1. lektion: Danmark i verden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Fagets formål, fokus og fagmål
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Relationer – Omgangstone
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
Gymnasiet (Stx)
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Livsstilsanalyse i Danmark
Nordplus – ”national identitet”
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

1. lektion: Danmark i verden Undervisningsmateriale til forløb på 4 lektioner om ”Danmark i verden”. Forløbet knytter sig til kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010

1.lektion: Global påvirkning og nationalt fællesskab? Lektie til 1.lektion: s.24-31 i Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010 Dagsorden og arbejdsformer En globaliseret verden Rigsfællesskabet Danmark som nation - Tjek på lektien - Nøglebegreber

Vi lever i en globaliseret verden! Men hvad er det der kendetegner globalisering & Hvordan påvirker det hverdagen i Danmark?

Øvelse 1 Hurtigskrivning: Noter de ting ned på et stykke papir, som du umiddelbart tænker på, når du hører begrebet globalisering.

Mindmap Globalisering

Opsamling på øvelse 1 Sammenlign de ting som du har skrevet ned med din sidemand og diskuter samtidig hvorfor det netop var disse ting, som faldt jer ind, da I hørte begrebet globalisering Fælles opsamling og konstruktion af mindmap ved brug af smartboard, tavle eller papir.

Kort fra side 28 i Luk samfundet op! Rigsfællesskabet Kort fra side 28 i Luk samfundet op!

Danmark som nation Nationale kendetegn: Fælles sprog, historie og religion = kulturel ensartethed National identitet: Når en persons opfatter sig selv som knyttet til en kollektiv forestilling.

Øvelse 2 Hvem deler du flest normer og værdier med: En 17 årig gymnasieelev fra Berlin eller en 75 årig folkepensionist fra midtsjælland? Diskuter om teoretikeren Benedict Anderson har ret i, at en nation og national identitet er udtryk for noget konstrueret eller som han selv kalder det ”forestillede fællesskaber”.

Opsamling på øvelse 2 En repræsentant fra hver gruppe præsenterer kort gruppens hovedkonklusion for klassen.

Tjek på lektien Pararbejde Arbejd sammen med sidemanden og se hvor godt i hver især kan svare på spørgsmålene: Hvad er globalisering? Hvad er FN? Hvad er en nation? Hvad handler begrebet sammenhængskraft om?