Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLasse Krog Redigeret for ca. et år siden
2
Opmærksomheder Kridthuset – manglende søgning
Dagplejen – Lille afdeling. Ukendt tidsperspektiv for flytning til klubbens lokaler og fælles vikarpasning. Udfordrende ledelses opgave. Vi kommer til at gå i nul inden de varslede besparelser rammer os ( skolen skylder os kr ) Stigende børnetal
3
Ny Børne-og unge politik Mentale modeller Kvalitet i Kerneydelsen
LUP Bestyrelse Ny Børne-og unge politik Mentale modeller Kvalitet i Kerneydelsen
5
…………Skal blive så dygtige som de kan
8
Handling: Investeringsprojekter - generelle forebyggende indsatser
- 9 mdr. Styrket forældrevejledning 0-18 år Robusthed / vedholdenhed 0-18 år Beskyttende Faktorer … Børns tidlige sprog Børns tidlige motorik Risiko- Faktorer …
10
Så blev det dagtilbuddenes tur!
Jeg er her i dag for at præsentere baggrunden for LOKE DT, rammen om LOKE og de metodiske valg, der er truffet undervejs. Jeg hedder og jeg er …. Præsentation – men også – mest vigtigt – mulighed for at I kan stille spørgsmål
11
Fra vision til handling…
SYSTEMER / STRUKTURER ADFÆRDSMØNSTRE / STRATEGIER MENTAL MODEL VISION HANDLE-PLAN (LUP) HAND-LINGER TILPAS-NING (SAMTALE) OPFØLG-NING (KVR) Inspireret af ’double loop learning’
12
Adfærdsmønstre / nye faglige strategier på baggrund af…
Samskabelse - forældre som ressource Videnbaseret ledelse og praksis Tidlige og forebyggende indsatser Helhedssyn – med stærkt fokus på de ikke-kognitive kompetencer
13
Vores afsæt for videre udvikling…
Viborgvejs væsentligste udviklingspunkter: Fælles 0-18 år: Forældresamarbejde – kommunikation og forventningsafstemning … samt desuden i dagtilbuddene: Sprogindsats Robusthed … og på mange skoler: Opmærksomhedskrævende fravær elever /sygefravær personale Udskoling
14
Hvad betyder det så for os her i Tilst ?
Hva Morten ?
15
Udviklingspunkter for 2016-2017:
1. Fælles strategi i dagtilbuddet. Prioritering af hvilke af vores indsatser der skal være gennemgående i hele dagtilbuddet, og målrettes alle børn. Sprog 2. Samarbejde mellem sundhedspleje, dagtilbud og skole. Herunder fælles strategier ift. indsatser målrettet børn og familier i det grønne felt i forebyggelsestrekanten. Robusthed Tidlig og forebyggende indsats. Motorik Endelig LUP færdig
17
Motorik Børns tidlige motorik og sansemotorik
En tidlig motorisk indsats er vigtig for at få skabt de bedste forudsætninger for gode motoriske færdigheder hos barnet. Ikke kun fordi investering i børns tidlige læring er det mest effektive, men også fordi motoriske vanskeligheder er et udbredt problem blandt børn, der starter i skole. En undersøgelse foretaget på børn i indskoling i og i ni kommuner konkluderer, at 30,2% af børnene fik mindst én bemærkning ved den motoriske undersøgelse*.
19
Kvalitet i Kerneydelsen
X.L.N.T Kvalitet i Kerneydelsen Et projekt til kompetenceudvikling i dagtilbuddene langs Viborgvej X.L.N.T
20
Og hvorfor så dét….??? Flere og flere børn og unge har brug for særlige indsatser Ressourcerne bliver ikke flere – er vi heldige, kan holder vi nuværende niveau Vi kan ikke fortsætte med at gøre det samme i en reduceret udgave Vi skal justere praksis for at opnå et bedre resultat Kulturen skal være båret af dét, der virker…!!! X.L.N.T
21
Studietur til London
22
Forskning finansieret af undervisningsministeriet i England
Effective Pre-School, Primary and Secondary Education Project EPPSE – 2014 Styrken ved dagtilbud: Evidensen fra EPPSE DAFOLO Danmark Marts 2016 Forskning finansieret af undervisningsministeriet i England Seniorforskere: Kathy Sylva , Edward Melhuish, Pam Sammons (Oxford), Iram Siraj & Brenda Taggart (UCL Institute of Education) Researchere: Yvonne Anders, Sofka Barreau, Diana Draghici, Karen Elliot, Steve Hunt, Helena Jelicic, Rebecca Smees, Kati Toth and Wesley Welcomme, (IoE)
23
