Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejledning Denne præsentation er til ledere i UCC og Metropol, der skal formidle om grundlaget for og arbejdet med fusionen til medarbejdere og ansatte.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejledning Denne præsentation er til ledere i UCC og Metropol, der skal formidle om grundlaget for og arbejdet med fusionen til medarbejdere og ansatte."— Præsentationens transcript:

1 Vejledning Denne præsentation er til ledere i UCC og Metropol, der skal formidle om grundlaget for og arbejdet med fusionen til medarbejdere og ansatte. Tanken med præsentationen er, at du selv kan plukke de slides, du finder relevante i forhold til din medarbejdergruppe og den sammenhæng, informationen skal indgå i. Vær opmærksom på, at du selv skal udfylde slide 10.

2 Fusion mellem professionshøjskolerne UCC og Metropol

3 Dagsorden Historien – hvordan nåede vi hertil? UCC og Metropol i dag
Formålet med fusionen Visionen for den nye organisation Organisering i fusionsarbejdet Fusionen trin for trin Spørgsmål og drøftelse

4 1990erne 2000 2008 30. juni 2018 Hvordan nåede vi hertil?
Færre og stærkere videregående uddannelsesinstitutioner 120 institutioner for videregående uddannelser (seminarier, sygeplejeskoler, mv.) 23 centre for videregående uddannelser (CVU’er) (større tværfaglige miljøer, frivillig periode) 8 (siden 7) professions-højskoler etableres (UCC og Metropol etableres) Realisering Udarbejdelse af strategi Organisering Integration af opgaveløsning 2007: undervisningsminister etablerede i august 2007 otte nye professionshøjskoler for videregående uddannelser (ufm.dk). Kilde: oplæg v. Laust Jakobsen, fusionsseminar, august 2017 1990erne 2000 2008 30. juni 2018

5 1990erne 2000 2008 30. juni 2018 Hvordan nåede vi hertil? Rationaler
Større og stærkere faglige miljøer Enklere institutions- og ledelsesstruktur Tværfaglig uddannelsesudvikling, fleksible uddannelsesforløb Stærkere partnerskaber med aftagerne Regional uddannelsesdækning 2007: undervisningsminister etablerede i august 2007 otte nye professionshøjskoler for videregående uddannelser (ufm.dk). Kilde: oplæg v. Laust Jakobsen, fusionsseminar, august 2017 1990erne 2000 2008 30. juni 2018

6 UCC og Metropol i dag UCC Metropol Hovedvægt på det pædagogiske område
Hovedvægt på det sundhedsfaglige område studerende 1.000 medarbejdere 1.100 medarbejdere 7 grunduddannelser 17 grunduddannelser 30 diplomuddannelser 13 diplomuddannelser 2 akademiuddannelser, 1 erhvervsuddannelse 4 akademiuddannelser Center for Undervisningsmidler 781,5 mio. kr. i omsætning (2016) 809 mio. kr. i omsætning (2016) 4 adresser i henholdsvis København, Hillerød, Bornholm og Aarhus 8 adresser i henholdsvis København, Frederiksberg, Hillerød og Bornholm

7 Hvorfor fusion? Ændrede vilkår, krav og forventninger fra vores omverden Behov for ny viden, der kan udvikle velfærdsydelser Vilkår og krav ændrer sig hurtigere end hidtil Økonomiske ressourcer vil ikke blive udvidet samt konkurrence om eksterne midler

8 Hvorfor fusion? Fagligt match og styrkelse af kvaliteten
UCC og Metropols faglige miljøer supplerer hinanden (Metropols sundhedsfaglige område og UCC’s pædagogiske område). Tilsammen dækker vi bredt inden for velfærdsstatens kerneområder og kan skabe nye muligheder sammen. Det vil give en markant styrkelse af forsknings- og udviklingsarbejdet at samle ressourcerne i én institution. Bedre udnyttelse af begrænsede økonomiske ressourcer. En samlet institution vil blive en interessant og helt nødvendig samarbejdspartner for andre uddannelses- og forskningsinstitutioner – også internationalt.

