Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TURISMESTATISTIK RAPPORT Q 3 – Q 4 2015 VISIT GREENLAND.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TURISMESTATISTIK RAPPORT Q 3 – Q 4 2015 VISIT GREENLAND."— Præsentationens transcript:

1 TURISMESTATISTIK RAPPORT Q 3 – Q 4 2015 VISIT GREENLAND

2 TURISME STATISTIK RAPPORT Q3-4 2015 Kvartalsrapporten indeholder, ud over den indledende opsummering, følgende elementer: Nøgletal fra turismen i Grønland 2015 (kilde: tourismstat.gl og stat.gl) Flypassagererstatistik Krydstogtstatistik Overnatningsstatistik Supplerende data Brugerdata fra greenland.com (kilde: Google Analytics) Seneste kvartals nøgletal fra Island (kilde: statice.is) Seneste internationale trends og tendenser (kilder: se sidste side)

3 INDLEDNING Dette er den anden kvartalsrapport VG udsender, med udgangspunkt i turismerelateret statistik. Den vil fortsat udkomme hvert kvartal med data og dokumentation fra det foregående kvartal Endelig en positiv udvikling – og nye data til rådighed Q3-4 2015 bød på 23,8% flere turister (bosatte i GL fraregnet) med fly til Grønland ift. Q3-4 2014, efter ca. et halvt årti med en generel nedadgående tendens. Q3 2015 er første kvartal hvor vi kan sammenligne flypassagerstatistikken med samme periode året før, da bopælsregistreringen blev påbegyndt juli 2014. Sammensætningen af flypassagererne ift. bopælsland er en af de vigtigste data, for at kunne sige noget kvalificeret om efterspørgslen på forskellige markeder, og at vi nu har data der siger noget om udviklingen fra periode til periode, er endnu mere værdifuldt Nye ruter og øget beflyvning Air Greenland har annonceret øget international beflyvning i form af en ny sommer-rute mellem Keflavik og Ilulissat, samt øget sommer-beflyvning af Narsarsuaq. Derudover har Air Iceland annonceret åbningen af sommer-ruten Keflavik-Kangerlussuaq med flytypen Bombardier Q400 der rummer op til 76 passagerer Grønland på Top 10 og Top 20 Grønland, som før har været en forholdsvis overset destination, er i efteråret kommet på Lonely Planet’s Top 10 ’Best in Travel 2016’ og National Geographic Traveler’s Top 20 ’Best trips 2016’ lister. Disse rejsemedier er to af verdens mest indflydelsesrige, og udnævnelserne kan medvirke til at give Grønland et ekstra boost ift. efterspørgslen i 2016. Fx har listningerne ført til placeringer på andre top 10/20 lister Stigning i den globale turisme Selv i årene under den finansielle krise har der været vækst i den globale turisme, på et par procent. De seneste par år er der sket en øgning af denne vækst, specielt i ’vækstøkonomierne’ i Sydøstasien, også på trods af Kinas opbremsende vækst. Men de seneste kvartaler har også vestlige lande som USA og UK vist vækstprocenter på op til 9-10% (kilder: nationale statistikbureauer og UNWTO), og i Grønlands nærmeste internationale hub, Keflavik, kan den høje vækst for USA, UK og Tyskland i høj grad konstateres (kilde: statice.is)statice.is

4 ANTAL TURISTER I GRØNLAND I 2015 I 2015 er det for første gang nogensinde muligt at beregne præcis hvor mange turister der har været i et kalenderår. Diagrammet til venstre skal forstås således: Der var i 2015 22.390 krydstogtsturister, hvoraf 6.148 krydstogtspassagerer figurer i flypax tallene, da de er udskiftet i Kangerlussuaq Der er registreret 51.287 turister på fly ud af Grønland. Når man trækker de 6.148 krydstogtsturister fra, der blev udskiftet i Kangerlussuaq, ender vi med 45.486 landbaserede turister Samlet blev Grønland besøgt af 67.876 turister i 2015 Kilde: stat.gl

