Henry Jenkins Convergence Culture - introduction

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Forretning og Ledelse lektion 7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Henry Jenkins Convergence Culture - introduction
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Game of Thrones Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2014.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Digital Kultur Interactive Audience Consumer participation in media production _____________________________________ Gruppe 8: Charlotte Hjort, Per Bloch.
● Lektor ved RUC: Institut for Kommunikation, Journalistik og Datalogi ● “Early adoptor” af DSpace på RUC, ansvarlig for at motivere medarbejdere til at.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Aalborg University – Department of Production Introduction to Industry Foundation Classes (IFC) Kaj A. Jørgensen Aalborg Universitet, Institut for Produktion.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
1 (c) W. J. Dally Digital Design: A Systems Approach Lecture 12: Timing.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Institutional Investor investing in infrastructure
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Ved Fællestillidsmand Flemming Andersen og
Innovation og succes skabes gennem mennesker
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction Convergence Culture – handler om relationen mellem tre koncepter: mediekonvergens (media convergence) deltagelseskultur (participatory culture) kollektiv intelligens (collective intelligence) Convergence refers to a process, not an endpoint that is going to happen with enough bandwidth

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction Convergence - I: “The flow of content across multiple media platforms, the cooperation between multiple media industries, and the migratory behavior of media audiences ….” (s. 2) “… is a word that manages to describe technological, industrial, cultural, and social changes depending on who’s speaking and what they think they are talking about .” (s.3)

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction Convergence - II: “ …occurs within the brains of individual consumers and through their social interactions with others.” (s.3) “ Consumption has become a collective process ….None of us can know everything; each of us knows something; and we can put the pieces together if we pool our resources and combine our skills.”(s.4)

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction Convergence - III: “… is both a top-down corporate-driven process and a bottom-up consumer-driven process.” Corporate convergence coexist with grassroots convergence” (s.18)

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction Lisa Gitelman – A model of media in two levels: 1) A medium is a technology that enables communication. (= delivery system) 2) A medium is a set of associated “protocols” or social and cultural practices that have grown up around that technology. Pointe: Delivery technologies come and go, media persist as layers in an ever more complicated information and entertainment stratum. http://www.deadmedia.org (pt. dødt link)

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction The Black Box Fallacy: The notion that all media one day will converge to one black box (“the universal remote”). Reality: Hardware is diverging, content converges. “Old media never die…What dies are simply the tools we use to access media content” Ex. Recorded sound is the medium. CD, mp3 file, 8 track cassettes are delivery technologies.

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction Spørgsmål: Hvordan ser jeres samling af ‘delivery’ teknologier ud?

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction 3 terms that pushes the media industry towards convergence: Extensions: Expansion of the potential markets by moving content across different delivery systems. (Matrix, Star Wars, Sims, Harry Potter) Synergy: The economic opportunities represented by their ability to own and control all of those manifestations. Franchise: Their coordinated effort to brand and market content under these new conditions.

Henry Jenkins Convergence Culture - introduction Spørgsmål: Hvad betyder relationen mellem de aktive medskabende forbrugere, den stadige strøm af nye adgangsteknologier og de kommercielle interesser fra ophavsretshavere og medievirksomheder for fremtidens medielandskab? Hvilke underholdningsprodukter vil vi se flere af ? Hvilke vil vi se færre af?

Henry Jenkins Transmedia Storytelling 101 & Searching for the Origami Unicorn Transmedial historiefortælling (fx i cases som: The Matrix, Blade Runner, LOTR) 1. En proces hvor elementer af fiktion systematisk distribueres på flere platforme for at danne en sammenhængende oplevelse. Ingen medier rummer den totale fortælling eller urtekst. (Matrix: film, spil, MMO, animation, tegneserier, web, dokum.) 2. Reflekterer medievirksomheders stræben efter synergi (Økonomisk incitament, kultfilm). 3. Er bygget op omkring komplekse og fiktive verdener frem for bestemte karakterer/plots. 4. Benytter ‘extensions’ (Matrix: narrative elaboreringer, forlængelser, sidehistorier) via andre medier. 5. Der er flere brugerindgange (‘point of entry’) til historien via forskellige medier.

Henry Jenkins Transmedia Storytelling 101 & Searching for the Origami Unicorn 6. Hver delfortælling er en afrundet og meningsfuld enhed og påvirker samtidig til ‘den store fortælling’ (additive comprehension). 7. Er mest succesfuld når konceptet udtænkes af én forfatter / én institution og som ét samlet projekt pga. koordineringsudfordring med specialister. 8. Ideelt æstetisk format til netværkssamfundet. Udnytter den kollektive intelligens og videndeling både for designere og forbrugere. (Brugeren er jæger og samler af fejl, information, clues, quotes and metaquotes) 9. Spreder ikke bare information, men angiver regler og mål som brugeren kan performe i deres eget liv og leg og bygge videre på med egne historier. (co-creation) 10. Efterlader sprækker og huller i historien som brugerne selv fylder ud. (co-creation, ex. LOTR)