Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sundhedsplatformen og brug af data i ledelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sundhedsplatformen og brug af data i ledelse"— Præsentationens transcript:

1 Sundhedsplatformen og brug af data i ledelse
30. oktober 2015 Torben Stentoft Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

2 Fakta om de to regioner 2,5 mio. indbyggere 17 hospitaler
8.000 sengepladser ansatte brugere samtidige brugere 3,6 mio. ambulante besøg operationer Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Torben Stentoft

3 Målet for Sundhedsplatformen
- vi gør det lettere… At være patient At være sundheds- professionel At lede kvalitet og effektivitet Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Torben Stentoft

4 Lettere at være patient
Selvbooking Ankomstregistrering Elektronisk tovejskommunikation Forberedelse via spørgeskemaer Overblik på tværs og over tid for patient og pårørende

5 Lettere at være sundhedsprofessionel
Overblik på tværs og over tid Fra stand alone-systemer til integreret system Forskellig rolle  forskellig brugerflade med rollerelevante informationer ud fra samme data

6 Overordnet tidsplan 2014 2015 2016 2017 Go-live 21.5.16 Kl.0300
Project Definition & Direction Setting Discovery & Project Scope Validation System Build & End-User Adoption Testing, Training & Go-Live Post-Live Support & Optimization Rollouts & Upgrades Uddannelse, Analyse & Design Lokal udrulning i Region Hovedstaden & Region Sjælland Implementering (Validering, Konfigurering, Test & Slutbrugeruddannelse) Lokal udrulning i Region Hovedstaden & Region Sjælland 2014 2015 2016 2017 Go-live Kl.0300

7 GO LIVE tidspunkter Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)
Navn (Sidehoved/fod)

8 Organisering af implementeringen Herlev-Gentofte Hospital
Direktion, projektejer, champion Styregruppe Uddannelse og support Parathed og forandrings-ledelse It og teknik Implementerings-koordinatorer Implementerings-tovholdere Kommunikation Connie Arb. gruppe Anæstesi Afdelings-ledelse Afdelings-ledelse Formand Formand Arb. gruppe Stork Super-brugere Super-brugere Impl. gruppe: Områdeledere Kval. koordinatorer Faglige eksperter Andre Impl. gruppe: Områdeledere Kval. koordinatorer Faglige eksperter Andre Arb. gruppe Slut-brugere Slut-brugere Arb. gruppe Nøglepersoner Nøglepersoner

9 Implementeringsplanen i grove træk
Cut over 24/7 support Post live Uddannelse Parathedsmålinger Parathedsforberedelse til Go Live Opfølgning på anvendelse - 4 uger - 4 mdr. - 8 uger +2- 4 uger + 8 mdr. mdr. Go live

10 Uddannelsesforløb Superbrugere har ikke ekstra systemrettigheder
Leder-uddannelse Ca. 11 uger før Go Live (forventelig ml. 12 & 21 timer) Superbruger-uddannelse Ca. 10 uger før Go Live (forventelig ml timer) Slutbrugeruddannelse Opstart 8 uger før Go Live (forventeligt ml timer) Uddannelse elementer og aktiviteter Uddannelse i gevinstrealisering og systemcertificering Certificering = adgang til systemet

11 Support Nærhedsprincip Nærhed og sidemandshjælp kræver ressourcer
Superbruger som primær supportkanal for slutbrugeren ”Floorwalker” yder opbakning til superbrugerne Kommandocentral – problemløsning, kommunikation af løsninger mv. Nærhed og sidemandshjælp kræver ressourcer Læger: ratio 1:5 Sygeplejersker, lægesekretærer, jordmødre: ratio 1:6 Resterende roller: ratio 1:8 Afsnit Afdeling Hospital / region

12 Vi hjælper hinanden undervejs
Champions, faglige eksperter og superbrugere skal bruges igen og igen Du fortæller om erfaringer med bølgeprincip for superbrugere fra Duke & Memphis (og anbefaling fra Epic generelt): Bedste supportere er dem, som selv har prøvet det før. En gruppe af superbrugere deltager i de andre go live før og efter det hospital, man selv er ansat på. Og man hopper en bølge over, hvis bølgerne ligger tæt (hvorfor det- Sara?) Løbende opbygning af kompetencer på alle hospitaler/sygehuse, der kan arbejde med forandringer i hjemorganisationen. Spreder ressourcetræk udover længere periode, så mindre massivt i forbindelse med eget go live Videre gang Hvor mange superbrugere inden for de forskellige roller (ratio) Hvor mange superbrugere i alt og hvor mange øvrige roller (samlet ressourceestimat) Konkretisering af model – hvornår mange superbrugere deltager man (hvem er man her?) med hvornår i forhold til andre hospitalers eller sygehusets go live (konkret aftale)  

