Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Profil af MIL-studerende v. studievejleder Marianne Riis MIL-undervisermøde - Århus Universitet – torsdag d. 13. maj 2004.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Profil af MIL-studerende v. studievejleder Marianne Riis MIL-undervisermøde - Århus Universitet – torsdag d. 13. maj 2004."— Præsentationens transcript:

1 Profil af MIL-studerende v. studievejleder Marianne Riis MIL-undervisermøde - Århus Universitet – torsdag d. 13. maj 2004

2 Igangværende undersøgelse af profilen på MIL- studerende baseret på; Deltagende observation – fra september 2001 og frem. Dels som studerende, dels som studievejleder (herunder repræsentant i evaluerings- og studieudvalg) Statistiske data fra Åben Uddannelse og MIL’s sekretariat Observation og analyse af MIL-studerendes adfærd i VU Analyse af indlæg i Deltager-konferencer Kontakt med de studerende (samtaler og mails)

3 Temaer der vil blive berørt: Generelle oplysninger (status på optag, køn, alder, frafald) Uddannelsesbaggrund Erhvervserfaring Motivation Private/sociale forhold 3 typer af MIL-studerende Dialog …

4 MIL-optag Køn MIL 2000 MIL 2001 MIL 2002 MIL 2003Total Kvinder2018201977 Mænd37283433132 Total57465452209

5 Generelle oplysninger Ud af de 209 studerende er 77 kvinder og 132 mænd, hvilket giver en fordeling på hhv. 37 % og 63 % Omtrent samme procentvise fordeling tegner sig mellem private og offentlige virksomheder MIL’s yngste studerende er fra årgang 1977 MIL’s ældste studerende er fra årgang 1944 Flertallet af de studerende er i fyrrerne

6 Generelle oplysninger – fortsat Af de 209 studerende har 46 fuldført, 110 er pt. aktive/på orlov og 53 har afbrudt Den altoverskyggende årsag til afbrud af uddannelsen skyldes arbejds-/tidspres*, herefter kommer private/sociale årsager. Kun ganske få studerende angiver fejlbedømmelse af studiets indhold som årsag til afbrud Ud over et ekstraordinært frafald på 45,6 % på MIL-2000 ligger frafaldet på acceptable 20-30 % *) Online aktivitetsniveauet kommer bag på de fleste

7 Uddannelsesbaggrund På baggrund af de studerendes egne oplysninger i Deltager- konferencerne synes det rimelig at antage: Der er en overvægt af studerende med humanistisk BA/kandidat- og læreruddannelser For flertallet af de studerende er grunduddannelsen typisk over 10 år gammel – ikke nødvendigvis ppp-erfaring Mange har gennemført grundlæggende It-kurser – ca. 1/5 af de studerende på hver årgang er super kompetente teknikere Enkelte studerende har aldrig beskæftiget sig med læring – slet ikke på akademisk niveau

8 Erhvervserfaring På baggrund af de studerendes egne oplysninger i Deltager- konferencerne synes det rimelig at antage: Flertallet af de studerende har undervisningserfaring – mange har over 10 års erfaring Konsulenter; uddannelse, udvikling og It Ledelseserfaring er typisk på mellemlederniveau De studerendes egne oplysninger støtter antagelsen om at flertallet er ansat i det offentlige (især bredt indenfor uddannelsessektoren) Flertallet arbejder fuld tid og er såkaldte ”ildsjæle”!

9 Motivation På baggrund af de studerendes egne oplysninger i Deltager- konferencerne nævnes: Opkvalificering indenfor Ikt og læring – fokus på Ikt Bygge bro mellem Ikt og læring Opbygge netværk Typisk meget målrettede ift. konkrete behov på deres arbejdspladser – især enkeltfagsstuderende Enkelte søger ind på MIL for at bane vej for decideret brancheskift Et fåtal sigter mod en akademisk karriere – stor praksisorientering

10 Private/sociale forhold På baggrund af de studerendes egne oplysninger i Deltager- konferencerne tegner der sig følgende billede: MIL-studerende er travle mennesker! MIL er blot eet ud af mange fællesskaber - mange forskellige fritidsinteresser (sport/natur) Den typiske MIL-studerende er gift og har 2 børn omkring teenage-alderen

11 På baggrund af samtaler, samt observation/analyse af de studerendes adfærd (dvs. læse-/skrivehyppighed) i VU kan der identificeres tre overordnede typer af MIL-studerende; Entusiaster - typisk drejer det sig om 5-10 studerende pr. årgang Mainstreamere - typisk drejer det sig om flertallet af studerende Pragmatikere - typisk drejer det sig om 5-10 studerende pr. årgang

12 Forskellige behov for information Need-to-know princippet: Typisk information som har direkte relevans for gennemførelse af studiet, dvs. praktiske/administrative oplysninger … fx eksamenstilmelding, kursusopstart og –information, seminarprogrammer o.l. Nice-to-know princippet: Ud over ovenstående typisk information af mere udenoms-karakter … fx oplysninger om, hvad studie- el. festudvalg laver, f2f-konferencer, TekSup, Forum, Cafeen – og i nogle tilfælde meta-konferencerne! Altså information, der ikke har direkte indflydelse på gennemførelse af studiet, men som måske i højere grad handler om et egentligt studiemiljø – ofte tavs viden hos almindelige dagstuderende..

13 Entusiaster Studerende der med ganske få undtagelser logger sig på VU hver dag – som regel flere gange dagligt (OBS! Lørdag er altid en stille dag) Studerende der dagligt holder flertallet af deres konferencer i 0 og som har tid, lyst og lejlighed til at følge/læse med i stort set alle tilgængelige konferencer Studerende som gerne involverer sig i forskellige debatter – også dem, som ikke er strengt faglige/obligatoriske Studerende som har et brugsmønster baseret på et nice-to-know princip

14 Mainstreamere Studerende der så vidt muligt holder deres ”egne” konferencer i 0, men hvor tid, lyst og overskud til at følge/læse med i tilgængelige konferencer er mere situationsbestemt Studerende hvis involvering i forskellige debatter også er mere situationsbestemt Studerende der i gns. logger sig på VU én gang dagligt 5-7 dage om ugen. Studerende som har et brugsmønster baseret på en situationsbestemt blanding af nice-to-know og need-to-know

15 Pragmatikere Studerende der i gns. logger sig på VU et par gange om ugen – og kun dagligt såfremt det er stærkt påkrævet Studerende der ikke nødvendigvis holder konferencer i 0 og som typisk hverken har tid, lyst eller overskud til at følge/læse med i flere konferencer end påkrævet. Studerende hvis involvering i forskellige debatter skyldes obligatoriske (udefrakommende) krav Studerende som har et brugsmønster baseret på et need-to-know princip

16 Dialog … Tidspres – information/vejledning til tiden og gerne i så god tid som muligt, da MIL-studerende er langtidsplanlæggere Eksplicitering af vores forventninger – Et offentliggjort indlæg betragtes som værende læst! Tydelige bedømmelseskriterier De studerendes studietekniske forudsætninger – udvikling af et online forkursus i virtuel studieteknik (It-Vest-regi)


Download ppt "Profil af MIL-studerende v. studievejleder Marianne Riis MIL-undervisermøde - Århus Universitet – torsdag d. 13. maj 2004."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google