Forskning – Livstidseffekt af høj kvalitet i dagtilbud, USA Resultater for 27-årige deltagere
24
Hvad er ECERS
25
Selvstændighed og koncentration/selvregulering
Køn Sprog og Literacy male female 40 42 44 46 48 50 52 Age 5 male female 1.60 1.80 2.00 2.20 2.40 2.60 Age 7 52 Age 3 50 48 46 44 42 40 male female Selvstændighed og koncentration/selvregulering male female 1.60 1.80 2.00 2.20 2.40 2.60 Age 3 male female 1.50 2.00 2.50 3.00 3.50 4.00 Age 5 male female 1.60 1.80 2.00 2.20 2.40 2.60 Age 7
26
Social status Sprog og Literacy Antisocial adfærd Age 3 Age 5 Age 7
Professional Skilled Unskilled/ Unemployed 20 30 40 50 60 Age 3 Professional Skilled Unskilled/ Unemployed 20 30 40 50 60 Age 5 Professional Skilled Unskilled/ Unemployed 1.50 1.75 2.00 2.25 2.50 2.75 Age 7 Antisocial adfærd Professional Skilled Unskilled/ Unemployed 1.20 1.22 1.24 1.26 1.28 1.30 1.32 1.34 Age 3 Professional Skilled Unskilled/ Unemployed 1.50 1.55 1.60 1.65 1.70 1.75 1.80 Age 5 Professional Skilled Unskilled/ Unemployed 1.20 1.23 1.26 1.29 1.32 1.35 Age 7
27
Hvad kan vi ændre på? Social status/forældrenes uddannelse Fattigdom
Læringsmiljøet hjemme Førskole/dagtilbuddet
28
Fordelene ved en tidlig indsats Den kortsigtede effekt af dagtilbud:
Skolestart – 5-årige
29
Kvalitet og varighed – 5-årige
30
Dagtilbud, læsning og social status – 7-årige
31
Voksne og aktiviteter percentage
32
Hvad gør effektive dagtilbud?
Udfordrende interaktioner gennem “vedvarende fælles tænkning” Viden og forståelse af curriculum Viden om, hvordan små børn lærer De voksne har evner til at støtte børn med konfliktløsning Hjælper forældre til at støtte børnenes læring derhjemme
33
Vedvarende fælles tænkning
Mere end bare en samtale. At arbejde sammen på en intellektuel måde for at løse et problem, klarlægge et koncept, evaluere aktiviteter, udfolde et narrativ osv. Begge parter må bidrage til denne måde at tænke på, og det må udvikles og udvides.
34
Samtaler og spørgsmål Fortæl mig, hvad du synes… Hvorfor er du enig i… Hvad forestiller du dig… Hvorfor kan du lide, at... Hvis jeg spurgte Mette, ville hun så synes det samme…? Hvordan kan vi finde ud af... Var det altid sådan her... Hvorfor synes du, at... Fortæl mig mere om det... Tror du, alle ville synes det samme om det... Når jeg tænker over det, så Jeg ved det ikke, hvad synes du…
35
Den mellemlange effekt af dagtilbud
- 7-årige
36
Effekterne på matematikfærdigheder – 7-årige
37
Den mellemlange virkning af dagtilbud – 11-årige
38
Effekterne på matematikfærdigheder – 11-årige
Faktorer Effekt størrelse Beskrivelse Køn 0.19 Drenge har bedre resultater end piger Fødselsvægt 0.48 Normal fødselsvægt højere end meget lav Etniske grupper 0.45 Indisk oprindelse højre end børn af hvid UK oprindelse Behov for andetsprogs støtte 0.64 Behov for andetsprogsstøtte = indikator for lavt niveau Udviklingsvanskeligheder 0.15 Tidlig udviklingsvanskeligheder= indikator for lavt niveau. Forældres kvalifikation 0.71 Højt kvalificeret forældre = højere niveau Socioøkonomisk status 0.36 Høj socioøkonomisk status= højere niveau Gratis skolemåltider Berettiget til gratis skolemåltid = negativ indikator ‘Early Years HLE’ 0.42 ‘Early years HLE’ = højere niveau KS1 HLE 0.17 Moderat personlig interaktion bedre end høj Dagtilbud 0.26 Deltagelse vs. Ikke-deltagelse Kvaliteten af dagtilbud (ECERS-E) 0.34 Dagtilbud af høj kvalitet = højere niveau Dagtilbud effektivitet 0.40 Meget effektive dagtilbud = højere niveau Primary school effektivitet 0.38 Meget effektive primary school = højere niveau
39
Dagtilbud og social adfærd (selvregulering) 11-årige
39
40
Høj kvalitet har betydning for de langsigtede fordele
41
Effekterne på matematikfærdigheder – 14-årige
42
Indflydelsen af kvalitet på negativ social adfærd – 14-årige
NB Kontrolgruppen er lav kvalitet
43
Indflydelse på den samlede GCSE-score – 16-årige
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.