5 FLYPASSAGERERSTATISTIK 11,3% stigning i det totale antal flypassagerer i Q3-4 2015 vs Q3-4 2014 23,8% stigning i antal turister (fraregnet bosatte i GL) i Q3-4 2015 vs Q3-4 2014 49,4% stigning i antal internationale turister (fraregnet bosatte i GL og DK) i Q3-4 2015 vs Q3-4 2014 Vi ser en kraftig stigning for Øvrige Europa, Tyskland, USA, Frankrig, Canada, Island og Kina, som også er de største markeder, efter Danmark For at komme nærmere hvad Øvrige Europa dækker over har vi sammen med Mittarfeqarfiit tilføjet Østrig, Schweiz, Holland og Polen fra 2016. Desuden tilføjes følgende lande i Asien: Hong Kong, Singapore, Malaysia, Indonesien, Sydkorea og Australien Der bliver dermed registreret 26 lande hvilket er max ifølge vores aftale med Mittarfeqarfiit, da registreringen skal kunne afvikles med ét klik på en iPad i security i lufthavnene Kilde: stat.gl Q3-4 2015 var præget af kraftig vækst for int. turister på 49,4% (fraregnet bosatte i GL og DK). I Q3-4 2015 var der samtidig 8,8% færre GL bosatte end i samme periode 2014. Der er status quo for DK bosatte. Hver 2. flypassager i Q3-4 2015 var bosat i andet land end GL og DK. I samme periode 2014 var det kun hver 3. passager. Det danske marked er statig langt det største, selvom væksten her er stagneret. Måske skal vi ligefrem forvente en nedgang på det danske marked i 2016, for ser man på Q3-15 alene har det danske marked haft en negativ vækst på -7%

6 I diagrammet til venstre repræsenterer den røde farve alle turist-segmenterne Hvis udviklingen i bopælsfordelingen Q3-4 2015 (se forrige side) kommer til at være kendetegnende for udviklingen i de kommende år, vil vi se at Grønlands andel bliver mindre og mindre, sandsynligvis også Danmarks andel – mens stort set alle andre lande vil øge både deres andel af total, samt deres volumen Kilde: stat.gl Vi kan qua registreringen af bopælsland se fordelingen for hele 2015, men vi kan endnu ikke sammenligne med det hele år 2014, da registreringen jo først startede i Q3-14. 2008 var til og med 2014 det år med flest flypassagerer totalt (76.068 pax). Der var i årene efter 2010 en generel faldende tendens til og med 2014 (69.580 pax). Nu viser 2015 sig som det år med flest antal flypassagerer totalt (80.862 pax ) - en stigning på 11,3% ift. 2014 FLYPASSAGERERSTATISTIK

7 KRYDSTOGTSTATISTIK 2015 Pr 1. januar 2015 ændredes pax tax (afgift pr passager) til en anløbsafgift der afhænger af antal anløb pr bruttotonnage. Dette gør det billigere for især større skibe der har færre anløb end ved pax tax. Mindre skibe har en lidt mindre økonomisk fordel heraf Da planlægningshorisonten for de store krydstogtselskaber oftest er mindst 2 år, er det usandsynligt at den vækst vi ser i 2015 skyldes ændringerne i krydstogtsafgiften. Det må skyldes en generelt større efterspørgsel på Grønland ift. cruise. Man kan så håbe at lempelserne i afgiften på sigt vil føre til yderligere vækst 2015 var også første år der blev registreret bopælsland for cruisegæsterne. Top 10 lande er: Tyskland (46,5%), USA (13,4%), UK (7,4%), Canada (7,2%), Frankrig (4,4%), Danmark (3,5%), Schweiz (3,2%), Australien (2,7%), Østrig (2,4%) og Kina (1,7%) Kilde: stat.gl Vi kan konstatere en vækst for antal krydstogtspassagerer på 10,8% i 2015 ift. 2014. Det sker efter en årrække siden 2010 hvor den generelle tendens har været en negativ vækst (hele -33% fra 2010 til 2014). NB: Grønlands Statistik anvender perioden oktober – oktober, som de benævner turistsæsonen

8 KRYDSTOGTSTATISTIK Kilde: stat.gl Der var som nævnt 22.390 krydstogtspassagerer i Grønland i 2015. Når man ser på hvor mange passagerer der besøgte hvilke anløbshavne, er det sammelagte tal selvfølgelig større, da en passagér kun tælles én gang, selvom vedkommende besøger flere anløbshavne i løbet af togtet Diagrammet til venstre giver et overblik over krydstogtsturismen i Grønland, men kun ud fra ét perspektiv – nemlig hvor mange pax der besøgte hver anløbshavn - ikke hvor mange skibe, hvor store skibene var osv. Kilde: stat.gl

