Gymnasietime Matematik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
XM med GeoGebra Ib Michelsen.
Advertisements

Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Real Kompetence Vurdering
Ligninger af første grad i en variabel
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
Demonstration og evt. egen løsning samtidig med Tegn og find den lineære funktion f(x), der går gennem punkterne A(3, 2) og B(5, 1). Find f(1.5) og f(8).
Funktioners parametre Beviser
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Anerkendende APV.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Matematik i 4 klasse.
1 Brainstorm Ali Ghotbi. 2 Dagsorden  Oversigt  Målsætninger for brainstorm  Regler  Brainstorm  Opsummering.
Matematik i gymnasiet Graph.
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Matematik HHX Tina Nørrelykke
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Uligheder.
Matematik har bevæget sig
Problemformuleringer med matematik
Fælles mål 2009 Isboden.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Potensfunktioner og anvendelse af matematiske modeller
Matematik efter reformen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Geometriforløb i 3. klasse - med IT, papir og blyant… Forløbet Billeder Elevprodukter Det sagde eleverne…. Tips & Tricks Klik på en firkant (ikke teksten)
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
+ Byg din egen robotarm. + Mål Lær om at designe teknologi Brug matematik i design Lær om bevægelse og kraft Øve kommunikationsfærdigheder gennem mundtlige.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Naturfag.
Jonas Dreyøe Aalborg Universitet Peter Sars Schewitsch
Den gode tone Lse.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Gymnasietime Matematik

Hvad er matematik og hvad er vigtigt? Facit er ikke det væsentlige Men det væsentlige er: Metode og tankegang Anvendelse af matematisk notation og sprog

Problem Et taxaselskab tager 40 kr. i startgebyr og 10 kr. pr km Problem Et taxaselskab tager 40 kr. i startgebyr og 10 kr. pr km. Kurt skal køre 10 km, hvad koster det? Susanne har 80 kr., hvor langt kan hun køre? Hvad vil du svare? Diskuter med sidemand

Grafisk løsning

Kurt skal køre 10 km, hvad koster det? Ved aflæsning ses, at det koster Kurt 140 kr. at køre 10 km.

Susanne har 80 kr., hvor langt kan hun køre? Ved aflæsning ses, at Susanne kan køre 4 km.

Beregning Vi kan opstille en regneforskrift: f(x) = 10x+40 x er antal kørte km f(x) er omkostning i kr. Kurts problem kan nu løses: 𝑓 10 =10∙10+40=140 Det koster Kurt 140 kr. at køre 10 km. 𝑓 𝑥 =𝑎𝑥+𝑏 𝑎= 𝑦 2 − 𝑦 1 𝑥 2 − 𝑥 1 𝑏= 𝑦 1 −𝑎 𝑥 1

Beregning af løsning på Susannes problem Vi opstiller en ligning: 𝑓 𝑥 =80 10𝑥+40=80 10𝑥=80−40 10𝑥=40 𝑥= 40 10 =4 Susanne kan køre 4 km for 80 kr.

Løsning af problem ved hjælp af CAS

Forskel på skriftlig og mundtlig matematik Skriftlig matematik: Skal kunne forklare metode og tankegang skriftligt Udregninger og graf må laves i CAS-værktøj Mundtlig matematik: Skal kunne forklare metode og tankegang mundtligt Skal kunne løse simple beregninger og ligninger

Hvordan arbejder man med matematik? Øvelse gør mester Ikke nok at sidde og se andre skrive og lave udregninger Skrive noter evt. med papir og blyant Struktur på noter God idé med studiegruppe fordi Man går ikke så nemt i stå Får talt matematik og dermed udviklet matematisk sprog

Hvor kan man få hjælp? Din studiegruppe Din klasse Lektiecafé www.frividen.dk Din matematiklærer