Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKirsten Bundgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi IKT-MESSE OG KONFERENCE 2013 Velfærdsteknologi til blinde, svagsynede og døvblinde Synskonsulent Kirsten Bjerg og synskonsulent Victor Petersen
2
2 21-09-2016 Velfærdsteknologi til blinde, svagsynede og døvb linde Baggrund for projektet Målet med projektet Undervisningsforløb Egne og projektdeltageres erfaringer konklusion Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
3
Baggrund for projektet Det forventes, at specielt fremstillede kompenserende hjælpemidler bliver overflødige velfærdsteknologiske vidundere - tablets lige adgang for alle Digital globalisering 3 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
4
Målet med projektet Beskrive på hvilke områder brugen af Ipad har givet øget tilfredshed, øget livskvalitet og øget selvstændighed eller hvor en iPad mod forventning ikke har kunnet bidrage til noget på disse områder. At beskrive hvilke traditionelle hjælpemidler til blinde, svagsynede og døvblinde, iPad´en evt. kan erstatte At udarbejde en liste med forslag til udvikling af applikationer specielt rettet mod blinde / svagsynede og døvblinde. 4 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
5
At udarbejde tilpassede brugermanualer til alle 3 grupper At udarbejde manualer for opsætning og beskrivelse af forskellige tekniske problemstillinger og deres løsning At afprøve enklere kommunikationsveje døvblinde og seende / hørende imellem uden brug af tolk 5 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
6
Kriterier for deltagelse i projektet Gruppe 1. 5 synshandicappede, der ser mindre end 6/18 = 0,3 og har normal hørelse. Denne gruppe skal kunne aflæse skærmbilledet ved hjælp af synskompenserende funktioner. 6 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
7
Gruppe 2. 3 synshandicappede, der ser mindre end 2/60 og som har normal hørelse. 2 deltagere skal være afhængig af talesyntese for at kunne betjene iPad´en en deltager skal være punktbruger 7 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
8
Gruppe 3 2 døvblinde, der ser mindre end 0,1 eller har kikkertsyn på mindre end 10 grader og som enten er døve eller svært hørehæmmede. En døvblind skal kunne aflæse skærmbillede vha. synskompenserende funktioner En døvblind skal være punktskriftbruger. 8 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
9
Afdækning af potentielle projektdeltagere Spørgeskema gående på: Kendskab til IT Anvendelse af velfærdsteknologiske hjælpemidler så som iPhone, CD afspiller, robotstøvsuger, fjernbetjening Fysiske og / eller cognitive begrænsninger Syn og Hørelse 9 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
10
Projektgruppens sammensætning 15 personer blev interviewet Af disse var en for fysisk dårlig til at kunne deltage 2 blev fravalgt af underviserne En ønskede ikke at deltage 10 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
11
Fordeling i grupper Gruppe 1: 7 deltagere Gruppe 2: 2 deltagere Gruppe 3: 2 deltagere Aldersfordeling: 21 år til 87 år Fordeling i grupperne pr. d.d. Gruppe 1: 6 deltagere Gruppe 2: 2 deltagere Gruppe 1: 1 deltager 11 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
12
Placering i gruppe ud fra....... I starten graden af syns- og hørenedsættelse I dag: Ud fra forudsætninger (hukommelse, fysik) Vilje og lyst til at arbejde med iPad´en dagligt Gruppe 1 er blev underopdelt i gruppe 1-A og 1-B med 4 deltagere i gruppe 1-A og 2 deltagere i gruppe 1-B 12 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
13
Fordeling på alder, køn og diagnoser 6 kvinder – 5 mænd 21 år – 87 år. Gennemsnitsalderen er 60,6 år for kvinderne og 79 år for mændene. Diabetisk retinopati juvenil macula AMD glaucom amblyopia cerebralis (CVI) retinitis pigmentosa (RP). 13 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
14
Projektets forløb (tidsramme) September – oktober 2012: udarbejdelse af spørgeskemaer 5. november 2012: fælles projektdag for alle deltagere og undervisere. Hver gruppe har siden haft undervisning 10 gange á 2 timers varighed Afsluttes november 2013 14 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
15
Generelle retningslinier for start på brugen af iPad Inden borgeren fik iPad: Opsæt at iPad Oprette e-mail og Appel ID Korte vejledninger til brug af tale/forstørrelse Indstille skrivebord til simpelt brug Overvejelser om brug af appel ID 15 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