9 KRYDSTOGT- BRUGERUNDERSØGELSE 2015 I juli-oktober 2015 har analysebureauet GP Wild foretaget en brugerundersøgelse med 1.649 krydstogtsgæster og 279 besætningsmedlemmer for VG, i byerne Ilulissat, Qaqortoq og Ittoqqortoormiit. Følgende vigtige findings fremhæves: 89% af respondenterne følte at de var meget tilfredse med besøget i Grønland 61% følte endda at besøget overgik deres forventninger Ansattes og lokales venlighed, samt guidede tours var det der scorede højest (alle med en score på mellem 4,3 og 4,1 ud af 5) 98% af krydstogtsgæsterne var i land og for 92% af gæsterne var det deres første besøg i Grønland 76% af gæsterne var mindst 65 år og den gennemsnitlige gæst havde en husstandsindkomst på 600.000 DKK Hver gæst brugte i gennemsnit ca. 370 DKK, når de var i land (OBS: Cruiseselskaberne har avance på tours), hvilket svarer til ca. 8,12 mil DKK i 2015 Halvdelen af besætningen gik i land og brugte i gennemsnit. 30 DKK, hvilket svarer til 100.000 DKK i 2015, hvis der er 15 besætningsmedlemmer per 100 gæster i gennemsnit. De vigtigste sekundære nationer i survey’en var Australien, Canada og Schweiz En lignende brugerundersøgelse blev foretaget i 2012. Dengang var 96,4% af gæsterne i land, og brugte ca. 440 DKK hver, hvilket svarer til 9,9 mil DKK i 2012 I de senere år kan vi konstatere en stigning i antallet af togter for de mindre krydstogtskibs-kategorier, således at 26-250 pax (også kaldet ekspeditionsskibe) viser den største vækst i antal togter (fra 32 i 2011 til 76 i 2015). Også 251-500 pax skibe sejler flere togter (fra 9 i 2011 til 19 i 2015) 48% af resp. var fra USA 21% af resp. var fra Storbritannien 12% af resp. var fra Tyskland

10 OVERNATNINGSSTATISTIK 2015 Data fra overnatningssteder i 2015 vs 2014, viser stigning i antal overnatninger på 1,3% for turister, og en total vækst på 4,3% Ser man på antal gæster er stigningen for turister på 4,6%, og den totale vækst er på 9,2%. Når vi ser de to overnatningstal i sammenhæng betyder det, at hver turist i gennemsnit overnattede færre dage end i 2014 NB: Der bør tages forbehold for at kun 47 (og primært hoteller) ud af mindst 80 overnatningssteder i GRL indberetter overnatningsdata indtil videre. (regionale data findes separat på tourismstat.gl under Analyser)tourismstat.gl Kilde: stat.gl

11 GREENLAND.COM STATISTIK FOR 2015 Greenland.com har i 2015 for første gang tiltrukket mere end 1 mil brugere (1,09 mil). Det største publikum kommer fra følgende lande: USA 26,5%, DK 12,6%, GER 10%, UK 8,6%, CAN 5%, IND 4,3%, AUS 4%, GRL 3,7%, CHE (Schweiz) 1,7% og FRA 1,4% 30.356 gange i 2015 har en bruger klikket sig videre ind til en turistoperatørs annonce eller hjemmeside – det vi kalder en ’konvertering’ 76% af brugerne kommer via søgninger på en søgemaskine (fx Google), 14% ved at skrive greenland.com i adressefeltet, 6,3% via links på andre hjemmesider, og 2,1% via sociale medier (primært Facebook) Der er en generel tendens til at internetbrugere er mere og mere utålmodige og zapper hurtigere væk hvis de ikke fænges indenfor få sekunder. På greenland.com ses det på at der åbnes lidt færre sider per besøg, og lidt flere brugere forlader greenland.com uden at klikke sig videre på hjemmesiden. VG er i øjeblikket i gang med tiltag der vil forbedre brugeroplevelsen på forsiden, hvilket gerne skal få brugerne til i højere grad, at klikke sig videre ind i greenland.com universet, og i sidste ende købe rejser Kilde: Google Analytics

