Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opsøgende tandpleje for socialt udsatte Smilet 2,1 mill kr. fra satspuljemidlerne til et 3 årigt projekt rettet mod udsatte borgere. 3 tandlæger, 1 tandplejer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opsøgende tandpleje for socialt udsatte Smilet 2,1 mill kr. fra satspuljemidlerne til et 3 årigt projekt rettet mod udsatte borgere. 3 tandlæger, 1 tandplejer."— Præsentationens transcript:

1 Opsøgende tandpleje for socialt udsatte Smilet 2,1 mill kr. fra satspuljemidlerne til et 3 årigt projekt rettet mod udsatte borgere. 3 tandlæger, 1 tandplejer og 4 kl.ass varetager opgaven

2 Baggrunden for projektet De udsatte borgere har nedprioriteret tandbehandling en i mange år. Følgevirkningerne: smerter, dårlig tyggeevne, dårlig fordøjelse, mang- lende tænder, der hæmmer de sociale relationer. Skønt borgerne af økonomiske og sociale grunde reelt ikke selv har mulig- hed for at benytte privat praksis, så er der ikke noget reelt tilbud om tand- behandling. Flere af de udsatte borgere er misbrugere og et dårligt tandsæt kan være medvirkende til, at vi ikke kan tage imod den rette behandling af misbruget.

3 Projektets målgruppe er borgere tilknyttet flg. enheder: Rusmiddelcentret (35) ”Den blå viol”- et alkoholfrit værested, hvor borgerne kan få en kop kaffe og tale med andre om små og store udfordringer i livet (35) Arbejdsmarkedsafdelingens borgere, der er ledige, men ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere (80) Personalet på de 3 enheder oplyser borgerne om projektet, motivere r til deltagelse og understøtte fastholdelse af interesse for deltagelse i projektet. Personalet visiterer til projektet og er sammen med tandplejen med til at prioritere, hvilke behandlinger, der bør vægtes først. Sociale og oplevede behov vægtes højt. Afgrænsning af borgerne

4 Projektets overordnede mål At afprøve om der er basis for det beskrevne tilbud i Skive Kommune- altså om der kan rekrutteres borgere fra den beskrevne målgruppe, og om det er muligt at fastholde disse indtil den aftalte behandling er afsluttet At afprøve om tandsundheden for målgruppen kan forbedres og dermed samtidig forbedre en enkelte borgers generelle trivsel

5 Projektets delmål At afhjælpe de største tandmæssige problemer hos de visiterede borgere, herunder lindre tandsmerter At de borgere, der medvirker i projektet, lærer grundlæggende vedligeholdelse af egne tænder og fastholder de forbedringer, der er opnået. At forberede borgerne på en overgang til det ordinære tandplejetilbud At alle borgere i målgruppen bliver informeret om mulighederne for støtte til behandling i henhold til sociallovgivningen samt for visitation til Specialtandplejen.

6 Den opsøgende del Der afholdes orienteringsmøder for personalet på de 3 enheder. På møderne orienteres bredt om projektet. Desuden gennemgås kort, hvilke muligheder, der er for at søge om økonomisk støtte samt om mulighederne for visitation til Specialtandplejen Efterfølgende afholdes orienteringsmøder for de udsatte borgere/målgruppen. På møderne orienteres om: Projektets tilbud Eksempler på, hvordan en behandling kan foregå Mulighed for økonomiske støtte til tandbehandling Mulighed for visitation til Specialtandplejen Gode råd i forhold til egenomsorg af tænder og den gode mundhygiejne

7 Den behandlende del Behandlingen foregår på én af kommunens klinikker og består af flere elementer: 1.Borgeren udfylder en Oral Health Impact Profile. OHIP angiver en baseline af den oplevede tandsundhed. 2.Der aftales en individuel behandlingsplan med borgeren med henblik på at opnå et funktionelt rimeligt fungerende tandsæt. 3.Tandbehandlingen gennemføres med hensyntagen til, hvornår borgeren føler sig klar til behandling og sker i høj grad på borgernes præmisser 4.Enkelte borgere kan have behov for tandbehandling i narkose 5.En forebyggende del følger efter smertebehandlingen og reparation af de værste cariesangreb.

