Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dialogmøde Udvalg for Kultur og Fritid og Bestyrelsen for Lejre Kommunes Idrætshaller Juni 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dialogmøde Udvalg for Kultur og Fritid og Bestyrelsen for Lejre Kommunes Idrætshaller Juni 2016."— Præsentationens transcript:

1 Dialogmøde Udvalg for Kultur og Fritid og Bestyrelsen for Lejre Kommunes Idrætshaller Juni 2016

2 Dagsorden 1.Hallernes vedligeholdelses standard Dialog om hvilken standard vi vil have 2.Budget 2017 3.Renovering af hallerne 4.Modernisering af hallerne

3 Hallernes vedligeholdelses standard- Status Der er en meget stor del af kommunens borgere der bruger hallerne Vi har forstået at der er en politisk interesse i at forbedre hallerne Hallerne står principielt som de blev bygget for ca. 40 år siden (Hvalsø undtaget) Renoveringspengene rækker ”kun” til at tætne tage og skifte vinduer (vindskærmen) Skal hallerne vedligeholdes og måske endda forbedres indvendig skal der flere penge til enten på den løbende drift eller som bevillinger til renovering og ombygning/modernisering. Vi har en proces i gang der arbejder imod en fremtidsplan for hallerne

4 Budgetopdeling Samlet budget4.6 mio. kr. Lønninger, og personale3.4 mio. kr. Faste driftsudgifter, inkl. kørsel0,3 mio. kr. Vedligehold, ca. 0,9 mio. kr. 10 årig driftsplan – behov1,4 mio. kr. GAP mellem eksist. budget og behov0,5 mio. kr Bestyrelsen ønsker en drøftelse af UKFs målsætning for hallernes fremtidige standard. Så vi ved hvad vi skal implementere.

5 Scenarie 1, Status Quo Vi giver vindskærmen et løft med de penge vi har til renovering og den indvendige vedligeholdelse afpasses til det nuværende budget. Resultat: Driftsmidlerne rækker kun til at slukke ildebrænde Vi kan ikke gennemføre forebyggende vedligeholdelse Vi vil opleve en fortsat forringelse af hallernes standard Kort restlevetid for flere af hallerne Der skal år for år påregnes ekstraordinære budgetter til udskiftning af gulve afhængigt af behov

6 Scenarie 2, Overgang til forebyggende vedligehold Det er billigere at lave forebyggende vedligeholdelse på den lange bane med det koster lidt på den korte. Budgettet skal øges med ca. 500.000 kr/år for at nå op på de 1,4 mio. kr. til forebyggende vedligeholdelse. Derudover er der behov for ekstra 600.000 kr. fordelt på de først kommende 3 år (300.000 kr./200.000 kr./100.000 kr.). Resultat: Vi forlænger levetiden på hallerne Vi får mere for pengene (p.gr.a. forebyggende vedligehold) Vi får større brugertilfredshed Vi får et gradvist løft af standarden i hallerne. Der skal påregnes budget til udskiftning af gulve ud over det nuværende driftsbudget

7 Scenarie 3, Ny og forbedret standard Hvad er det vi kan forbedre? Det kunne f.eks. være: Bedre vedligeholdelsen helt generelt Rengøringen tilpasset brugen af hallerne Mere imødekommende udendørs arealer – ordentlige belægninger Mere imødekommende faciliteter og lokaler Rene, pæne lokaler der er i god stand - nymalede Alt fungerer – ”ingen brandslukninger” Informationssystem kombineret med bookingsystem der giver overblik over brugen og mulighed for forbedret udnyttelse Vi vil godt have denne standard aftalt med UKF/KB.

8 Budget 2017 Scenarie 1 Udskiftning af gulve1.200.000kr. Scenarie 2 1.Rullende 10 års plan for vedligehold500.000Kr. 2.Overgang til forebyggende vedligehold300.000Kr. 3.Udskiftning af gulve1.200.000kr. Samlet behov ud over eksist. Bevilling2.000.000kr. Scenarie 3 Defineres ud fra den plan der opnås enighed imellem UKF og Bestyrelsen om. Startes først fra og med 2018.

9 Budget 2017 Forebyggende vedligeholdelse Med det nuværende budget kan vi ikke gennemføre den rullende 10-års plan for vedligeholdelse af hallerne, som er baseret på forebyggende vedligeholdelse. Overgang til forebyggende vedligeholdelse i henhold til rullende vedligeholdelsesplan vurderer vi kræver en budget forøgelse på 300.000 kr. i 2017, 200.000 kr. i 2018 og 100.000 kr. i 2019. Udskiftning af gulve Udskiftning af gulve er det ikke muligt at lægge ind i det nuværende driftsbudget, og der begynder at komme udskiftninger: –Giraffen i Hvalsø (en gymnastiksal) (200 -300.000 kr.) –Halgulv i Kr. Hyllinge – beskadiget under udskiftning af tag (1 mio. kr.)