12 HVAD SKER DER I ISLAND ? Flypassagerer Som nævnt tidligere åbner både Air Greenland og Air Iceland nye ruter via Keflavik i sommer 2016. Det må ud fra dataene fra Island konkluderes, at der i hvert fald objektivt set er et stort potentiale for at feede flere turister ind til Grønland, med Keflavik som hub, for igen i 2015 kan Keflavik lufthavn præsentere en vækst på 25,5% (kilde: isavia.is) sammenlignet med 2014. Den grønlandske vækst i passagerantallet Q3-4 2015 vs Q3-4 2014 var på 11,3% totalt, og hele 23,8% for turister. Væksten i den globale turisme er på omkring 6%, så selv om vi ikke er på Island-niveau, er det en stadig en temmelig høj vækst.isavia.is Den største forskel på Island og Grønland i flytrafik-sammenhæng er, at Islands geografiske placering som naturlig Atlantisk-hub er meget fordelagtig. Desuden åbnes der i disse år ofte nye ruter (fx Wow Air, EasyJet og Icelandair) og øges beflyvning på de mest populære ruter, og Keflavik lufthavn har åbnet en ny sektion i sommers. Grønland halter lidt bagefter ift. nye ruter og øget beflyvning, men det hænger også sammen med at højsæsonen er så kort og skuldersæsoner endnu ikke er ’slået igennem’ Gæster på overnatningssteder Island havde i 2015 en 21% vækst på antal overnatninger. I november var 32% af gæsterne fra Storbritannien, 21% var fra USA og 6,5% var fra Tyskland. Andelen af islændinge var på kun 12% (kilde: statice.is).statice.is Som nævnt var den grønlandske vækst i 2015 på antal overnatninger for turister på kun 1,3%, mens væksten ift. antal gæster (turister) var på 4,6%. I 2015 var 3,2% af gæsterne fra Tyskland, 3,1% var fra USA og 1,7% var fra Storbritannien (de 3 stærkest repræsenterede lande ud over GL og DK). Så især ift. britiske gæster er vi langt ’bagud’ Man kan vælge at anskue den store forskel (mellem ISL og GL) i overnatningstallene som en skidt indikator, men på den anden side fortæller dataene at det er værd at overveje de muligheder som kombinationen Island-Grønland giver. Vi har hørt fra flere islandske operatører at der er efterspørgsel efter Grønland som ’add-on’ når de rette segmenter målrettes

13 GLOBALE TRENDS FOR 2016 Den globale turisme vokser stadigt stort, med få undtagelser som Rusland, der er hæmmet af internationale sanktioner. På trods af at Europa er den verdensdel hvor væksten estimeres som lavest (se graf nedenfor) er en vækst på godt 4% stadig en solid vækst. Ifølge ITB World Travel Trends Report 2015 vil det primært være ’city trips’ der vil dominere væksten, men ’adventure tourism’, som er mest relevant for Grønland spås også en stor vækst: ”Adventure turisme er en af de hurtigst voksende turisme kategorier” (UNWTO Report on Adventure Tourism, 2014) Travelmarket-report.com beskriver tendensen med: ”Rejsende søger autentiske oplevelser, hvad enten det er en lokal off-the-beaten path destination eller én der tilbyder unikke kulturelle oplevelser” (goo.gl/7QPrfa)goo.gl/7QPrfa En af de største analyser for rejsetrends i 2016 er foretaget af Ipsos for Tripadvisor (TripBarometer Travel Trends 2016, goo.gl/BSiHJygoo.gl/BSiHJy) med over 34.000 respondenter. Den udpeger 6 nøgletrends for 2016, og af disse er følgende 3 særligt relevante for Grønland: #1 Søger nye oplevelser #3 Vælger destinationer baseret på kultur (og særlige tilbud) #6 Varetager online omdømme (fortsættes på næste side) Kilde: Statista.comStatista.com

14 GLOBALE TRENDS FOR 2016 (fortsat) Jvf. #1 (Søger nye oplevelser): Det faktum at meget få mennesker har været i Grønland kan vendes til en fordel. Som turist bliver du sandsynligvis den første i din omgangskreds der besøger landet, og du får med garanti nye og unikke oplevelser med hjem Jvf. #3 (Vælger destination efter kultur og særlige tilbud): I markedsføringen af Grønland som destination er det vigtigt at fremhæve den unikke grønlandske kultur. ’Pioneering Nation’ brandet fremhæver den grønlandske pionérånd og kultur, og muligheden for selv at føle sig som en pionér. Et godt eksempel på et ’særligt tilbud’ kan være ét der, med en fordelagtig pris, tilbyder unikke oplevelser i skulder-sæsonen. Dermed gøres skuldersæsonen til et positivt salgsargument, og ansporer tidligere højsæson-gæster til gen-besøg Jf. #6 (Varetage online omdømme): Ifølge analysen er scoren på anmelder-sites (som Tripadvisor) det næst vigtigste for rejsende, efter prisen, når de booker overnatning. VG anbefaler derfor alle overnatningssteder og turudbydere at oprette sig på Tripadvisor, så brugerne kan rate (anmelde) den oplevede kvalitet, og tilføre produkterne mere synlighed og troværdighed Analysen fortæller desuden at 1/3 af de adspurgte planlægger at øge rejsebudgettet for 2016, og alle segmenter er meget opsat på at ’prøve noget nyt’ i 2016

15 Rapporten er udarbejdet af Mads Lumholt Visit Greenland


Download ppt "TURISMESTATISTIK RAPPORT Q 3 – Q 4 2015 VISIT GREENLAND."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google