Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Lektion 12.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Magtteori I 7. September 2005.
Database Normalization without Mathmatics
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Opgave 53 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Introduction of the Norwegian Language Made by Ole Kristian, Iselin, Martin and Adrian.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Lektion 4 22.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Session 11.
- 1 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms.
Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Session 10.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Partnering med udgangspunkt i Supply Chain Management.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Aalborg modellen Problemorienteret og projektorganiseret
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
why this period? why not the same as for the international strategy
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
Introduktion Presentation of the HARDI 6500 Controller.
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Lektion april 2005 Peter Olaf Looms

- 2 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Dagens program ”Om den mundtlige eksamen” 9:00-10:15 10:35 -12:00 12:00-13:00 13:00 -15:00 Forelæsning om udvikling af nye medier Fpr og sammen med børn Eksempel på anvendelse af kvalitative og kvantitative metoder - Det digitale Hjem (slides uddeles lige som Johan) Gruppekonsultationer om Case 2 FROKOST Om eksamen - konsultationer fortsat

- 3 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Murphy’s Laws 1 of 4 MURPHY'S LAWS 1. Nothing is as easy as it looks. 2. Everything takes longer than you think. 3. Anything that can go wrong will go wrong. 4. If there is a possibility of several things going wrong, the one that will cause the most damage will be the one to go wrong. Corollary: If there is a worse time for something to go wrong, it will happen then. 5. If anything simply cannot go wrong, it will anyway. 6. If you perceive that there are four possible ways in which a procedure can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop. 7. Left to themselves, things tend to go from bad to worse. 8.If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something. 9.Nature always sides with the hidden flaw. 10.Mother nature is a bitch. 11.It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious. 12.Whenever you set out to do something, something else must be done first. 13.Every solution breeds new problems.

- 4 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Murphy’s Laws 2 of 4 Murphy's Law of Research Enough research will tend to support your theory. Murphy's Law of Copiers The legibility of a copy is inversely proportional to its importance. Murphy's Law of the Open Road: When there is a very long road upon which there is a one-way bridge placed at random, and there are only two cars on that road, it follows that: (1) the two cars are going in opposite directions, and (2) they will always meet at the bridge. Murphy's Law of Thermodynamics Things get worse under pressure. The Murphy Philosophy Smile... tomorrow will be worse. Quantization Revision of Murphy's Laws Everything goes wrong all at once. Murphy's Constant Matter will be damaged in direct proportion to its value

- 5 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Murphy’s Laws 3 of 4 Murphy's Corollaries Left to themselves, things tend to go from bad to worse. It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious Law of the Perversity of Nature (Mrs. Murphy's Corollary): You cannot successfully determine beforehand which side of the bread to butter. Corollary (Jenning): The chance of the bread falling with the buttered side down is directly proportional to the cost of the carpet.

- 6 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Murphy’s Laws 4 of 4 Who was Murphy? Edward A. Murphy, Jr. was one of the engineers on the rocket-sled experiments that were done by the U.S. Air Force in 1949 to test human acceleration tolerances. One experiment involved a set of 16 accelerometers mounted to different parts of the subject's body. There were two ways each sensor could be glued to its mount, and somebody methodically installed all 16 the wrong way around. Murphy then made the original form of his pronouncement, which the test subject (Major John Paul Stapp) quoted at a news conference a few days later. Within months `Murphy's Law' had spread to various technical cultures connected to aerospace engineering. Before too many years had gone by variants had passed into the popular imagination, changing as they went. Most of these are variants on "Anything that can go wrong, will"; this is sometimes referred to as Finagle's Law. The memetic drift apparent in these mutants clearly demonstrates Murphy's Law acting on itself!

Udvikling af nye medier for og sammen med børn

- 8 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Models Contextual Enquiry (ethnographical study) Go to their territory (observe them in their rooms or where they hang out) Give kids time Wear informal clothing Do not stand up when with young children Use an object as a bridge or icebreaker Use ”I needyour help...” to elicit opinions and feelings Use informal language ”Why’s that” rather than ”Why are you doing that” The interactor must not take notes Note-takers should use small pads Note-takers should not move - that way they become invisible

- 9 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Models Technology Immersion Problem-based approach using rich technical environment Helps us understand situations when products and tools currently uncommon become common or even ubiquitous Run a ”problem” for up to 50 hours spread over a week with groups of kids Same basic rules as in Contextual Inqury apply here

PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Models Participatory Design Best with kids aged 7-10 years of age Teams of 4-5; more kids than adults Adult - Adult interactions important; not just Adult - Child & Child - Child Use a broad range of low tech protoyping tools; remember to combine them Introduce such low tech tools quickly Complex ideas and concepts can be developed It is OK for adults to be playful The goal should be flexible

PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Models What kids want in technology What kids notice in technology

Eksamen Orientering

PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Eksamensterminer Case to skal afleveres m. navn og studienr. til Eksamenskontoret fredag den 29. april inden kl. 15. Husk at kontoret er nu på 1. Sal - ikke stuen... og ikke fredag den 17. juni som jeg på et tidspunkt har nævnt Der er tale om en mundtlig eksamen i ca. 20 minutter enten mandag den 20. juni, tirsdag den 21. juni eller onsdag den 22. juni (og ikke fredag den 17. juni som jeg på et tidspunkt har nævnt). Der bliver ca. 11 personer hver dag - vil gerne høre jeres præferencer angående datoen.

PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Den mundtlige eksamen ” Mundtlig eksamen på basis af en case der løses inden 8. undervisningsgang samt et gruppeprojekt, der afleveres på eksamenskontoret senest d. 29. april kl ” dvs. Case 1 og Case 2. Eksamen er individuel. Ca. 20 minutter til En perspektivering af enten case 1 eller case 2 (du vælger hvad du vil lægge op til - ca. 5 minutter) Spørgsmål fra læreren og censoren til case 1 og/eller 2 Afsluttende spørgsmål Læreren og censoren gennemfører votering Den enkelte får karakter + feedback på sin præstation

PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Q&A session nærmere tiden Jeg er villig til at holde et arrangement på ca. en time Hvor I kan stille spørgsmål til eksamen. Forslag: Onsdag den 8. juni kl. 16: :00 her i lokalet