1 While Tæller-kontrolleret (eng.: counter-controlled) repetition For Steen Jensen, efterår 2013
Eksempel, der udskriver produkt * 3 2 Output?
Prøv at besvare øvelse 5.8a på s. 218 uden at se svaret Check derefter dit svar op imod svaret s. 219 De følgende øvelser diskuteres i plenum: 5.15b + c s
4 1. En kontrolvariabel (eller loop counter) 2. Startværdi (eng.: initial value) for kontrolvariablen 3. Inkrementering / dekrementering (eng.: increment / decrement)af kontrolvariablen 4. Betingelse for, hvor længe repetitionen skal fortsætte (eng.: loop- continuation condition)
5
6 NB!!! For at forebygge fejl, så undgå at bruge floating-point variable som kontrolvariable Alternativ skrivemåde
7
8
9
10
11
12
13 Hvis der bruges en forkert relationel operator, fx i = 1 i en løkke, der tæller baglæns, kaldes dette for en logisk fejl
14 Summer lige heltal: figur 6.5 s. 234 Renteberegning: figur 6.6 s. 235 Linje 14: …Year{0, 20} - 20 angiver kolonnebredde Linje 21: …Math.Pow… potensopløftning Linje 24: …{1,20:C}… 20 angiver som før kolonnebredde, og C angiver, at tallet skal formateres som en valuta
Prøv at besvare øvelse a + b + d på s. 263 uden at se svaret Check derefter dine svar op imod svarene s. 264 De følgende øvelser diskuteres i plenum: 6.9a + c s s
16
Til nedenstående øvelser kan Problemløsning 2 med fordel benyttesProblemløsning 2 Resten af dagen + fortsæt hjemme: 1. Ex s Ex s Making a difference ex s. 268 Du/I må meget gerne lave øvelsen som pair programming, hvor I hjælpes ad – I kan f.eks. skiftes til at være ”leder” og ”sekretær” Hvis du/I har problemer, så prøv først at vende det med det andet par i jeres gruppe, før I rækker hånden op og beder mig om hjælp 17