: før 1/3 – vejledning
Periode 2: før 1/5 – afklaring Periode 3: efter 1/5 – afhentning

40 Periode 1 – før 1/3 Ansøgeren vælger ønsker
Skolemedarbejderens opgaver Vejlederens opgaver Vi følger eleven Rigmor, der går på TEST GRUNDSKOLEN. Rigmor vil gerne på gymnasiet, men Rigmor har meget fravær og har nogle udfordringer med at følge med i undervisningen i 9. klasse.

41 Ansøger – Personlige oplysninger

42 Ansøger - Grundlag

43 Ansøger - Uddannelsesønsker

44 Ansøger - Uddannelsesønsker

45 Ansøger – Underskrifter og bilag

46 Skolemedarbejderens opgaver frem til 1/3
Opdatering af elevdata Import af karakterer

47 Skolemedarbejder

48 Skolemedarbejder - Elevoversigten

49 Skolemedarbejder – Personlige oplysninger

50 Skolemedarbejder - Karakterer

51 Skolemedarbejder - Karakterer

52 Skolemedarbejder - Karakterer

53 9. klasse prøvekarakterer for dette års 10. klasse elever
Alle skoler der indberettede 9. klasse prøvekarakterer til Statistik og Analyse i sommers via skolens elevadministrative system har haft muligheden for samtidig at indberette karaktererne til Optagelse.dk. De karakterer har Optagelse.dk liggende klar til indlæsning. Vi regner med at vi får karaktererne indlæst primo til medio januar 2013. Herefter kan skolemedarbejderen hente karaktererne ind i grænsefladen som beskrevet på tidligere slides. De karakterer, som ikke er blevet indberettet, må skolemedarbejderen indtaste.

54 Standpunktskarakterer for 9. kl. og 10. kl.
Standspunktskarakterer kan indlæses fra skolens elevadministrative system til Optagelse.dk via en webservice. Metoden kan varierer fra system til system. Vi vil få opdateret vejledningerne til dette medio til ultimo januar Karaktererne kan også tastes ind direkte i Optagelse.dk UNI-C anbefaler, at karaktererne er indlæst/indtastet senest den 11. februar Fristen er sat for at give vejlederen tid til at sin vurdering af elevens uddannelsesparathed.

55 Vejlederens opgaver frem til 1/3
Vejlederen skal hjælpe eleven med at få sit grundlag udfyldt Vejlederen skal hjælpe eleven med at få valgt sine uddannelsesønsker Vejlederen skal foretage en vurdering af elevens uddannelsesparathed, hvis eleven har valgt en GYM eller en EUD uddannelse. En vurdering for GYM og/eller EUD. Hvad er en vejleder?

56 Parathedsvurdering Vejlederen skal foretage en parathedsvurdering, hvis eleven har valgt en gymnasial og/eller en erhvervsuddannelse Hvis vejlederen vurderer eleven uddannelsesparat, så skal vejlederen sende uddannelsesplanen til elevens 1. ønske senest 15. marts Hvis vejlederen vurderer eleven ikke uddannelsesparat, så skal vejlederen sende uddannelsesplanen til UU i elevens hjemkommune senest 5. marts

57 Vejledervurdering før 1/3
Bemærk at frisør er prioritet 5.

58 Vejleder

59 Vejleder

60 Vejleder

61 Vejleder

62 Ansøger – Forældre holdning til vurdering
Bemærk at frisør er prioritet 4

63 Ansøger

64 Ansøger signering

65 Ansøger signering

66 Historik

67 Vejleder – afsendelse af uddannelsesplanen

68 Vejleder

69 Periode 2 – afklaring 1/3 til 1/5
I perioden 1/3 til 1/5 er en del uddannelsesplaner blevet sendt til UU for yderligere afklaring.

70 UU medarbejderen 1/3 – 1/5 UU medarbejderen skal forholde sig til de uddannelsesplaner, som UU har modtaget på deres opmærksomhedsliste. ( de elever, der af vejlederen er vurderet ikke uddannelsesparate til deres 1. ønske) UU medarbejderen kan foretage en ny uddannelsesparathedsvurdering eller fastholde vejlederens vurdering. I praksis afgiver UU medarbejderen sin vurdering om eleven er uddannelsesparat eller ej. Hvis UU vurderer at eleven er uddannelsesparat, så sendes elevens uddannelsesplan til 1. ønsket Hvis UU vurderer, at eleven ikke er uddannelsesparat, så sendes elevens uddannelsesplan til vurdering hos en modtagende institution

71 UU medarbejderen - Opmærksomhedslisten

72 UU medarbejderen - Opmærksomhedslisten

73 UU medarbejderen - Opmærksomhedslisten

74 UU medarbejderen - Opmærksomhedslisten

75 Opmærksomhedslisten - UU

76 UU medarbejderen - Opmærksomhedslisten

77 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Udbudsoprettelse – Redigering Ansøgningsflowet – En case Afhentning af ansøgninger herunder også opmærksomhedslisten og pladsbegrænsningslisten for de modtagende institutioner Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

78 Periode 2 De modtagende institutioner 1/3-1/5
Fra den 15. marts begynder de modtagende gymnasier og erhvervsskoler at modtage uddannelsesplaner på deres opmærksomhedsliste, som de skal vurdere Vurderingen skal foretages inden den 15. april, hvor svaret sendes til UU Med den undtagelse. Hvis eleven har valgt en adgangsbegrænset EUD, så skal svaret sendes til UU senest den 30. marts

79 Modtagende institution - Opmærksomhedslisten

80 Modtagende institution - Opmærksomhedslisten

81 Modtagende institution - Opmærksomhedslisten

82 Modtagende institution - Opmærksomhedslisten

83 Modtagende institution - Opmærksomhedslisten

84 Modtagende institution - Opmærksomhedslisten

85 Modtagende institution - Opmærksomhedslisten

86 Modtagende institution - Pladsbegrænsningslisten

87 Modtagende institution - Afhentning af ansøgninger

88 Modtagende institution - Afhentning af ansøgninger

89 Modtagende institution - Afhentning af ansøgninger

90 Modtagende institution - Afhentning af ansøgninger

91 Modtagende institution - Afhentning af ansøgninger

92 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

93 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

94 Statistik Belastningsstatistik for ansøgningsrunden 2012

95 Program Nyt på FTU-området i 2013 NemId for medarbejdere
Gennemgang af processerne (herunder tips og tricks) Svar på spørgsmål Statistik Eventuelt

96 Kontakt UNI-C Steen Navntoft Vermundsgade 5 2100 København Ø
Tlf Mail:


Download ppt "Workshop om Optagelse 2013 November 2012"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google