Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Brug.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Brug."— Præsentationens transcript:

1 Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans Regular 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans Regular 15pt) Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen for dagpengemodtagere Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland 23. juni 2014 Claus H. Mathiesen Københavns Kommune Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen Center for Driftsunderstøttelse

2 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 2 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Partnerskabssamarbejdet mellem Københavns Kommune og fjorten a-kasser om varetagelse af kontaktforløb for egne nyledige medlemmer +30 år i de første 26 ugers ledighed. Historien bag: Samarbejdet blev etableret som et forsøg i 2009 mellem Københavns Kommune og 3F, FOA, Metal og TIB (Træ, Industri og Byg – nu en del af 3F) Udgangspunkt: Et fælles ønske om at skabe en bedre sammenhæng indsatsen mellem a-kasser og jobcenter i et partnerskabssamarbejde uden direkte økonomi mellem parterne. Samarbejdet skulle medvirke til, at: 1. Forbedre borgernes mulighed for hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet 2. Nedbringe overledigheden og øge den faglige mobilitet 3. Bibringe borgerne en sammenhængende og kvalificeret beskæftigelsesindsats 4. Bistå virksomhederne med at få opfyldt deres behov for kvalificeret arbejdskraft 5. Udvikle overgangen mellem a-kasse og jobcenter.

3 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 3 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Historien bag: 1. I 2011 blev forsøget evalueret og og samtidigt permanentgjort med væsentlig udvidelse i antal deltagende a- kasser (Muligt med ophør i den obligatoriske visitation af LVU´ ere til andre aktører) 2. I 2013 blev et nyt og styrket aftalegrundlag udarbejdet 3. Ultimo 2013 gennemførte kommunen en forhandlingsrunde med alle deltagende a-kasser om nyt aftalegrundlag og enighed blev opnået med alle a-kasser om fortsat samarbejdet. En yderligere a-kasse (BUPL) kom med. I dag: Medio 2014 omfatter samarbejdet partnerskabsaftaler med fjorten a-kasser: Akademikernes, ASE, AJKS, BFA, BUPL, CA, FOA, FTF-A, DLF-A, MA, Metal, Min a-kasse og Socialpædagogernes A-kasse. Aktuelt er 3000 borgere i kontaktforløb i deres a-kasse. 10.000 borgere har været i kontaktforløb i kortere eller længere tid i det seneste år.

4 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 4 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Opgaven: - A-kasserne varetager kontaktforløb for egne nyledige borger +30 år i de første 26 ugers ledighed 1. Borgerne m. op til 17 ugers ledighed udsøges og henvises via KMD Opera m. mulighed for i stedet at vælge jobcentret. Borgernes forløb hjemtages automatisk efter 26 uger. 2. Henvisning foregår centraliseret via søgeprofiler i KMD-Opera (A-kassetilhørsforhold, ledighedsanciennitet, alder). Følgende borgere henvises ikke: 1. Borgere med en fremtidig afmeldedato eller en planlagt aktivitet (Jobplan) 2. Borgere med et igangværende kontaktforløb hos anden aktør 3. Borgere +60 år med mere end 6 ugers sammenlagt ledighed Systemtekniske udfordringer ved henvisning via KMD Opera: 1. Borgeren har genoptjent ny dp-ret, men den elektroniske indberetning fra a-kassen er ikke opdateret i KMD Opera 2. Borgeren skifter a-kasse eller afdeling undervejs i henvisningsperioden 3. Borgeren bliver pga. It-systemfejl ikke henvist til a-kassen (En tidligere ret hyppig fejl) 1a. Borgere med genoptjent dp-ret indberettes direkte af a-kassen til jobcentret, som derefter henvises manuelt.