9 Hvad betyder fusionen for os? Fyld selv sliden ud
Tag fx afsæt i, hvad du ved, tror og håber: Hvad .. vil vi særligt opnå med den kommende fusion? Hvad .. bliver konsekvenserne af fusionen for os? Hvad .. gør vi allerede, som vi gerne vil have med videre? Hvad .. kunne vi gøre mere af i en kommende fusion/ny organisation?

10 Visionen Stærke professionelle forudsætter stærke uddannelsesmiljøer Studerende At tiltrække flere dygtige og motiverede studerende til uddannelser Medarbejdere At samle medarbejdere om en fælles institution Arbejdsgrupper er fokuseret om: Grunduddannelse Efter- og videreuddannelse Forskning og udvikling Arbejdsfællesskab Support og Service Studie og rammer for undervisning Samfundet Samfundet At skabe en institution for borgere, offentlige og private institutioner At skabe en institution for borgere, offentlige og private institutioner

11 Studerende Visionen Stærke professionelle forudsætter stærke uddannelsesmiljøer At tiltrække flere dygtige og motiverede studerende til uddannelser med et solidt timetal, obligatorisk mulighed for feedback og forventninger om engageret deltagelse. Dette vil bl.a. kunne ske gennem: Læreprocesser med fokus på at integrere teori og praksis gennem futurelabs, simulation, træning og peer learning Fag og moduler baseret på bedst tilgængelige viden leveret af slagkraftige, levende faglige miljøer Et stærkt studiesocialt og studiefagligt miljø med muligheder for frivilligt arbejde, ekstra-curriculære aktiviteter Tværprofessionelle muligheder, der kvalificerer professionernes evne til at løfte i flok Steps to goal

12 Visionen Medarbejdere Studerende
Stærke professionelle forudsætter stærke uddannelsesmiljøer Medarbejdere Studerende At samle medarbejdere om en fælles institution, som bl.a.: Er i stand til at samarbejde om bedre tværprofessionelle udfordringer og problemfelter Skaber sammenhæng mellem grunduddannelse, efter- og videreuddannelse samt forskning og udvikling Tilbyder flere interne udviklings- og karrieremuligheder Har et stærkt arbejdsfællesskab med højt til loftet og samling om visionen Arbejdsgrupper er fokuseret om: Grunduddannelse Efter- og videreuddannelse Forskning og udvikling Arbejdsfællesskab Support og Service Studie og rammer for undervisning

13 Visionen Samfundet Studerende
Stærke professionelle forudsætter stærke uddannelsesmiljøer Studerende At skabe en institution for borgere, offentlige og private institutioner bl.a. ved: At levere kompetencerne til at adressere de udfordringer, som regionen og det danske (velfærds)samfund står overfor. Vi skal uddanne de bedste lærere, pædagoger, ledere, sundhedsprofessionelle, mv. i Danmark At integrere forskning, praksis og organisationsudvikling i vores uddannelsestilbud på både grund-, efter- og videreuddannelse At kunne oversætte national og international forskning til praksis- og anvendelsesorienterede løsninger i grund-, efter- og videreuddannelse, konsulentydelser. Medarbejdere At samle medarbejdere om en fælles institution Arbejdsgrupper er fokuseret om: Grunduddannelse Efter- og videreuddannelse Forskning og udvikling Arbejdsfællesskab Support og Service Studie og rammer for undervisning Samfundet At skabe en institution for borgere, offentlige og private institutioner

14 Rektorer Stefan Hermann og Laust J. Jakobsen
Organisering Bestyrelse UCC Bestyrelse Metropol Følgegruppe medarbejdere 10 medarbejdere - 5 fra hver institution Styregruppe Rektorer Stefan Hermann og Laust J. Jakobsen Formænd og næstformænd bestyrelse René van Laer, Vibeke Westh, Carsten Koch, Klaus Nørskov Fusionssekretariat Professionshøjskoledirektører Nicolai Kragh Petersen og Anne Sørensen Sekretariatschefer Merete Ruager og Martin D. Demsig Følgegruppe studerende 8 studerende - 4 fra hver institution Konsulenthus Valcon

