Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSigrid Mølgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Vejvejr Restsalt Tømidler Dosering Vinterman GPS-Styret spredning GPS-Styret spredning Spreder- Udviklings gruppen VINTER STRATEGI VEJSEKTOREN VIDEN COST BENEFIT COST BENEFITUDDANNELSE VINTERTRAFIK Stræknings- vejr Stræknings- vejr DIMS ROad STate ROad STate MOnitoring System Standarder
2
MODELING RESIDUAL SALT NORDFOU-MORS MICHEL M. ERAM (PROJEKTLEDER)GÖRAN BLOMQVIST (FORSKER) me5@vd.dk goran.blomqvist@vti.se KAI RUNE LYSBAKKEN (FORSKER) SKULI THORDARSON (FORSKER) kai-rune.lysbakken@vegvesen.noskuli@vegsyn.is
3
RESTSALTMODEL - ET BEDRE BESLUTNINGSGRUNDLAG Færre udkald Mindre saltforbrug Bedre miljø Færre omkostninger … Tilbage til forside
4
FAKTORER, DER PÅVIRKER NEDBRYDNING AF SALT 1.Vejoverfladens egenskaber 2.Trafikken 3.Vejret 4.Spredebilledet Tilbage til forside
5
MÅLSÆTNING OG FORELØBIGE RESULTATER EN/FLERE MODELLER SOM BESKRIVER SALTETS NEDBRYDNING I TAKT MED TRAFIKMÆNGDE Sensorer Sobo 20 Lysbakken- Norge
6
Massebalancen på vejbanen - Model Koncept Salt Vand Saltlage Spredning Solid NaCl Spray-off Run-off Blow-off Spredning Lage NaCl Nedbør Fordampning Drivkraft Proces / Faktor Element (Salt / Vand) Kondensering
7
ALLE TILGÆNGELIGE UDSTYRER TAGES TIL BRUG DET ENE UDSTYR BETRAGTES SOM REFERENCE TIL DET ANDET Petriskål Wettex Vejsensor Sobo20 DSC111 sensor Wet Dust Sampler Wet film thickness gauge Tilbage til forside
8
GAMMEL BELÆGNING SOBO20 Tilbage til forside
9
NY BELÆGNING VAISALA DSR511 VEJBANESENSOR
10
WET DUST SAMPLER (WDS) Tilbage til forside
11
NY BELÆGNING, FORSØG I MAJ WETTEX (VEJOVERFLADENS VÅDHED) Tilbage til forside
12
REFRACTOMETER (% NACL) Tilbage til forside
13
SAMRAS (ISLAND) Tilbage til forside
14
SPLASH & SPRAY Tilbage til forside
15
ROAD SURFACE WETNESS (PHD-STUDENT MATS RIEHM) Tilbage til forside
16
RUN-OFF.
17
HER ER RSULTATERNE Varighed af saltmængde ved forskellige vandmængder på vejen Kurverne angiver restsaltmængde på hjulspor (Wt). Trafikintensitet 3.000 Ådt. Kurverne angiver restsaltmængde på hjulspor (Wt). Trafikintensitet 3.000 Ådt. Kurverne angiver restsaltmængde på hjulspor (Wt). Trafikintensitet 14.500 Ådt. Kurverne angiver restsaltmængde på hjulspor (Wt). Trafikintensitet 14.500 Ådt.
18
0 5 10 15 g/m2 0
19
Anvendelse ved præventiv saltning GPS styret spredning Vinterman Der saltes præcist efter behov – og ikke mere Forventet restsalt Strækningsprognoser
20
ØKONOMI Samlet budget: 741.000 Euro Tilbage til forside
21
MODELING RESIDUAL SALT NORDFOU-MORS MICHEL M. ERAM (PROJEKTLEDER)GÖRAN BLOMQVIST (FORSKER) me5@vd.dk goran.blomqvist@vti.se KAI RUNE LYSBAKKEN (FORSKER) SKULI THORDARSON (FORSKER) kai-rune.lysbakken@vegvesen.noskuli.thordarson@vegagerdin.is
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.