8 Praktiske væsentlige detaljer Tandplejens medarbejdere ønskede at borgerne var ifølge med en mentor Der blev etableret en speciel indgang for borgere tilknyttet Smilet Kun få børn og unge på klinikken i det tidsrum, hvor projektet kørte. I første omgang lå åbningstiden fra middag – 16, men mentorerne ville gerne have åbningstiden fremrykket. I dag starter vi kl. 10 og slutter kl. 15.

9 Praktiske detaljer- fortsat Skolen blev inddraget inden projektet blev søgt og blev løbende informeret Skolen bakkede op om projektet i hele perioden Vanskeligt at etablere et godt samarbejde med interesserede private tandlæger. Interessen manglede fra de privates side.

10 Projektets kvalitative og kvantitative effektmål 100 personer deltager årligt i informationsmøder 60 personer modtager årligt behandling og individuel vejledning og forebyggelse 70 % af de deltagere, der påbegynder tandbehandling gennemfører også den aftalte behandling indenfor den aftalte tidsramme 50% af deltagerne ”sluses” over i det almindelige tandplejetilbud 80% af de borgere, der modtager behandling, skal efter endt behandling være tilfredse eller meget tilfredse ift den selvoplevede tandsundhed.

11 Hvad karakteriserer målgruppen? Gældsplagede Manglende selvomsorg og personlig hygiejne Misbrug Psykiske vanskeligheder- Psykiatriske lidelser Ødelagte/manglende tænder og dårlig mundhygiejne Lider af tandlægeskræk. Har ikke været til tandlæge i mange år.

12 Kvantitative mål hvordan er det gået? 135 borgere er indskrevet i ”Smilet” En del er afsluttet uden at være færdigbehandlet /total sanerede 5 er henvist til behandling i generel anæstesi Under 30% er sluset over idet almindelige tandplejer system

13 Kvalitative mål hvordan er det gået? 80 % af borgerne, som modtager behandling i projektet, skal efter endt behandling være tilfredse eller meget tilfredse ift den selvoplevede tandsundhed. Endelig evaluering af dette mål afventer bearbejdelsen af datamaterialet ”Fornemmelsen” er, at målet er nået

14 Hvad har projektet betydet for Tandplejen? Tandplejen: Styrket det tværfaglige samarbejde med Arbejdsmarkedsafdelingen, Rusmiddelcentret og ”Den blå viol” Styrket de faglige kompetencer Kenskab til ”værktøjet”: supervision Den enkelte medarbejder: Udfordret på fagligheden indenfor protetik, kirurgi, famakologi og alm tandbehandling Øget arbejdsglæden

15 Succeshistorier sjove historier Flere mentorer fremhæver, at deltagelse i projektet har givet de enkelte borgere kompetencer til at mestre andre kontinuerlige forløb Enkelte borgere har fået fast job/læreplads, idet symptomfrihed og for- bedret udseende har givet dem mulighed for at fungere i arbejdslivet Vi har fået masser af ros, knus og kram- små gaver, men er ogå blevet kaldt ”nogle sure gamle kællinger ”

16 Udfordringer Sene afbud/udeblivelser på 25 % af aftalerne Mange borgere med tandlægeangst At mange borgere møder op påvirkede af alkohol og /eller stoffer P.g.a manglende fremmøde må nogle borgere afsluttes uden at være ”færdigbehandlet” At måtte ”give køb på” fagligheden i mange situationer Flere private praksis ønsker ikke at modtage borgere, der udsluses fra ”Smilet”

17

18 Mange tak for opmærksomheden


Download ppt "Opsøgende tandpleje for socialt udsatte Smilet 2,1 mill kr. fra satspuljemidlerne til et 3 årigt projekt rettet mod udsatte borgere. 3 tandlæger, 1 tandplejer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google