NNDR.dk netværksmøde - SDU –

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

Akkrediteringsrådet i Danmark Velkommen til UHR.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
The intelligent farrowing pen
BLAST Bringing Land and Sea Together 1. Lolland – et vandland Hvorfor Lolland som pilot site?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
0 Patienter og pårørende i fremtidens hospital Telemedicinske løsninger og muligheder.
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Helle Petersen, Dansk Selskab for Addiltiv Medicin 1 Addiktiv Medicin Eksempler på fagområdets eksistens og organisering i andre lande.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Spasticitet under bevægelse
FP 7 ansøgning ENV Transition to sustainable, low-carbon societies.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Universitetets formål
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Brugerdreven innovation hos Coloplast INSIGHT konference 2006
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
TRF’s FUTURE VISION THE NEW GRANTS MODEL 2013 DISTRICT GRANT GLOBAL GRANT.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Database Normalization without Mathmatics
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Hypertension in general practice Risk factors for uncontrolled hypertension Maja Skov Paulsen Biostatistic I and Biostatistics II 2009 autumn 19.nov, 2009.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Center for Undervisningsmidler. SPEAKERS PROFESSOR DANIEL N. STERN, GENEVA PROFESSOR STEIN BRÅTEN, OSLO Dynamics of Lived Experience and Participant Learning.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Statistics Denmark DISCO Kenneth Christensen Labour Market responsibility: DISCO Birgitte Brondum Income and Registers responsibility: SOCIO DISCO = Danish.
Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Referrals from general practice in Denmark - a one-day registration Anders Munck 1, Kjeld Møller Pedersen 2, Jens Damsgaard 3, Lars Poulsen 1, Peter Vedsted.
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Tekst her 1 9. marts 2011 Chairman Vagn Sørensen Presentation.
Thromsø November 2007 Jes Rahbek MD Phd
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Ph.d. i Idrætsmedicin som yngre læge Overvejelser inden og betydningen for den videre karriere Cand. med. Rie Harboe Nielsen Ph.d. studerende ved Institut.
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Parental Influence On Screen Time Usage
CS 3800 Switch/Router Lab Project Introduction
Præsentationens transcript:

NNDR.dk netværksmøde - SDU – 01.12.2011 ICF, person og kontekst Centerleder Ejgil Jespersen Center for Handicap og Bevægelsesfremme Syddansk Universitet NNDR.dk netværksmøde - SDU – 01.12.2011

Hvad jeg kommer ind på… Institut for Idræt og Biomekanik & Center for Handicap og Bevægelsesfremme WHO klassifikationer ICF: Fra sygdom og konsekvenser af sygdom til funktionsevne Person og kontekst tæller… ICF – supplement eller alternativ til sygeliggørelse?

Center for Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC) Institut for Idræt og Biomekanik Kerneopgaver Undervisning Forskning (Forskningsenheder) Videndeling og Innovation (Centre) Muskelfysiologi og Biomekanik Forskningsleder, professor Per Aagaard Center for Handicap og Bevægelsesfremme Klinisk Biomekanik Forskningsleder, professor Jan Hartvigsen Clinical Locomotion Science Alle fakultetets uddannelser Exercise Epidemiology Forskningsleder, professor Lars Bo Andersen Research in Childhood Health (RICH) Muskuloskeletal Funktion og Fysioterapi Forskningsleder, professor Ewa Roos Team Danmark Testcenter Fysisk Aktivitet og Sundhed i Arbejdslivet Forskningsleder, professor Gisela Sjøgaard Center for Kunst og Videnskab Bevægelse, Idræt og Samfund Forskningsleder, professor Bjarne Ibsen Center for Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)

1.sal: tværfaglig forskningsklinik og genoptræningssal Gang- og bevægelseslaboratorium Lege-/bevægelandskab Fitness-/træningscenter for alle grupper Laboratorium for leg og innovation Handicap og bevægelsesfremme Motorik Rehabilitering Velfærdsteknologi i træning, genoptræning, intteligent motion

Leg, læring og innovation Active Living Park etape Parktema: Fitness og træning Active Living Lab 2. etape Parktema: Leg, læring og innovation 3. etape Parktema: Terapi og sansning Nyt OUH 6

Center for Handicap og Bevægelsesfremme Det generelle formål med centret er - at skabe vidensgrundlag for udvikling af tilpasset idræts- og fysisk aktivitetsdeltagelse for mennesker med handicap, - herunder stimulere politikker og fremme behandlings- og pædagogiske praksisser på området, samt - inddrage tilpasset idræt og fysisk aktivitet i uddannelser under Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Nøglebegreber Handicap: Disability, relationelt begreb Handicapforskning: Disability research Tilpasset Idræt og Bevægelse: Adapted Physical Activity Funktionsnedsættelse: Impairments, personbunden ICF: International Classification of Functioning, Disability and Health: International klassifikation af Funktionsevne, Funktionsevnenedsættelse og Helbredstilstand Borgerinddragelse: ”… at få sammenhæng mellem borgerens livsverden og selvforståelse og den faglige vurdering af de foreliggende oplysninger og handlemuligheder”

Forskningsprojekter Børn, bevægelse og habilitering – i samarbejde med Børneterapien i Odense kommune, PhD-projekt(er) Bevægelsesbehov for personer med svære handicap mv. – relateret til ordningen om vederlagsfri fysioterapi Tilpasset idræt og bevægelse for unge med sindslidelser – PhD-projekt Bevægelseseksperimentarium i Hou – PhD-projekt(er) Friluftsliv for mennesker med handicap – PhD-projekt Handicapsurvey 2012 – i samarbejde med SFI Desuden diverse udviklings- og evalueringsprojekter samt uddannelsestiltag 9 Juni 2009