5 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 5 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Opgaven: - A-kasserne skal gennemføre jobsamtalen jf. gældende lovgivning og registrere samtalen i KMD Opera - A-kasserne kan vælge at gennemføre samtalen ifbm. CV og rådighedssamtaler - A-kasserne skal som anden aktør indberette underretningspligtige hændelser, udeblivelser, tvivl om rådighed m.m. - A-kasserne skal også være borgerne behjælpelige med registrering af almindelige periodiske forhold, eks. ferie, sygdom, midlertidigt arbejde, barsel m.m. Jobsøgnings- og coachforløb: - A-kasserne har adgang at visitere borgerne til 2 X 15 timers jobsøgningsforløb/ 2 x 2 timers coaching i regi af kommunes aftaler med eksterne leverandører (Match 1-udbud) Tidlig indsats: - Både a-kasserne og borgerne selv kan anmode jobcentret om bevilling af tidlig indsats. JC træffer afgørelse om bevilling. Hvis aktiviteten har en varighed over to uger (Bagatelgrænse) og bevilges bliver kontaktforløbet ophørt og hjemtages til JC.

6 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 6 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Konkrete mål i det oprindelige aftalegrundlag: - Rettidighed på minimum 90 pct. - Effekten af indsatsen skal minimum være på niveau med jobcentrets. Konkrete mål i det nye og styrkede aftalegrundlag: Generelt ønske om at styrke jobfokus, som i højere grad flugter jobcentrets egen indsats for nyledige. Resultatmål: - Rettidighed på minimum 90 pct. - Effekt af indsatsen skal minimum være på niveau med samme a-kasser i sammenlignelige kommuner (Klyngekommuner). Konkret skal samme andel af borgere i Kbh. være uden af ledighed efter seks mdr. som i andre kommuner. Indsatsmål: - Forpligtende brug af jobsøgnings- og coachforløb el. a. tilsvarende aktiviteter

7 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 7 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Konkrete mål i det nye og styrkede aftalegrundlag: Udviklingsmål: Individuelle aktiviteter og initiativer, som skal understøtte jobfokus. Eksempel på aftaler med en a-kasse: 1. Tidlig identifikation af borgere i risiko for længerevarende ledighed: Aftale om at a-kassen anvender kommunens nye screeningsværktøj/ ”Udviklingsmål”. 2. Bedre og mere fyldestgørende CV´ er på Jobnet: Fælles projekt med henblik på at højne kvaliteten ifbm. rekruttering til både ordinære jobs og rotationsprojekter 3. Generelt styrket jobfokus: Aftale mellem a-kasse og jobcenter om fælles projekt mhp. bedre match mellem borgere og virksomheder 4. Fokus på løntilskud: Aftale om at a-kassen i jobsamtalen arbejder systematisk med introduktion af borgerne til løntilskud.

8 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 8 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Evaluering af samarbejdet i 2013/ 2014: Samarbejdet evalueres én gang årligt, og resultatet forelægges Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. I evaluering af samarbejdet indgår fem hovedelementer: 1. Effekter af indsatsen 2. Rettidighed i indsatsen 3. Brugervurdering af indsatsen 4. A-kassernes vurdering af egen indsats (Selvevaluering) 5. Brugen af jobsøgnings- og coachforløb.

9 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 9 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 1. Effekten af indsatsen Effekterne er stigende i København såvel som i sammenligningsgrundlaget I perioden 2. kvartal 2012 til 1. kvartal 2013 var 6 måneders afgangsraten i gennemsnit 59 pct. i de a-kasser, som indgår i evalueringen i København. Til sammenligning var afgangsraten for de tilsvarende a-kasser i 8 sammenlignelige kommuner på 62 pct. Der er indgået aftaler om at indhente det gab, der er mellem København og de øvrige kommuner. Evalueringen kan endnu ikke give svar på om det lykkedes i 2014.

10 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 10 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 1. Effekten af indsatsen Udviklingen dækker over forskelle imellem de enkelte a-kasser De fire a-kasser som havde de laveste afgangsrater i 1. kvartal 2013, har alle haft uændret eller faldende afgangsrater sammenhold med året før (BUPL er først indtrådt i samarbejdet i ultimo 2013) Modsat har Metal oplevet en stigning på 20 pct.

