Digitale medier: formidling og design 22. februar 2007 Kvantitativ metode
Program –Demonstration af Technorati tags + favs med opgaveemner –Kvantitativ metode –Kvalitativ metode –Øvelse: Spørgeskema 14 –Kage –Fremlæggelse af gruppearbejde: Websurvey Spørgeskema
Reglerne for den obligatoriske øvelse eksamensemne Beskrivelsen skal have en meningsfuld overskrift (altså ikke "Eksamensemne" men feks. "Mobning på arto.dk") Den skal være på ca 300 ord I kan opgive flere mulige emner i samme post I jeres eksamensemne-post skal indgå det link til Technorati, som er beskrevet i min Technorati-post på gruppebloggen Hvis jeres posting ikke overholder dette, kan I ikke gå til eksamen Hvis det alt sammen bliver lavet korrekt, vil det ende med at være en liste over eksamensemner, som kan ses på Technorati via dette link:
Alternativer til spørgeskemaer/ interview i medievidenskab Tekstanalyse Laboratorieforsøg Deltagende observation Action research Etc.
Quantitative research ~ survey operationalization –kan vi undersøge spørgsmålet, så vi får valide svar? generalization –hvordan sikrer vi, at en undersøgelse af et mindre antal tilfælde giver et korrekt billede af det totale antal? inferential analysis –hvordan finder vi svarene?
Fremgangsmåde 1.state the research question 2.identify the variables 3.define the variables how can the variables be measured? 4.specify the independent and dependent variables this is the causal relation we wish to establish
Fremgangsmåde 5.choose the level of measurement nominal interval ordinal ratio 6.design the sample total population sampling frame sampling method non-response 7.map and analyse the data
Fremgangsmåde 8.model the causal relationship 9.evaluate the causal relationship i.is there a plausible relation? ii.are there other variables that might influence all variables in the sample (intervening variables)? 10.publish
1. state the research question research review firsthand scoping establish the possible states of the causal relation: –null hypothesis –alternate hypothesis must be a testable condition
2 and 3. Identifying and defining variables construct validity –eks. socialgrupper verbal responses → numbers → analysis → verbal results
Socialgrupper (kilde: SFI) Socialgruppe I Store selvstændige: Selvstændige i by-erhverv med lang, videregående uddannelse. Selvstændige i by-erhverv med 21 ansatte og derover. Godsejere. (proprietærer) Topfunktionærer: Funktionærer med lang, videregående uddannelse. Funktionærer med 51 underordnede og derover. Socialgruppe II Større selvstændige: Selvstændige i byerhverv med mellemlang, videregående uddannelse Selvstændige i byerhverv med 6-20 ansatte. Højere Funktionærer med underordnede. Funktionærer Funktionærer med MVU Socialgruppe III: Mindre selvstændige i by-erhverv: Selvstændige i byerhverv med 0-5 ansatte Mindre selvstændige i landbrug: Gårdejere Mellem-funktionærer: Funktionærer med 1-10 underordnede Socialgruppe IV: Husmænd Underordnede Funktionærer: Funktionærer med 0 underordnede Faglærte arbejdere Socialgruppe V Ikke-faglærte arbejdere Udenfor socialgruppeinddelingen: De der aldrig har haft arbejde
Specifying the independent and dependent variables independent variable –årsagsvariablen –demografiske data (alder, køn, etnisk oprindelse) hører som regel hjemme her dependent variable –virkningsvariablen
5. Choosing the level of measurement nominal variables –categories, e.g., male/female, nationality scaled variables –ordinal: ordered but differences not important, e.g., restaurant ratings, Likert scale –interval: ordered, constant scale, but no natural zero, e.g., temperature, dates –ratio: ordered, constant scale, natural zero, e.g., height, weight, age, length, income Dansk: nominelle/skale- rede variable ordinalskala intervalskala forholdsskala
Likert scale Usually five, seven, or nine points Typical scale: –Strongly disagree –Disagree –Neither agree nor disagree –Agree –Strongly agree
6. Designing the sample Target population ~ Sample frame Sampling strategies –Non-probability sampling Convenience sampling –Probability sampling systematic random sample stratified random sample multi-stage stratified area sample rules of substitution –Sample size
7. Mapping and analysing data statistical tools –sample size –number of variables –level of measurement for practical applications, computer software –SPSS –InStat –SigmaStat, etc. data mining
Basic patterning central tendency –means –frequency –medians dispersion of responses –variance –clusters –standard variation
Standard statistics Chi-square (hypothesis likelihood) ANOVA (analysis of variance) Correlation analysis
10. reporting findings empirical, quantitative –validity and reliability –meaning and interpretation –relationship between concepts generic format –introduction (including research review) –method –results –discussion
Sample media use survey Age in years Sex Place of residence (zip code) Household income ( DKK intervals) Level of education (highest degree completed) Current occupation: Student/Blue-collar/White- collar/Managerial/Other When did you last (by your best recollection) use the following media: Landline telephone Mobile phone Web Television Radio SMS Chat/Instant Messaging Newspaper Cinema
In you own estimate, how many _hours_ do you use the following media per week? Landline telephone Mobile phone Web Television Radio In your own estimate, how many _times_ do you use the following media per week? SMS Chat/Instant Messaging Newspaper Cinema
On a scale from 1 to 5, where 1 is of great importance and 5 is of little importance, how do you rate the following media? Landline telephone Mobile phone Web Television Radio SMS Chat/Instant Messaging Newspaper Cinema Which other media do you use (and why)? Other comments?