16
Generelle retningslinier for start på brugen af iPad Sammen med borgeren: Gennemgang af iPad for den enkelte bruger Hvad kan kursisten? (opdeling) Hvad skal kursisten bruge den til Er der noget som der skal tages hensyn til Er det tale eller forstørrelse eller begge, som skal anvendes Ekstra udstyr (tastatur, pen og beskyttelse) 16 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
17
Overvejelser og kriterier for valg af startprogrammer Programmer som iPad er født med Hjælpe programmer Overskuelighed Fejlsikring af programmer Individuelle programmer 17 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
18
18 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
19
19 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
20
20 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
21
Undervisningsforløbet 21 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
22
22 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
23
23 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
24
24 21-09-2016 Hvad er målet for den enkelte kursist med forløbet ? Begrænse indhold for kursisten Indlæring af genveje og Håndtering af Voice over og zoom herunder prioritering i brugen af tilgængelighedsværktøjer. Aftaler om hvad skal der laves hjemme Undervisning en gang om måneden. Brug for læreren. Rette til og tilføre nye apps Bruge hinanden i undervisningen Bruge hinanden hjemme (e-mail lister) Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
25
Undervisning Fælles gennemgang af problemer og erfaringer siden sidst Tema som rammer gruppen fælles (f.eks. Mail, internet, page) Individuel ”hjælp” og undervisning 25 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
26
Hjemmeside 26 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi Brug for hjælp nu og her Ideer til programmer Hjælp til pårørende Hjemmeside
27
Projektdeltagernes oplevelser Fordele ved en iPad: iPad´en har mange muligheder, da den er meget nem at have med. En deltager havde tidligere haft 3 kogebøger med på ferie, men kunne nu nøjes med sin iPad ”genialt” - kan kunne arbejde på sin computer hjemme og overføre dokumenter til dropbox 27 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
28
Flere projektdeltagere er kommet på Facebook og kommunikere både via denne og via Skype med familiemedlemmer og tidligere bekendte, som de ikke havde haft forbindelse med i flere år 28 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
29
29 21-09-2016 Er nemmere at anvende i stedet for at sende SMS. Anvendes i stor udstrækning til notater, kalenderfunktion Dagen startes med at høre/se nyhederne Er nem at have med, når man er i byen, hvor den bla. anvendes til at tage billeder af personer, prismærkning o.l. Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
30
30 21-09-2016 Enkelt at hente lydbøger fra NOTA og afspille dem – mere simpelt end brugen af daisyafspiller – lydmæssigt også bedre for nogen af deltagerne Kan anvendes som kommunikationsredskab mellem døvblinde og / eller døvblind og seende / hørende vha. punktdisplay og alm. Display Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
31
31 21-09-2016 Ulemper ved en iPad Tekstbehandling er fortsat bedst ved brugen af computer, som derfor ikke kan undværes Ergonomien er problematisk. Ved kort synsafstand bør der anvendes universal tablet holder Skærmen kan være meget svært / nogle gange umuligt at aktivere såfremt fingermotorikken er mangelfuld og / eller temperatursansen i fingrene er væsentlig nedsat Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
32
Konklusion: Hvad kræver det for at benytte og have glæde af en iPad? For den enkelte bruger: Aktiv deltagelse Være i stand til at tage fra Indlære Fysik 32 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
33
Omgivelsesfaktorer: Netværk Opsætning og introduktion Undervisning Hjemmesiderne skal kunne tilpasses iPads – ex borger.dk 33 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
34
Vores erfaringer 34 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi Energi / overskud Netværk som et must Kognitiv formåen Ergonomi iPad contra iPhone Opsætning af iPad – iCloud Workshop ideen – 33 % succes
35
Undervisernes tværfaglighed (IT, syn, ergo) undervisnings-differentieret Redskab til igen at være aktiv deltagende i samfundet Succes for døvblinde og svagsynede – i mindre grad for blinde (iPhone langt mere velegnet) 35 21-09-2016 Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.