11 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 11 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 2. Rettidighed i indsatsen Rettidigheden i indsatsen er overordnet set inde i en positiv udvikling og på niveau med jobcentret I de første 3 måneder af 2014 var rettidigheden på 89 pct. for a-kasserne, som indgår i evalueringen. Det er lidt lavere end forudsat i målet, men identisk med rettidigheden for de borgere, som ikke er henvist Fire a-kasser havde en rettidighed i januar til marts 2014, som var lavere end målet på 90 pct. Heraf er både FOA og MA relativt langt fra målopfyldelse, idet rettidigheden blot var ca. 80 pct.

12 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 12 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 2. Rettidighed i indsatsen Samlet set har a-kasserne oplevet en fremgang i rettidigheden på 6 procentpoint fra 2013 til 2014. I modsætning til rettidigheden for ikke-henviste borgere, som er faldet med 1 procentpoint i samme periode Fem a-kasser har oplevet en stigning i rettidigheden på mere end 10 procentpoint. Hos FOA og MA, som aktuelt ikke opfylder kravet på 90 pct. er der dog sket en fremgang siden 2013 på hhv. 2 og 12 procentpoint.

13 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 13 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 3. Brugervurdering af udbyttet af jobsamtaler Brugervurderingen af indsatsen dækker over forskelle imellem de enkelte a-kasser. Det generelle billede viser dog, at: Borgernes vurdering af udbyttet af jobsamtalerne er steget med 9 procentpoint ift. evalueringen i 2013. Borgerne har besvaret ni spørgsmål fordelt på viden og metoder, søgeadfærd og forudsætninger.

14 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 14 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 3. Brugervurdering af udbyttet af jobsamtaler Viden og metoder: Bedre metoder til at søge job, Bedre viden om gode jobmuligheder og Bedre viden om hvilke job, jeg er kvalificeret til Forudsætninger: Bedre CV og Bedre jobansøgning Søgeadfærd: Bedre til at kontakte arbejdsgivere om job. Søger flere job, end jeg plejer, Søger andre typer job, end jeg plejer og Søger job andre steder, end jeg plejer.

15 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 15 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 3. Brugervurdering af jobfokus i jobsamtalerne Jobfokus: Et stort generelt fokus – et lille konkret fokus

16 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 16 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 3. Brugervurdering af forløb Den samlede tilfredshed:

17 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 17 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 4. A-kassernes vurdering af egen indsats(Selvevaluering ) Alle a-kasser tilkendegiver, at de har tilrettelagt et forløb, der sammentænker CV,- job og rådighedssamtaler, og at de anvender et fast koncept for samtalen Flere a-kasser tilkendegiver, at de tilbyder andre aktiviteter ifbm. kontaktforløbet end jobsamtaler (Stigning til 92 pct. fra 77. pct. I 2013) Samarbejdet med virksomheder er fortsat beskedent med 16 procent af a-kasserne, som har indgået samarbejdsaftaler med virksomheder, hver tredje som opsøger virksomheder og ca. halvdelen som tilkendegiver, at de arbejder med at fremskaffe jobsamtaler til borgerne.

18 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 18 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere 5. A-kasserne brug af jobsøgnings- og coachforløb

19 Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 30pt (ALL CAPS) Body tekst: KØBENHAVNS KOMMUNE Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen 19 Samarbejdet mellem a-kasser og jobcentre om indsatsen overfor dagpengemodtagere Opfølgning: 1. Bilateral opfølgning overfor de a-kasser, hvor resultatmål (Rettidighed) ligger under niveau 2. Bilateral opfølgning overfor alle a-kasser, hvor status på resultat-, indsats-, og udviklingsmål gennemgås: Særligt fokus på virksomhedsaspektet 3. A-kassernes videre rolle jf. Beskæftigelsesreformen. Spørgsmål og tak for i dag.


Download ppt "Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Brug."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google