Vejledning om kommunal rehabilitering

Rehabilitering af… Håndskade: Håndbevægelser kan rehabiliteres mere effektivt, når patienten udøver den skadede adfærd i en meningsfuld aktivitetskontekst fremfor når øvelsen foregår isoleret Bevægehæmmede neurologiske patienter (ideomotorisk apraksi?): - Patienterne viste betydelige forbedringer i motorisk kontrol, når de udførte meningsfulde handlinger fremfor når adfærden foregik dekontekstualiseret - Yderligere forbedringer fandt sted, når de samme bevægelser foregik i en social situation af personlig og kulturel betydning

Krop Aktivitet Deltagelse Adfærds-situation Abstrakt kontekstu-aliseret Pragmatisk Socialt Meningsfuld handling for subjektet Lav eller ikke-eksisterende Medium Høj Selv og social betydning Compliance/følge forskrift Selv-bestem-melse Social identitet / kompetence

WHO Family of Classifications www.who.int/classifications REFERENCE Classifications DERIVED Classifications International Classification of Diseases for Oncology, Third Edition (ICD-O-3) The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders Application of the International Classification of Diseases to Dentistry and Stomatology, Third Edition (ICD-DA) Application of the International Classification of Diseases to Neurology (ICD-10-NA) ICF, Children & Youth Version (ICF -CY) RELATED Classifications International Classification of Primary Care (ICPC) International Classification of External Causes of Injury (ICECI) The Anatomical, Therapeutic, Chemical (ATC) classification system with Defined Daily Doses (DDD) ISO 9999 Technical aids for persons with disabilities – Classification and Terminology I nternational C lassification of D iseases F unctioning, Disability & Health H ealth I nterventions (under development) The overall vision of the WHO Classifications is to provide a suite of integrated standard tools to capture data at the delivery point with tools that are totally interoperable across systems and countries so that global communication and information exchange in health sector is possible (similar to economic or transport sectors). To get more information you may look at www.who.int/classifications. Juni 2009

WHO Family of International Classifications Primary Aim: International comparability of health information Basic principles: Scientific and transcultural Interrelated use: Coherent, agreed and appropriate Versatility: Responds to current or developing health information needs of different users Foundation classes: Categories of conceptual & metric equivalence Coding Rules: Transparent and reliable Standards: Uniform and meets ISO standards [Keywords] context###[Narration] WHO Family of Classifications wide range of data about health care i.e. diagnosis, disability etc a “common language” for enabling communication ###

Biomedical model DISEASE DEATH Etiology Pathology Manifestations ? Impotent ?, invalid ?, incapable ?, inept ?, crippled ?, infirm ?, deficient ?, limited ?, feeble ?, simple ?, idiot ?, backward ?, retarded ?, degenerated ? (…) Or in need of rehabilitation and subsisting the fragile body (...) Biomedical model Juni 2009

ICF (2001) BIOMEDICAL Model DISEASE DEATH ICIDH 1 (1980 -1993) 1 – Diseases or disorders 2 – Impairments 3 – Disability 4 – Handicap ICF (2001) 1 – Diseases or disorders 2 – Impairments 3 – Activity limitations 4 – Participation restrictions 5 – Barriers, facilitators Juni 2009

From disease and consequences of disease to health-related functioning Level Body Person Society ICD-10 (1990) Disease (Illness) (Sickness) ICIDH 1980 Impair-ment Disability Handicap ICF Body function & structures Activities Participa-tion

Interaction of Concepts ICF 2001 Health Condition (disorder/disease) Body function&structure (Impairment) Activities (Limitation) Participation (Restriction) Environmental Factors Personal Factors Juni 2009

New emphasis on contextual factors Person Gender Age Other health conditions Coping style Social background Education Profession Past experience Character style Environment Products Close milieu Institutions Social Norms Culture Built-environment Political factors Nature [Keywords] structure###[Narration] ###

Functioning and Disability Structure ICF Classification Part 1: Functioning and Disability Part 2: Contextual Factors Parts Body Functions and Structures Activities and Participation Environmental Factors Personal Factors Components Change in Body Functions Change in Body Structures Capacity Performance Facilitator/ Barrier Constructs/ qualifiers ICIDH categories are organized in a "nested" approach Broader Category  detailed subcategory The classification has two parts, each with two components. [An example may help to illustrate the point: The universe of health and disability is being classified (this is the forest). Within that forest we classify the dimensions of Impairments, Activities and Participation (the trees). In the Activities dimension we have several chapters or domains ranging from simple to complex activities - from sensing and recognizing to interpersonal behaviors (the trunks). Within, for example, the chapter on Interpersonal Behaviors are included activities such as general interactive skills (the branch) and included in that broad category are behaviors such as initiating social contact, responding to cues and so on (the leaves).] Item levels: 1st 2nd 3rd 4th Item levels: 1st 2nd 3rd 4th Item levels: 1st 2nd 3rd 4th Item levels: 1st 2nd 3rd 4th Item levels: 1st 2nd 3rd 4th Domains and categories at different levels

ICF Components Body Functions & Structures Activities & Participation Environmental Factors Functions Structures Capacity Performance Barriers Facilitators

Person and context counts… Body functions and structures Activities Participation Disability Impairments Activity limitations Participation restrictions Assess-ment Significant deviation or loss Capacity given a standard background Performance in specified environments Behavioural situation Abstractly contextualized Pragmatically contextualised Socially contextualized Meaningful action for the subject Low or non-existent Medium High Self / social signification Compliance Self-determination Social identity / competence

Tak for opmærksomheden