Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvilken forretningsmodel skal du vælge?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvilken forretningsmodel skal du vælge?"— Præsentationens transcript:

1 Hvilken forretningsmodel skal du vælge?
Specialkonsulent William S. Andersen SEGES SEGES 2017

2 MEGATRENDS i fødevaresektoren
Hvad vil den stigende verdensbefolknings behov fra fødevaresektoren være? Hvordan vil ændringerne påvirke vores måde at tænke på? Hvilken forretningsmodel skal du vælge? 17. september 2018

3 Hvordan ser din forretningsmodel ud?
Nytænkning af landbrugets forretningsmodel er nødvendig for, at flere landmænd fremadrettet kan tjene penge. For at ændre og skabe nye forretningsområder, f.eks. via direkte afsætning til forbrugeren eller supermarkederne, er det nødvendigt at kende landbrugets eksisterende forretningsmodel. Der er indsat link til video, der forklarer forretningsmodellen. Videoen kan indsættes i Prezi 17. september 2018

4 Dansk fødevareproduktions styrke
50 og 60’erne: Produktivitet (vi skal have nok) 70 og 80’erne: Kvalitet (det skal være godt) 80 og 90’erne: Fødevaresikkerhed (det skal være sikkert) 00 og 10’erne: Bæredygtighed (tag samfundsansvar) 20 og 30’erne: Sundhed (vi skal leve sundt ) Samt segmenterede højværdifødevarer

5 Pres på den eksisterende forretningsmodel
I dag bliver størstedelen af alle fødevarer produceret på ca landbrug. I 2030 forventes dette tal af være landbrug. Fremtidens landbrug vil være store og meget mere professionelt ledet. Vi ser det så småt i dag Avl – salg af danske grisegener globalt Specialproduktion af kirsebærvin, økologiske specialprodukter og svinekød M.M. 4,5 % årlig fald

6 En svineproducents forretningsmodel
Kunder: Indgå i dialog med kunderne og fortæl dem om udbyttet af dine grise fremfor naboens. Værditilbud: Differentier produktet fra konkurrenternes – det kan øge indtjeningen pr. gris. Flere har forsøgt sig med at have slagtesvin gående i skoven, hvorimod andre giver grisene ekstra plads. Infrastruktur: Hvordan kan produktionsanlægget optimeres, så effektiviteten af svineproduktionen øges? Værdifangst: For at skabe indtjening er det nødvendigt at have styr på virksomhedens indtægter og omkostninger. På slide 4 er der et billede af forretningsmodellen. Til hvert af slide 3’s punkter, kan der zoomes ind på det område af forretningsmodellen punktet omhandler og så indsætte teksten for det pågældende punkt. Kunder  Kunder, kundeforhold og kanaler Værditilbud  Værditilbud Infrastruktur  Aktiviteter, ressourcer og partnere Værdifangst  Fortjeneste og omskostninger 17. september 2018

7 En svineproducents forretningsmodel
Se kommentar slide 3 17. september 2018

8 Fødevareforarbejdning Værdikæde for fødevareproduktion
Primærproduktion Fødevareforarbejdning Detailled Forbruger Værdikæde for fødevareproduktion

9 Økologisk landbrugsproduktion - Hvilken vej går forbrugerne?
Sundhed Markedsposition - Danmark Bæredygtighed Dyrevelfærd Lokal produktion Ø-mærket som platform Bulkproduktion - Fødevaresikkerhed og sporbarhed Bulkproduktion - Prisfokus Produktets kompleksitet

10 De tror på rekruttering, men ikke nødvendigvis på jobstafetten……

11 Udefra-ind Eksterne forhold

12 Hvilket strategispor vælger du?
Kompleksitet Strategifokus Afsætning til verdensmarkedet samarbejde 10 producenter til udvalgte højprissegmenter Fokus: Omverdens- og kunde- orienteret Vækst strategi – fokus det nye marked i 2025 Vækst strategi Specialkontrakt til andelsvirk. Tilpasset produktion til specielle kundekrav Fokus: Platform til næste investering Optimeringsstrategi kontrakt til andelsvirksomhed Afdrag frem for vækst Omkostningsminimering Fokus: Benchmarking og Investeringer til optimalt setup Nedslidnings- og Afviklingsstrategi kontrakt til andelsvirksomhed Afdrag frem for investeringer Omkostningsminimering Investeringer kort og kendt tid Fokus: personlig/familie-afklaring 2017 2020 2025 2030 Tid Brug strategi til at maksimerer den situation du er i Vær tro mod det strategispor som er dit. Design strategiprocessen til dit strategispor

