DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Notation Oversigt Kapitel 18.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Lavet af: Paw Petersen Design Design Class Diagram (DCD)
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
1 Bestanddele i en Windows form-løsning GUI kontroller (eng.: controls) & komponenter (eng.: components) Almindelige egenskaber, metoder & hændelser for.
Emergency call button Stabilt og simpelt. I dag Problemer? Højtaler/mikrofon er ikke i samme rum som personen der har brug for hjælp Systemet kræver.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
AJAX/Otto Knudsen 1 AJAX Motivation Definition. AJAX/Otto Knudsen 2 Motivation En typisk web-applikation er synkron klienten sender en forespørgsel og.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Klassen Container Layout-manager Event-håndtering.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
1 Game Industry Economics
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10C.1 Brugergrænseflader Swing.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
1.09 Dokumentation.
Abstraktioner.
Dorte, Ida, Janne, Nikolaj, Alexander og Erla
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Programklasser for bladhus
Software Testing Software testing.
Dokumentation.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Dokumentation.
Introduktion Presentation of the HARDI 6500 Controller.
Dokumentation.
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Smart Data Tool (SDT) In Sales
Præsentationens transcript:

DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet af brugergrænsefladen Videre forløb i udviklingsprocessen

DIEB10.2 Sidste kursusgang To mulige opgaver: A. Opgaven består i at færdiggøre et til to vinduer til systemet i jeres projekt. Målet er at vinduerne fungerer rigtigt i alle dele, men den underliggende funktionalitet behøver ikke at fungere. B. Opgaven består i at programmere brugergrænsefladen for en simpel mobiltelefon. I kan dele dette op i følgende elementer: 1. Lav layout for telefonens display og tastatur (et normalt nummertastatur). I vælger selv, hvordan telefonen ser ud. Tegn dette på papir eller tavle og konstruer det så ved hjælp af de forskellige layout-managere fra Swing. 2. Implementer layout'et i Java. 3. Lav event-håndtering på nummerknapperne på tastaturet og en clear-knap. Når der trykkes på en nummerknap, skal tallet tilføjes til det, der allerede står i displayet. Clear-knappen skal slette displayet. 4. Implementer event-håndteringen i Java. 5. Udvid telefonens funktionalitet, så nummerknapperne også kan håndtere tekst. I kan i første omgang bare lade teksten komme frem i displayet. Hvis dette bliver for kompliceret at gøre, kan I lave et tilstandsdiagram i UML, som beskriver, hvad der skal ske. 6. Hvis I har mere tid, kan I lave systemet, så kan I generere to objekter af klassen telefon på skærmen, og den ene kan så sende en SMS til den anden, så det bliver synligt på dens display.

DIEB10.3 Eksempler på løsning af opgaven E3-104 E3-106 Rune

DIEB10.4 Arkitektur Hvordan påvirker den generelle grundarkitektur brugergrænsefladens opbygning og relation til andre komponenter Dette handler om overgangen fra systemdesign til programdesign Hvordan kan grundstrukturen realiseres i Java, specielt for brugergrænsefladen Bank-eksemplet i OOA&D- bogen

DIEB10.5

DIEB10.6 Dokumentation Wisdom-metoden understøtter ideen om tidlig prototyping Det reducerer behovet for dokumentation og giver bedre feedback fra brugerne Retningslinier for dokumentation: hvad skal der være i designdokumentet for jeres projekter

DIEB10.7 Designproces Dat1/Inf1 The design is based on the use cases that are produced during application domain analysis The final results are the navigation diagram and window diagrams that are explained in Chapter 8 (OOA&D)

DIEB10.8 Designproces (Step 1) The first step is to produce a set of interactions models For each use case, a corresponding interaction model is developed For each step in the use case, the necessary interaction space and the related task class are defined Notation (slide 3.27):

DIEB10.9 Designproces (Step 2) The second step is to combine all interaction models into one complete model This can be done by collecting the elements from the individual interaction models Repeated task classes and interaction spaces are eliminated – slide 3.29:

DIEB10.10 Designproces (Step 3) The third step is to describe the elements of the user interface Dialogue models that each describes how a single use case is carried out (slide 4.7) Presentation model that describes all the classes in the user interface (slide 4.9)

DIEB10.11 Designproces (Step 4) The fourth step is to design the individual windows of user interface A window is a collection of one or more interaction spaces A method for designing windows is summarized on slide (Bridge)

DIEB10.12 Designdokument Dat1/Inf1 Recommendation The UI design and the models described above are made for (at least) one non-trivial use case A non-trivial use case will typically have a somewhat complex dialogue model and require a couple of windows that contain a variety of different window elements The use case is described by a dialogue model UI Documentation The OOA&D design document standard in figure 16.2 can be adapted to the user interface component in this way: ­ The complete interaction model: section 3.1. ­ The presentation model: section 4.X.1 ­ The dialogue models: section 4.X.2 ­ The navigation diagram: section 4.X.3 ­ The window diagrams: section 4.X.4

DIEB10.13 Videre forløb Hidtil fire aktiviteter: Kravspecificering: ­ foreløbigt klassediagram og brugsmønstre omsættes i en papirprototype ­ afprøves med brugere Analyse efter OOA&D: ­ klassediagram ­ brugsmønstre Design ­ interaktionsmodel ­ dialogmodeller ­ præsentationsmodel ­ navigationsdiagram ­ vinduesdiagrammer Implementering i Java ­ herunder programdesign Evaluering er den næste aktivitet ­ Formålet med denne aktivitet: fastlægge brugbarhed ­ Indhold: finder problemer i systemet ­ Hvordan kan evaluering foregå i et Dat1/Inf1-projekt: en af to øvelser i kurset