Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Foreningen Als-Fyn Broen Upolitisk forening stiftet i 2013 Et regionalt udviklingsprojekt, der omdanner Sønderjylland og Fyn til udviklingsområder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Foreningen Als-Fyn Broen Upolitisk forening stiftet i 2013 Et regionalt udviklingsprojekt, der omdanner Sønderjylland og Fyn til udviklingsområder."— Præsentationens transcript:

1 Foreningen Als-Fyn Broen Upolitisk forening stiftet i 2013 Et regionalt udviklingsprojekt, der omdanner Sønderjylland og Fyn til udviklingsområder

2 Mogens K. Nielsen Erling Lundsgaard Henrik Juul Nielsen Inge Dahl Glenn W. Dierking Vagn D. Hansen Henrik T. Nielsen Ove Engstrøm Petter Astrup Bestyrelsen 4 fra Fyn og Sønderjylland og 1 fra Flensborg

3 Mål: Etablering af en fast forbindelse mellem Als og Fyn med tilhørende vejanlæg påbegyndt senest i 2020. Vision: At binde Region Syddanmark sammen og dermed skabe dynamik, vækst og udvikling. Strategi: Vi vil skabe forståelse for betydningen af den faste forbindelse.

4 Als-Fyn broen INTERNATIONALT INTERNATIONALT Forbinder Skandinavien med Tyskland NATIONALT Vil styrke Danmarks transportkorridorer og styrke Danmarks eksport REGIONALT Binde Region Syddanmark sammen og skabe vækst LOKALT LOKALT Styrke bosætning, fastholde og udvikle virksomheder i Sønderjylland og på Fyn

5 Foranalyse I 2010 besluttede Region Syddanmark sammen med Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner: At udarbejde en analyse af en fast forbindelse mellem Fyn og Als COWI UDGAV EN RAPPORT I 2011, opdateret i juni 2016 HOVEDKONKLUSION for en Als-Fyn Bro:  Etablering er mulig – også med fuld fokus på miljø  Samfundsøkonomisk er det en rentabel løsning  Samfundsmæssig gevinst for erhvervslivet og private  Trafik: 11.500 – 33.400 biler/døgn, betinget af brotakst.

6 Projektinvestering Scenarie A: 3-sporet - 2+1 vej - motortrafikvej Scenarie A: 3-sporet - 2+1 vej - motortrafikvej Scenarie B: 4-sporet - motorvej Scenarie B: 4-sporet - motorvej Tal i mia. kr. (2016) Trafikanalyse maj 2016 Scenarie A 60 kr./bil Scenarie B 60 kr./bil Anlæg, bro og veje-6,923-12.921 Korrektionsreserve 50 %-3.462-6.461 Anlægsinvestering-10.385-19.382 Drift og vedligehold, 40 år-1.561-2.946 Samlet investering11.94622.328 Brugerbetaling, 40 år5.4018.010 Brugerbetaling i % af investering45,2 %35,9 % Biler pr. dag 60 kr./bil11.50017.100 Biler pr dag – gratis passage23.60033.400

7 Finansiering 1.Statsfinansiering  Som Lillebæltsbroen og veje generelt  Hvorfor skal broer finansieres af trafik, når motorveje ikke skal?  En evt. ny parallel Lillebæltsbro betaling eller gratis? 2. Hybridfinansiering  Brugerbetaling – 60 kr. pr. personbil giver 5,4 mia. kr.  OPP-projekt - via fremmed kapital  Lokal opsparing  EU-tilskud

8 Gevinster for samfundet: 1.Mange jobmuligheder uanset bosted gør bosætning positiv 2.Virksomhederne får lettere ved at få de bedste medarbejdere 3.Skaber nye jobs og fastholder virksomheder 4.Styrker uddannelsesmulighederne i Syddanmark (SDU) 5.Lige adgang til supersygehuset 6.Gavner turismen betydeligt 7.Giver større muligheder for udnyttelse af Beldringe og Sønderborg Lufthavne Beldringe og Sønderborg Lufthavne 8. Broen skaber et nyt driftigt ”Trekantsområde”

9 Det afgørende for gevinster Det afgørende for gevinster Muligheden for at komme over på alle tider af døgnet  Giver fleksibilitet ved skiftende arbejdstider  Sønderborg bliver opland til Odense  Hurtige busforbindelser: Flensborg - Sønderborg – Odense – København Flensborg - Sønderborg – Odense – KøbenhavnMiljøet:  Færre kørte kilometer  mindre CO2  COWI forventer reducering af CO2 på 30.000 ton pr. år