13 Hvilket strategispor? - Vækststrategi – fokus på det nye marked i 2025
Kompleksitet Strategifokus Vækststrategi – fokus på det nye marked i 2025 Afsætning til verdensmarkedet Samarbejde f.eks. 10 producenter Tilpasses til udvalgte højprissegmenter Fokus: Omverdens- og kundeorienteret 2017 2020 2025 2030 Tid Brug strategi til at maksimerer den situation du er i Vær tro mod det strategispor som er dit. Design strategiprocessen til dit strategispor

14 Danmarks største økologiske svineproducent forlod Danish Crown og er gået sammen med et privat slagteri og en tidligere slagteridirektør for at gå solo og udvikle salget af økologisk svinekød, blandt andet med et specielt udviklet økoplus-koncept. Hestbjerg Økologi Bertel Hestbjerg er gået sammen med slagteriet Dane Pork i St. Lihme mellem Vejle og Billund samt den tidligere direktør i Friland, Karsten Deibjerg, og selskabet har indgået en aftale med Coop. Forretningerne skal markedsføre og sælge kødet under sit eget mærke. Det er også bevidst, at der indtil nu ikke er andre økologiske svineproducenter med i projektet. »Jeg har vurderet, at det vil blive for tungt at starte op, hvis vi skulle være en gruppe. Nu er jeg begyndt, og hvis andre tror på projektet, er de velkomne til at være med,« siger Bertel Hestbjerg. Landets største øko-svinebonde går solo AF: MICHAEL SAND ANDERSEN Publiceret 21. december 2015 kl. 19:23 17. september 2018

15 Hestbjerg Økologi Kundeorienteret værditilbud
Størrelse – Stor kritisk masse Forretningsmand Partnerskaber mellem aktører i værdikæden Troværdig Samarbejde med tidligere direktør på Friland Karsten Deibjerg 17. september 2018

16 Store muligheder indenfor fødevarer og dagligvarer: Flere mennesker
Med højere indkomst Som kræver mere Og som ønsker mere gennemsigtighed og sporbarhed mv. Øget konkurrence både på hjemmemarkedet og internationalt De globale rammebestemmelser såvel som politik, økonomi og arbejdsmiljø er mere flygtige Skaber større risiko Det kræver flere langsigtede partnerskaber mellem aktører i værdikæden 17. september 2018 18...|

17 flere langsigtede partnerskaber mellem aktører i værdikæden - Samarbejde producent og forarbejdning til højprissegmenter Den innovative danske primære fødevareproducent Afsætningsklynger, som samarbejder om forarbejdning Råvareproducenter, som leverer til en nichefødevare-producent Tilbud om levering af råvarer tilpasset et koncept – f.eks. fra andelsvirksomhederne Højprissegment Kundeorienteret i hele værdikæden Fleksibel forretningsmodel Anvendelse af Big Data 17. september 2018

18 Fra Bulk-producent til Værditilvækster - Et meget stort spring
17. september 2018 Fra Bulk-producent til Værditilvækster - Et meget stort spring Skal det lykkes godt for dig, så skal du forstå din forretningsmodel! Bulk -Stordrift Værditilvækst - Merværdi ’Stor landmand’ ’Mere af det samme’ Fokus: ’Omkostninger & stordrift* ’Entrepreneur og landmand’ ’Merværdi på afsætning’ Bygger egen salgskanal Fokus: ’Høj DB og kvalitet’ Forskel på Strategi Forretningsudvikling Produktudvikling

19 Ny forretningsmodel kræver nye kompetencer
Fagligt område Bulk Værditilvækster Produktudvikling Udliciteret til andelsvirksomheder Leverer en råvare med faste definitioner f.eks. kødprocent Udvikle sit eget unikke produkt Markedsindsigt Markedsanalyse Forretningsmodel Markedsføring Markedsføringsstrategi Logo mv. Afsætning Aftale med kunder En livslang kontrakt med andelsvirksomheder Indsigt i kundesegmenter

20 To centrale værktøjer i værktøjskassen
Værdikædeanalyse Forretningsmodel 17. september 2018

21 Forretningsmodel

22 Værdikædeanalyse


Download ppt "Hvilken forretningsmodel skal du vælge?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google