10 Budget 2017 Forbedret rengøring Rengøringen i hallerne er ikke tilfredsstillende og skal forbedres under alle omstændigheder. Vi arbejder på at få en dialog med rengøringen med det formål at opnå: ”Smartere” rengøring, og bedre rengøring; Bruge booking systemet i planlægningen af rengøringen –Fjerne harpiks fra håndbold umiddelbart efter håndbolden slutter. Det giver mindre brug af kemikalier og vand – begge dele slider på gulvet. Det kræver mindre tid til rengøring Aftale hvornår det er kritisk at gøre rent ved skift imellem aktiviteter Definere brugeropgaver og -ansvar i relation til rengøring. I dag har brugerne ikke noget aftalt rengøringsansvar. Rengøring er ikke med i hallernes budget.

11 Budget 2017 Længere åbningstider giver større behov for vedligehold, rengøring og tilsyn I forskellige sammenhænge indgår muligheden for at holde hallerne åbne i længere til, og i større grad at åbne hallerne for ”uorganiserede” brugere. Vi synes naturligvis, at hallerne skal udnyttes maksimalt, men vi vil ikke undlade at gøre opmærksom på at: såvel længere åbningstid som en større grad af uorganiserede brugere vil medføre øgede driftsudgifter. Først og fremmest til rengøring og tilsyn, men også til den helt generel drift og vedligeholdelse. Der bør tages hensyn til dette når/hvis der ændres i den nuværende brug af hallerne

12 Renovering af hallerne Status Der er udført omfattende renovering af Kr. Hyllinge Hallen og Såby Hallen, samt mindre renoveringsarbejder i andre haller for 2013 og 2014 budgetterne. 2016 budget Der pågår planlægning af arbejderne i 2016. Arbejdet kommer til at omfatte en række arbejder for forbedring af vindskærmen på forskellige haller (dvs. tag, vægge, vinduer, døre). 2017 og 2018 budget Gennemgang af alle haller sammen med Brugerråd for identifikation og prioritering af opgaver. Der bliver næppe penge til andet end vindskærm.

13 Modernisering af hallerne Fokus på fremtiden for hallerne startede i august 2014 med møde på Sonnerupgaard, og har siden ført til følgende aktiviteter: 1.Idrætsanalyse udført af SDU 2.Stormøder med brugere 3.Plan for Idrætsfaciliteter –Oplæg for plan for fremtiden (juni måned) –Færdig plan (udgangen af 2016) 4.Planlægning af modernisering/udvidelse af Kr. Hyllinge Hallen

14 Modernisering af hallerne Kr. Hyllinge hallen Der pågår et omfattende planlægningsarbejde af modernisering/udbygning af Kr. Hyllinge hallen. Arbejdet involverer alle brugere og potentielle brugere af en ny og moderniseret hal. Arbejdet omfatter: Analyse af behov/ønsker Udarbejdelse af Byggeprogram og Skitseprojekt Brugerinvolvering og medfinansiering Fondsfinansiering til supplering af anlægsbudgettets 15 mio. kr. Der forventes at foreligge et skitseprojekt klar inden sommerferien, og beslutningsoplæg i løbet af efteråret.

15 Modernisering af hallerne De øvrige haller Der er afsat 15 mio. kr. til modernisering og ud-/ombygning af andre haller. Idrætsanalyse og det videre arbejde viser at der er behov for: Modernisering af faciliteter Øget fleksibilitet der muliggør nye aktiviteter Fokus på motorisk træning – både skoler og foreninger Bedre udnyttelse af tiden i hallerne Bedre muligheder for uorganiserede brugere Udvidet åbningstid Hvordan kommer vi videre?

16 Modernisering af hallerne Forslag til igangsætning af pilot-projekt Bestyrelsen foreslår igangsætning projekt for én af de øvrige haller, som kan tjene som ”pilot projekt” for, hvordan moderniseringen kan gennemføres. Projektet skal: Fastlægge hvilke aktiviteter der må forventes at skulle skabes plads til i fremtiden Fastlægge hvordan de eksisterende haller kan gøres mere fleksible ved opdeling af hallen i 2 eller 3 mindre gulve, uden at det fjerner muligheden for den nuværende brug Afgøre hvordan motorisk træning kan indarbejdes i de fleksible rum Udvikler metoder til effektivisering af brugen af hallerne Bestyrelsen foreslår at der afsættes 5 mio. kr. fra anlægsbudgettet til dette projekt


Download ppt "Dialogmøde Udvalg for Kultur og Fritid og Bestyrelsen for Lejre Kommunes Idrætshaller Juni 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google