10 Als-Fyn broen Jobmulighederne er grundlaget for bosætning og udvikling 1.Hvor mange jobs er tilgængelige inden for 1 times transport? 2.Begge i familien skal kunne se flere jobmuligheder 3.Man kan bo på Als og arbejde på Fyn og omvendt 4.Fastholder bedre højt uddannede unge bl. a. fra SDU 5.Attraktivt for børnefamilier at bosætte sig 6.Bedre skattegrundlag 7.Højere boligpriser 8.Hurtigere hushandler

11 Region Syddanmarks demografi 1.Antallet af 65+ årige forventes at stige med 45% i 2032 2.Antallet af 25-64 årige forventes at falde med 8% i 2032 3.Det bliver værre i 2040: Fald i vort område med 15 – 20%

12 Trafikalt: 2 motorveje forbindes og nyt trekantområde opstår 1. Vi skal opnå, at Sønderborg- og Svendborg- motorvejene forbindes 2. Als er en blindtarm, men.. 3. Det er den sydlige del af Fyn også 4. Fast forbindelse mellem Bøjden og Fynshav skaber et trekantsområde i Region Syddanmark med kendt effekt

13 Trafikal betydning Als-Fyn broen selv med betaling bevirke:  Trængslen reduceres fra begyndende til ubetydelig trængsel på Lillebæltsbroen og letter tilsvarende området ved Kolding på Lillebæltsbroen og letter tilsvarende området ved Kolding  Vil udsætte behovet for den 3. parallelle Lillebæltsbro  Trængslen Syd om Odense - fra stor trængsel til begyndende  Gratis passage endnu større virkning.  11.500 biler/døgn ved 60 kr. – Færgen i dag u. 400 biler/døgn  Det vigtigste er ikke trafik- mængden, men …. mængden, men …. mulighederne der åbnes mulighederne der åbnes Trængsel i forh. t. vejens kapacitet - fra 95 % = kritisk trængsel - fra 80 % = stor trængsel - fra 70 % = begyndende trængsel - under 70 % = ubetydelig trængsel

14 Transporttid Bøjden-Fynshav: Forbindelse over Lillebælt hele døgnet 9 min. Færge med god planlægning, pladsbestilling 75 min. Dagtimer vinter, 2 timers drift55 min. til 175 min. Dagtimer sommer, 1 times drift55 min. til 115 min. Aften vintersejler ikke Aften sommersejler ikke Tid er penge: 75 min. svarer i km. til 100 til 130 km (motortrafik- / Motorvej)

15

16 Geografien, hvor km måles i timer

17 Hvor er vi nu 1. Seismiske forundersøgelse udført, september 2014 - Fastlagde dybder, men også store områder med gasser - Fastlagde dybder, men også store områder med gasser - Gav grundlag for valg af 2 borepositioner - Gav grundlag for valg af 2 borepositioner 2. Opdateret trafikanalyse gennemført 3. Bitten og Mads Clausens Fond (BMC) medfinansierer samfundsanalyse, der er på vej. 4. BMC Fonden støtter Foreningen med udarbejdelse af en kommunikationsmodel (Kristiansen & Partners) 5. FMK og Sønderborg på vej med et Sekretariat, kontingent 1 mio, kr. pr. år til opinions påvirkning

18 Hvad siger erhvervslivet uden bro Linak og Danfoss tror de mangler ansøgninger fra højt kvalificerede folk, især hvis flytning er nødvendig. Tilsvarende også på Fyn. Derfor er der nogen der flytter: - Scanpipes, Assens flytter med 45 ansatte til Odense 2013 - Interacoustics, Assens flytter 150 ansatte til Middelfart i 2015 - Kompan er flyttet fra Ringe til Odense - Leasing Fyn, Faaborg med 48 ansatte til Odense oplyst 2015 - andre overvejer…

19 Skandinavien – Tyskland korridoren Børsen 2015: Flere veje til Tyskland  Als-Fyn Forbindelsen et godt alternativ  Kun 45 min længere end Femern  Koster kun 1/3

20 Medlemmer får en gratis adgang/år til : Universe, Nordborg Naturama, Svendborg og Fjord & Bælt, Kerteminde Stor tak til alle firmaer, der støtter Forening og sagen Meld dig ind i Foreningen Als-Fyn Broen! www.als-fynbroen.dk

21 Foreningen Als-Fyn Broen Upolitisk forening stiftet i 2013 Støt den nødvendige udvikling i Region Syddanmark Sammen med andre mere end 1000 betalende medlemmer og 76 firmaer Meld dig ind i Foreningen Als-Fyn Broen! www.als-fynbroen.dk Privatperson 100 kr. årligt Privatperson 100 kr. årligt Virksomheder 1.000 kr. årligt Virksomheder 1.000 kr. årligt


Download ppt "Foreningen Als-Fyn Broen Upolitisk forening stiftet i 2013 Et regionalt udviklingsprojekt, der omdanner Sønderjylland og Fyn til udviklingsområder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google