Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GIS som central i virksomheders Digitale Transformation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GIS som central i virksomheders Digitale Transformation"— Præsentationens transcript:

1 GIS som central i virksomheders Digitale Transformation
ESRI Brugerkonference den 16. maj 2017 Pernille Kræmmergaard Digitaliseringsinstituttet – følg os på LinkedIn

2 Men nye teknologier - nye krav og forventninger
Individualiseret og proaktivitet Connectivity og predictive services Networking, enganging og attractive Apps, platforme og visualisering Dele-økonomi og Sharing platforme Papirløs, økologi og re-newable energy Hurtige leverancer og automatisering Mængden af data –smarte data Personalisering og connectivity Digitale forventninger og simplicitet Sharing og miljø bevidste Automatisering og ny indsigt

3 ”bare det holder min tid ud”
”I think there is a world marked for maybe five computeres” Thomas Watson, IBM 1943 ”There are no reason why anyone would want a computer in their home” Ken Olsen, Digital Corp. 1977 ”The internet is just a passing fad” Bill Gates, Microsoft, 1995 Teknologier og mængden af data vokset eksponentielt, vores tankesæt, kompetencer, strukturer og mindset kan have svært ved, og i nogle tilfælde slet ikke følge med…. Tre tænkninger ”det går nok over” ”bare det holder min tid ud” ”spændende, nysgerrig og hvordan kan jeg være med” Halvdelen af al data i verden er skabt indenfor de sidste 18 måneder

4 Mål Værdi og gevinster Forandringer Lokale forbedringer Anvende IT til at forbedre lokal drift - effektivisering Effektivitet og reducering af omkostninger Bruge IT i stedet for manuel håndtering Procesforbed-ringer og integration Anvende IT til at forbedre end-to-end processer Reducere omkostninger, effektivisering og bedre koordinering Nye arbejdsprocesser og IT systemer Nye services og produkter Forbedringer i produkternes funktionalitet og nye services Vækst, nye services, nye produkter Ændrede kultur, kompetencer og samarbejdsrelationer Forretnings-modeller og/eller ny indsigt Transformere brancher, virksomheder og industrier Fastholde/skabe fordelagtig position (overlevelse) Nyt indtægtsgrundlag og nye organiseringsformer

5 IT ind i forretningsmodeller
Hvad har disse virksomheder til fælles?

6 Anvender store mængder af data
Forstår kundernes adfærd og designer kundeoplevelser outside-in Anvender digital teknologi til at nå og engagere kunderne (også i selve produktudviklingen) Westerman et al. 2014 Deres løsninger er enkle, simple og visuelt lækre

7 IT ind i produkterne – fører til system mod system
Kilde: Oversat fra Porter (2014) Redefinering af Industrielle grænser En virksomhed kan befinde sig i et meget bredere system og ”nye” industrier – system against system

8 Forandringer som følge af IoT (Porter et al, 2014 og 2015)

9 Digitalisering herhjemme i generationer
Tidligere kun For lidt siden også Nu også Fremtid også Generation 1 2 3 4 Digitaliseringen Handlede om hvordan kunder/borgere kunne betjene sig selv Handlede som hvordan virksomheden kunne optimere egne processer Hvordan skabes services og produkter med og udfra kundens behov Integration og brug af (bedre) data til nye indsigter og viden Strategisk arbejde Kanalstrategier Centrale digitaliserings-strategier Centrale og decentrale digitaliseringsstrategier Fused, decentrale og tværsektorielle Organisering IT og service-medarbejdere +Digitaliserings-konsulenter ansat central Begyndende opsplitning, decentralt ansatte og GIS medarbejderne indtog + data organisatoriske enhed Omgivelserne “Os selv” Andre der ligner os Fællesskaber Øko-systemer

10 DATA organisatorisk enhed
Hvad, hvordan og hvem? og GIS medarbejdernes rolle heri?

11 Hvad giver det mig anledning til at spørge jer om?
Er i som GIS medarbejdere nogle af de nye "nøglespiller" i organisationen - "Det er nysgerrige på at, og kan, lave nye opdagelser i data”? Forstår i at finde svar på vigtige forretningsspørgsmål ud fra nutidens tsunami af ustruktureret information og data? Er det jer der er i stand til at bringe struktur over en stor mængde til tider formløse data og muliggøre analyser heraf? Hvordan vil i kommunikere det i kan? Og hvordan sikre i dialog og samarbejde med de ”rigtige” medarbejdere i organisationen? Hvordan vil i sikre at i med jeres kompetencer i et hurtigt voksende felt holder jer fagligt opdateret sammen med fag-kolleger?

12 Hvad skal GIS folk så kunne – fire gode råd..
Kom ud af elfenbenstårnet eller op af kælderen og start med at opbygge relationer rundt om i organisationen Vent ikke med at nogle spørger jer – udvis proaktivitet (brugstedet.dk lidt frem i skoen) Hold fast i jeres faglighed – og vær stolte af jeres evne til at lave visuelle lækre løsninger Lav evt. strategier for jeres arbejde med GIS – mission, vision og værdier

13 TAK for jeres opmærksomhed
Vi ses måske/forhåbentlig til workshoppen i eftermiddag

14


Download ppt "GIS som central i virksomheders Digitale Transformation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google