Digitale læremidler som indkøbsområde Erik Schou, vicedirektør v

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
“Hvor er e-læring på vej hen?”
Advertisements

1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
- Folkebibliotekernes nye ebogsservice.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Låner i et elektronisk spil kegler Synliggørelse vs økonomi Kan bibliotekerne opfylde brugernes behov?
We make your teaching go digital
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Ebog.dk – et dansk initiativ Jesper Holm, VD Ebog.dk A/S.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Software Underviser Jan Christiansen.
DEF-licenser DEF Statusseminar Fredag d. 21. September 2001 Thøger Kristensen accessionschef - Aalborg Universitetsbibliotek formand - Licensgruppen.
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Elevernes digitale dannelse
Gruppe 1 Mathias Hasselstrøm Rasmus Schnefeld Mikkel Larsen
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Erfaringer med PDA, pick and choose, aggregatorer og forlagsmodeller BF Statsgruppens temadag 1 Nov Niels Jørgen Blaabjerg Aalborg Universitetsbibliotek.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
1 Kom i gang med it på IT-Universitetet Introkursus forår 2007.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Hvem er vi? Thomas Møller Viceskoleinspektør Tobias Smith IT-vejleder
UNI•Login Goddag og fortæl hvad vi laver SkoleIntra-træf 2011.
Lærermiddelkultur(er)?
Flyt den til din mp3 afspiller
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Folkebibliotekernes LicensGruppe Hindsgavl 26. maj 2011 Benedicte Kirkegaard Susanne Brinch.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Spørgemøde d. 2. okt Udbud af materialer til sløjd og naturfag samt udførelse af lovpligtigt eftersyn af træbearbejdningsmaskiner.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Gymnasiet (Stx)
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder n Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde.
Danskernes Digitale Bibliotek. DDB Indkøbssamarbejde DDB’s indkøbssamarbejde står for fælles indkøb, administration og forhandling af alle digitale materialer.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Styresystemet & div. software … mange IT-fagudtryk !! v/Søren Noah: Steve Jobs (Apple) Bill Gates (Microsoft) Venner.
Windows 10 Leif Jonasson Mathias Alsted Flinck. Hvem er vi? Leif: -15 år som chefredaktør for Komputer for alle -Forfatter til bog om IT -Foredragsholder.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Terminsprøveorientering
EASJ – IT SYSTEMER helpdesk.easj.dk.
Workshop for it-supportere i Moodle og PraxisOnline 23. oktober 2015
Personalet Aktuel status Strategi - fremtid
Materialet En digital platform – der også omfatter en web app ’Min Logbog’. Platformen kan bruges via PC, smartphone og tablet. Alle informationer.
Printer installation: SosuFyn / Windows PC
Styregruppemøde 7. november 2011
Program Torsdag den 12. april HTX
GUIDE TIL LOGIN PÅ SKOLEBORDET
Forældrekontakt Vi bruger E-boks til at sende alle breve. Så længe eleven er under 18 år, skal man sørge for at der sendes videre til forældrene. Der.
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Digitale læremidler som indkøbsområde Erik Schou, vicedirektør v Digitale læremidler som indkøbsområde Erik Schou, vicedirektør v. Tietgenskolen, Odense

Digitale læremidler som indkøbsområde Det elektroniske klasseværelse i-bøger/web-bøger, e-bøger Prismodeller Nøgler og licenser Overvejelserne Markedet og leverandørerne Udstyret, netværk og undervisningsorganiseringen *Flatrate, nøgler og licenser

Det elektroniske klasseværelse

i-bøger og e-bøger En e-bog er typisk PDF-fil. Den kan tilgås uden netadgang. Den kan ikke kopieres, printes eller overføres til andre. Priseksempler på e-bøger:

i-bøger og e-bøger En i-bog (web-bog) er en selvstændig, digital udgivelse. Den kombinerer den fysiske bogs lineære struktur med internettets dynamiske muligheder som fx quizzer og notatfunktion video og lyd hurtig søgefunktion

Prismodeller Prismodeller for i-bøger/web-bøger Flatrate Der gives adgang til hele forlagets samling af i-bøger. Licenser pr. bruger (pr. cpr) Der købes en eller flere enkeltbruger-licenser. Priseksempel 1 2____ 3 mdr. 30 kr. 17 kr. 6 mdr. 45 kr. 20 kr. 1 år 60 kr. 22 kr. 2 år 75 kr. 37 kr. 3 år 90 kr. 48 kr. (Tidsubegrænset) Skole-licenser Samtlige elever (på et fag) på en skole gives adgang til samme i-bogstitel.