15 Organisering – hvordan arbejder vi med fusionen?
Træffer beslutninger – strategisk ledelse, sikrer retning og fremgang i arbejdet Bestyrelserne Overordnet og strategisk ledelse af fusionen. Traf beslutning om at igangsætte fusionsforberedelserne i marts Godkendte den fælles vision og beslutter fusionsgrundlaget. Bestyrelserne består af 2x15 medlemmer. Medlemmer er udpeget af Region H, KL m.fl. samt medarbejderrepræsentanter og studerende. De to bestyrelser Sikrer retning og fremdrift i fusionen, bl.a. i forhold til fusionsgrundlag, nedsætter arbejdsgrupper, mv. Styregruppen: To rektorer samt formænd og næstformænd fra bestyrelserne. Styregruppen

16 Organisering – hvordan arbejder vi med fusionen?
Understøttelse af beslutninger – planlægning, koordinering, diverse oplæg, procesfacilitering, mv. Understøtter styregruppens arbejde. For eksempel tidsplan for fusionsprocessen, peger på centrale problemstillinger, der skal løses, mv. Fusionssekretariatet har ligeledes udpeget konsulenthuset. To sekretariatschefer og to direktører fra hhv. UCC og Metropol. Fusions-sekretariat Sikrer, at processen vedr. fusionsgrundlaget forløber i det tempo, den skal. Eksperter i at rammesætte en fusion og rådgiver om proces mv. Fire personer fra Valcon. Solid erfaring med fusioner og stor erfaring med uddannelsessektoren. Valcon

17 Organisering – hvordan arbejder vi med fusionen?
Sikrer involvering, bidrager med viden og erfaringer fra medarbejdere og studerende til fusionsgrundlaget To følgegrupper: En for medarbejdere og en for studerende. Drøfter og rådgiver om tiltag, der kan sikre involvering af medarbejdere og studerende i processen. Eventuelle indspark til fælles indsatser/arrangementer mellem de to professionshøjskoler. Henholdsvis 10 medarbejderrepræsentanter og otte studerende. Følge-grupper En fælles udfoldet vision er et af de centrale elementer i fusionsgrundlaget – det strategiske grundlag for fusionen som skal godkendes af bestyrelserne. Styregruppen kan løbende nedsætte arbejdsgrupper. Der har f.eks. været nedsat seks arbejdsgrupper, der har udfoldet og kvalificeret den fælles vision ”Stærke professionelle forudsætter stærke uddannelsesmiljøer”. Chefer, ledere, medarbejdere og studerende deltager i arbejdsgrupper. Arbejdsgrupper

18 Forberedelse af fusion
Fire faser i fusionen Beslutning Vision Marts - maj 2017 Fusions-grundlag Maj - efterår 2017 Forberedelse af fusion Efterår 2017- 30. juni 2018 Realisering 30. juni januar 2018 Bestyrelsesbeslutning Etablering af fusions-organisation Afklaring af ekstern bistand Ramme og proces for arbejdet med fusionsgrundlag Udfolde vision, ambitioner og mål for fusionen Præmisser for fusionsprocessen, herunder de grundlæggende principper, jura, governance, mv. En detaljeret tids- og procesplan for fusionsarbejdet frem mod etablering af ny institution Kommunikationsplan Styrelsesforhold i fusionsprocessen Dataindsamling Konkretisere ambitioner og mål for den nye organisation Administrative og juridiske forhold System- og dataarkitektur Optagelse og uddannelsesudbud Investeringsplan Styrelsesforhold Etablering og godkendelse af ny institution (Ministeriet) Udarbejde og godkende sammenlægningsplan Design og branding Ledelse og organisation Fusion Udarbejdelse af strategi Organisation og integration af opgaveløsning PPT Smartart

19 Fase 1-2: Beslutning og fusionsgrundlag
Et fusionsgrundlag er et beslutningsgrundlag, som bestyrelserne skal godkende, inden vi kan fusionere. Den indeholder vision for fusionen, kortlægning af organisationerne, projektplan, risikovurdering, kommunikation og arbejdsplan. Udfoldelse af vision Seks arbejdsgrupper nedsættes og udfolder visionen på visionsseminar Cafémøder, hvor medarbejdere og studerende giver input Øvrig planlægning Kommunikation Risikovurdering Kortlægning af de to institutioner, mv. Realisering Udarbejdelse af strategi Organisering Integration af opgaveløsning Beslutning og plan Bestyrelserne beslutter igangsættelse af fusionsproces Valg af ekstern rådgiver Organisering af fusionen og arbejdsplan Arbejdsgrupper: chefer, ledere, medarbejdere, studerende. 8 personer i hver gruppe. Læs evt. mere på fusionsinfo.dk Marts-maj Maj-sep. 2017 Maj-sep. 2017 Okt.-nov. 2017

