Social mobilitet Side 97-99 i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af materialer på personalemøde
Advertisements

Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Studieretningsprojekt
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Værkstedsundervisning
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
Livsstilsanalyse i Danmark
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
© Anvendt statistik - for de finansielle uddannelser, Kenneth Hansen, Hans Reitzels Forlag 2017
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Velkommen til.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København

Dagsorden: Hvor stor er den sociale mobilitet i Danmark? Kort introduktion til dagens lektie Individuelt skriftlig arbejde

Socialmobilitet

Individuel skriftlig opgave Find på baggrund af følgende materiale dokumentation for nedenstående påstand: Den sociale mobilitet i Danmark er ikke stor Skolen er afgørende for, at den sociale mobilitet ikke er større Kammerater og boligforhold er afgørende for, at den sociale mobilitet i Danmark ikke er større De dårligst stillede i Danmark har fået det bedre fra 1976 til 2000 Materialet: Tabel 5.1 side 96 i Luk samfundet op! Figur 5.6 side 98 i Luk samfundet op! Link til lars Olsen bedst.aspx bedst.aspx

Sammenhæng mellem socialgruppe og helbred I bliver nu inddelt i grupper med 4 elever i hver. I skal ved hjælp af de læste artikler (hver anden ufaglærte er ryger og Fordomme. Hvorfor dør de ufaglærte først) og tabellen 8.4 i dokumentere, at der er en sammenhæng mellem helbred og socialgruppe, og I skal diskutere følgende 2 spørgsmål: Hvorfor dør ufaglærte først? Har man et dårligere liv, hvis man er ufaglært? (25 minutter)

Afrunding på timen Opsamling på spørgsmålene Hvad betyder socialgruppen for ens muligheder? Har man dårligere chance for det gode liv i socialgruppe 5?