13 Data i Sunhedsplatformen
Dokumentation og kommunikation i Sundhedsplatformen sker ved afkrydsning, rullemenuer og knapper Det betyder, dokumentationen er entydig og i definerede strukturer – og kan lagres i databaser i systemet Alle inddateringer, som har et tidsstempel, kan indgå i et udtræk Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

14 Rapportering i Sundhedsplatformen
Sundhedsplatformen indeholder et særskilt rapporteringsmodul Der er forskellige typer – midlertidige, faste mv. Og biblioteker for etablerede formater Der er “Dash-board”-faciliteter – lige fra det personlige til hospitalsdirektionens ledelsesinformation Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

15 Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)
Navn (Sidehoved/fod)

16 Realisering af gevinsterne ved Sundhedsplatformen
Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

17 Business Case Total investering – inklusive træk på kliniske ressourcer under implementering - 2,2 mia. Årligt overskud efter fuld implementering – 0,8 mia. Gevinster på højt niveau – eksempler: Færre sengedage pr. forløb Mere effektiv klinisk planlægning Mere effektiv administration Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

18 Gevinstrealisering i praksis
Gevinstrealisering forudsætter ændring af adfærd Sundhedsplatformen medfører i sig selv mange adfærdsændringer Men rigtig mange kræver ledelsesmæssig indsats Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

19 9/18/2018

20 Målet for gevinstrealisering i Region Hovedstaden
At vi realiserer de forbedringsmuligheder Sundhedsplatformen giver En fælles forståelse mellem Koncerndirektion Hospitalsdirektioner Afdelings/klinikledelser af Hvilke gevinster er de vigtigste? Hvad vi kan forvente af hinanden? Hvilke data baserer vi dialogen på? Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Torben Stentoft

21 Tre typer af gevinster Effektivitet – ”dark green dollars”
Faglig kvalitet – ”light green dollars” Patientoplevelse – ”very light green dollars” Torben Stentoft

22 Datadrevet forandringsledelse og gevinstrealisering
Driftsmål for gevinstrealisering Datadrevet forandringsledelse og gevinstrealisering Koncerndirektion 2-3 mål gældende hele regionen Hospitalsdirektion 10-12 mål gældende hele hospitalet Stigende krav til detaljeringsgrad og hyppighed Afdelingsledelse Et antal mål gældende hele afdelingen Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

23 1. Regionale driftsmål: Frigivet tid ved bortfald af diktering
Dokumentation og kommunikation i Sundhedsplatformen sker ved afkrydsning, rullemenuer og knapper Dette frigiver tid, fordi der ikke længere skal skrives af fra diktat Diktering reduceres til 5 % af 2014-niveauet Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

24 2. Regionale driftsmål: Diagnostiske resultater ses rettidigt
Vi vil øge patientsikkerheden ved at sikre, at den relevante læge ser diagnostiske resultater rettidigt for akut indlagte patienter. 80 % af alle diagnostiske resultater for indlagte patienter ses indenfor 3 timer efter de er kommet til Sundhedsplatformen 98 % af alle resultater for akut indlagte patienter ses indenfor 6 timer Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

25 3. Regionale driftsmål: Ensartet behandling – anvendelse af ordinationspakker
Patienter med samme sygdom behandles ens og efter samme høje kvalitetsstandard Ved patientbehandling for et antal nøje udvalgte diagnoser, skal 90 % følge den fastlagte standard, dvs. fx få foretaget de samme undersøgelser, ordinationer og opfølgning Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

26 Gevinstrealiseringsplan for Herlev-Gentofte - fase 1
Udgangspunkt i baseline-måling i januar Planen: Hvem gør hvad hvornår? Hvilke driftsmål vil hospitalet satse på at forbedre? Hvilke driftsmål skal den enkelte afdeling arbejde med? Hvilke mål skal nås hvornår? Fastlægges til februar Planen godkendes og følges op af Koncerndirektionen Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

27 Gevinstrealiseringsplan for Herlev-Gentofte - fase 2
Budgetmæssig stillingtagen til de frigjorte gevinster I budgetprocesserne på Herlev-Gentofte og i Region Hovedstaden Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)


Download ppt "Sundhedsplatformen og brug af data i ledelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google