20 De seks arbejdsgrupper
Udfoldelse af vision De seks arbejdsgrupper Martin Bayer, Forskningschef UCC, arbejdsgruppeformand for Forskning og Udvikling På et visionsseminar i august 2017 mødtes seks arbejdsgrupper bestående af chefer, ledere, medarbejdere og studerende for at udfolde den fælles vision. Aftagere og eksterne oplægsholdere gav inspiration undervejs. September 2017: Studerende og ansatte gav input til visionen på cafémøder Grunduddannelse Support og service Efter- og videreuddannelse Arbejdsfællesskab Forskning og udvikling Studieliv og rammer for læring

21 Fase 3-4: Forberedelse og realisering af fusion (foreløbig plan)
Vi skal konkretisere ambitioner og mål for den nye organisation og planlægge administrative og juridiske forhold, system- og dataarkitektur, styrelsesforhold, design, branding, ledelse, mv. Ansættelse af rektor Bestyrelse ansætter rektor Rektor fastsætter den øverste ledelse Ny organisation Øverste ledelse på plads Samme lokaliteter Samme uddannelser Realisering Udarbejdelse af strategi Organisering Integration af opgaveløsning Sammenlægnings-redegørelse Ministeriet godkender sammenlægnings-redegørelsen (sendes december) Arbejdsgrupper: chefer, ledere, medarbejdere, studerende. 8 personer i hver gruppe. Læs evt. mere på fusionsinfo.dk Januar 2018 Marts 2018 30. juni 2018 30. juni 2018- jan. 2019

22 Vores fusion Fx to og to, walk’n talk i mindre faglige arbejdsfællesskaber: Hvad er vigtigst for jeres enhed at have fokus på frem mod fusionen? Hvad skal vi som ledere være opmærksomme på i processen? Hvad ser I som det vigtigste at tage med ind i den nye institution? Tænk på jeres individuelle ansvarsområder. Hvad er det vigtigste at tage med på enheds-/afdelingsniveau? Hvad er det vigtigste på institutionsniveau?

23 Hvilke faglige fællesskaber kan jeg indgå i? Det er vigtigt at …
Hvordan mon de andre arbejder med didaktikken? Vi er gode til … Mine drømme for fusionen er .. Hvilke partnerskaber kunne være mulige at indgå i den nye organisation? Hvem er mine kommende kolleger? Hvor er de særligt dygtige? Undervejs i forberedelserne vil jeg gerne vide … Det er vigtigt for mig, at … Hos os gør vi.. Det skal vi gøre mere af … Jeg ser frem til, at … Jeg håber, at … Ovenstående er inspiration til foregående slide, hvor I drøfter fusionen. I den nye institution … Det vigtigste er … Den daglige drift er vigtig i processen. Vi … Jeg håber, at vi vil tage udgangspunkt i den enkelte studerende …

24 Vil du vide mere? Fusionsinfo Følgegrupper Rektorerne Din leder
Kolleger På fusionsinfo.dk kan du følge med i fusionen, kommentere og stille spørgsmål. Der er løbende status og nyheder om fusionen. Der er nedsat to følgegrupper for henholdsvis medarbejdere og studerende. De rådgiver og giver input til fusionsarbejdet. Du er velkommen til at skrive til dem, stille spørgsmål, mv. Find deres kontakt-informationer på fusionsinfo.dk. Du kan altid skrive til rektorerne Laust Joen Jakobsen og Stefan Hermann Din leder vil løbende orientere om fusionen – har du spørgsmål, overvejelser, mv., kan du altid vende det med vedkommende undervejs i fusionsprocessen. Tal med dine nuværende eller kommende kolleger om, hvad I har af fællesskaber, tanker, mv. Steps

25


Download ppt "Vejledning Denne præsentation er til ledere i UCC og Metropol, der skal formidle om grundlaget for og arbejdet med fusionen til medarbejdere og ansatte."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google