 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.1 Lingo Inside LingoLand.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Formularer (Access, del 3)
DM 75 Jonas Kristensen – Jesper Kiel Jensen Alex Ly – Ronni Hansen
Introduktion til objektorientering
Eksamensspørgsmål: 4: Brugen af nøgler i en "Relationel DB" herunder: Primary Key og Foreign Key samt Super Key og Candidate Key.
Udvikling af ANDROID applikationer Jens Bennedsen og Jesper Tørresø marts 2011.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Intro til brug af PLC.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Oversigt, principper og teknikker
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Introduktion til Clicker lab Jens Bennedsen og Jesper Tørresø marts 2011.
Tekstens byggeklodser
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Unified Modeling Language
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Obligatorisk opgave nr. 2 – PalmPilot. DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringpalmproject.2 PalmPilot En PalmPilot kan holde styr på –kalender.
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge45 GUI.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Interaktionsdiagrammer Hvordan beskrives objektinteraktion? Sekvensdiagrammer Collaborationsdiagrammer.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering Exceptions.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Ideér til klasser Analysemønstre.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering MVC Et mønster for grænseflader.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering11.1 Lingo Basis.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Modelleringsperspektiver Hvad betyder en klassemodel egentlig?
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge45 Associeringer.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Tutankhamons Grav Et modellerings eksempel
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Definition Kriterier Design og evaluering
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Præsentationens transcript:

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.1 Lingo Inside LingoLand

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.2 Dagens mål Kunne udtrække en model fra et komplekst system og bruge den som et ”kort” rundt i progrfammet Får en bedre forståelse for be objektorienterede begreber Få mere Lingo erfaring

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.3 Lingoland i atomer Hvad består lingoLand af –9 moviescripts –23 parentsecrips –63 stykker grafik –9 bahavior scripts Vi skal prøve at få et overblik over det

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.4 Afgrænsning Vi vil se på den del af LingoLand der handler om spørgsmål Vi vil IKKE se på grafik og generering af grafik Vi vil veksle mellem Lingo og klassediagrammer

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.5 Spørgsmål Der er to typer af spørgsmål –Sammensatte –Enkelte De er repræsenteret ved to forskellige typer af klasser –AbstractBinderQuest –AbstractConditionalQuest De beskriver det der er generelt for hhv. et sammensat- og et enkelt spørgsmål

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.6 AbstractConditionalQuest

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.7 Konkrete Quests

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.8 BinderQuest

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.9 Oprettelse af spørgsmål

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.10 Success

 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.11 Fire på stribe Vi skal lave et fire på stribe spil Hvilke begreber? Hvad skal man kunne (funktionalitet)? Hvordan skal disse begreber understøtte hvad man skal kunne?