Nøgler og licenser E-nøglen En kode, der giver adgang til i-bøger, e-bøger og websites. E-nøglen følger med den udgivelse, der er købt adgang til. Licensen De betingelser og priser, der gælder for den udgivelse, som e-nøglen giver adgang til.

Overvejelserne Fordeling: Digitale og analoge materialer Hvilke læringsstøtte- gevinster er her? Antal titler pr. fag/årgang Hvem træffer beslutninger om titel-valg? Forventes en stigning i brugen af i- og e-bøger? Antal årselever Er org. klar? Holdning Vaner kompetencer Teknik Vedr. valg af i-bøger Antal forlag til dækning af skolens behov Forventes beslutnings-kompetencen uændret? Antal titler, der følger eleverne fra start til slut Hvilke adgangsmulig-heder fore-trækkes? (fx UNI-login) Parametre og overvejelser som bør indgå i vurderingen af, hvilken type licens, der er den mest hensigtsmæssig for den enkelte institution

Flatrate hos et forlag kan være en fordel … Antal titler der følger eleven fra start til slut Uændret beslut- ningskom-petence? Fordeling: Digitale og analoge materialer Forventes en stigning i brugen af i- og e-bøger? Hvem træffer beslutninger om titler? Antal forlag til dækning af skolens behov Hvilke adgangsmulig-heder fore- trækkes ? Antal titler pr. fag/årgang Antal årselever Flatrate hos et forlag kan være en fordel … Når skolens titelbehov overvejende kan dækkes hos et forlag. Når skolen overvejende anvender digitale læremidler eller har en forventning om en snarlig stigning i brugen af digitale læremidler fra et forlag. Når skolen anvender flere end fx 4 titler pr. fag, pr. årgang. Når skolen vil give frit valg på ‘alle hylder’, men inden for eet forlag. Skole-licenser (pr. titel/pr. fag/pr. årgang) hos et forlag kan være en fordel … Når beslutningskom-petencen for materialevalg er centraliseret. Når andelen af skolens digitale læremidler udgør maks. ca. 50 pct. af de samlede læremidler. Når skolens titelbehov ikke kan dækkes hos et eller to forlag alene. Når skolen anvender 1-3 titler pr. fag, pr. årgang. Når skolen ønsker mindre adm. med individuelle , digitale nøgler. Enkeltbruger-licenser (pr. cpr) hos et forlag kan være en fordel … Når beslutningskompetencen for materialevalg er decentraliseret. Når andelen af skolens digitale læremidler ikke udgør mere en maks. ca. 50 pct. af de samlede læremidler. Når skolens titelbehov ikke kan dækkes hos et eller to forlag alene. Når skolen anvender 1-3 titler pr. fag, pr. årgang

Markedet og leverandørerne Eksempler på platforme for køb, deling og udlån: Mateialeplatformen (Katalog over læringsressourcer) Undervisningsbanken (Praxis, Erhvervsskolernes Forlag) Gymportalen (syv forlag*) Lån via CFU (Center for Undervisningsmidler)

Markedet og leverandørerne Udvalg af leverandører af digitale læremidler til de selvejende institutioner: Columbus (samfundsfag) Frydenlund*(bl.a. samfundsfag) Go Forlag (naturfag) Gyldendal Haase & Søn* Lindhardt og Ringhof* (8 forlag, bla.. dansk for voksne og fremmedsprog) LMFK-forlaget*(fysik, mat, kemi) Nucleus*(biologi, biotek) Praxis* (Erhvervsskolernes forlag) Systime* Trojka (merkantilt) TUR-forlag (transportfag) Uhrskov (CAD) * Gymportalen

Kom tættere på det digitale læremiddel Spørgsmål du bør stille for en teknisk afklaring, inden du køber ind: Kan det afvikles på pc/bærbar (Windows, Linux, OS X)? Kan det afvikles på tablets og smartphones (IOS, Androide, Windows)? Hvilke gængse web-browsere kan læremidlet afvikles i (Explorer, Chrome, Safari, Firefox)? Stiller det digitale læremiddel særlige krav til udstyret og netværket? Hvordan organiseres undervisningen (for smidig, teknisk afvikling)