Using Topoi in Invention

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retorik. Inventio. • Inventio er den ide-genererende fase, hvor man finder sine argumenter 2. og indsamler viden om sit emne. 3. Inventio kan både være:
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forum Budget
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen. vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
The Rhetorical Situation
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
1 (c) W. J. Dally Digital Design: A Systems Approach Lecture 12: Timing.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE MENTORING JOURNEY.
Buy Doxycycline Online Us
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Kirkens kit – akademiets kant
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Using Topoi in Invention It’s necessary to generate arguments in the messages for rhetorical communication; skilful use of topoi will help you to think of good arguments. One must systematically use the topos in the generation of arguments. Ask yourself: “What can I say about “this topic” that will lead this audience to accept this claim?” The generation of arguments is hard work and requires 10% IQ and 90% the attitude: “I will”.

Securing data for the Arguments One must have some data for the arguments to be included in the message. 3 orders of data: First-order: Data that the audience knows or believes already. If the audience knows all the data, you want them to know as first-order, you shouldn’t seek out any other. Second-order: Depends solely on the source’s ethos. Every time, this type of order is used, the ethos of the source is lowered. It’s recommended mixing this up with third-order (next slide)

Third-order Typical knowledge, you have to seek from someone else. The evidence can be classified as: Biased (partisk): The source “speaks” of his own best interest. E.g. it’s precisely, what we’d expect him/her to say. Unbiased (fordomsfrit): The source speaks, but we couldn’t determine, what we would expect the source to say. Reluctant (modstræbende): The source says the direct opposite of what we’d expect him/her to say. In arguments, the unbiased has shown to be the one with the best impact, followed by reluctant and last by biased. Unfortunately, sometimes you won’t have reluctant or unbiased sources. Then you have to explain exactly why the biased source is correct.

Tests of Evidence Is the source of the evidence competent? Is the evidence relevant to the point of issue? Is there enough evidence? Is the evidence consistent with other known evidence? Is the evidence recent?

How to obtain Evidence Interviews is the best way – asking an expert about something specific rather than a general area will produce greater results. If it’s not possible to interview someone, then there are the following solutions: Encyclopaedias Statistical sources Biographical sources Periodicals – People depend upon periodicals for evidence more than any other category of sources. The Internet – Keep an eye out for the sources though.

I know how to get a lot of evidence, now what? All evidence must be recorded An example is small cards with the evidence and reference to where it’s found. When trying to present the message in the right way, the cards are great.

Disposition Efter man har gennemført processen for invention, har man alt for mange argumenter til at det kan indgå i selve beskeden Derfor skal materialerne gennem en ny proces, for at samle Det væsentlige. Disposition: Selecting Apportioning Arranging

Selecting I denne proces vælger man de argumenter og støttende materiale som skal indgå i beskeden. Der vil være mange forskellige argumenter samt støttende materiale Man skal kunne forudse reaktionen på modtagergruppen, ud fra en analyse På baggrund af dette vælges de passende argumenter osv. Således af man opnår den reaktion man ønsker

Apportioning I denne proces finder man ud af hvor meget der skal lægges vægt på de forskellige argumenter og materiale man har udvalgt. Lægger sig tæt op af selecting. Der skal igen forudses en reaktion hos modtagergruppen baseret på en analyse Der skal besluttes om der skal bruges en, to eller evt. 7 argumenter for at opnå det man ville. Svagere argumenter skal have mere støtte materiale og omvendt I hvilke argumenter skal der inkluderes forbehold, og i hvilke kan det undlades

Arranging Processen består af to dele: beskeden som helhed skal have et mønster, og de forskellige dele, skal være struktureret. Der skal være 3 essentielle dele: Introduktion The body Conclusion Plato: ”Every speech ougth to be put together like a living creature. With a body of its own, so as to be neither without head, nor without feet, but to have both a middle and extremities, described proportionately to each other and to a whole”

Ikke alle anbefaler 3 dele Aristoteles: Statement Proof I de fleste tilfælde også: Introduction Conclusion

En af de mest indflydelsesrige tekster om disposition, kom fra ”Rhetorica ad Herennium” Skrevet af ukendt forfatter. 6 dele: exordium (tiltrækker publikums opmærksomhed, og opbygger tillid) narratio (fakta) divisio (præsentation af det væsentlige i teksten, som senere vil blive forklaret) confirmatio (argumenter) confirmatio (tilbagevisning) conclusio (konklusion) Andre retorikere har foreslået fra 4 til 9 dele…

Monroe’s motivated Sequence er baseret på ”the normal proces of human En af dem er Alan Monroe Monroe’s motivated Sequence er baseret på ”the normal proces of human thinking” Dette mønster er effektivt til både informative samt overtalende Beskeder. Især den sidste. Består af 5 dele: Attention (Ligesom introduktion er dets formål at få publikums opmærksomhed) Need (Undersøger situationen som den ser ud i øjeblikket. Hvad der er galt og hvorfor det er sådan samt påpeger løbende hvorfor problemet endnu ikke er løst) Satisfaction (Foreslår en løsning, viser hvordan den vil løse problemet samt forklarer hvorfor den er bedre end andre løsninger på samme problem) Visualation (Kan være positivt samt negativt. Viser hvordan det vil se ud med og uden løsningen i fremtiden) Action (konklusion, opsummering samt forespørgsel om en bestemt handling)

Organisering Ofte svært for mange. Men faktisk noget af det letteste indenfor retorik. (hvis man ved hvordan det skal gribes an) To former: Chain organization (argumenter hænger sammen, og støtter hinanden) Parallel organization (argumenter uafhængige af hinanden men argumenterer for det samme)

Specific Patterns of Organization Ud fra det materiale man har må man finde det bedst mulige organisations mønster. Der findes 12 forskellige organisations mønstre (the topoi of organization). Problem solution or need-plan-advantages (Monroe’s Motivated Sequence) Reflective thought pattern (Minder som problem solution, er en mere indirekte form for overtalelse) Casual patterns (cause-to-effect / effect-to-cause) Chronological order (Når det er vigtigst at publikum har en fornemmelse for tids relationerne i beskeden) Spatial order (Viser relationen mellem objekter, områder og mennesker) Degree of familiarity (starter med noget som folk har accepteret og flytter gradvist mod nye informationer.

Structure-function (Beskriver først helheden, og derefter de mindre dele som udgør den) Process (minder om chronological, tager publikum gennem emnet skridt for skridt) Elimination or residues (Opstiller forskellige modargumenter, og enten eliminerer dem eller reducerer dem) Comparision-contrast (Sammenligner forskellige alternativer for at afgøre hvilken er bedst) Climatic, anticlimatic and pyramidal structure (sætter klimaks forskellige steder. Climatic til sidst, anticlimatic i starten og pyramidal i midten) Topical, or classification pattern (Hvis ingen andre af de tidligere mønstre passer ind, må man lave sit eget)

Organisation af enkelte argumenter Konstruktive argumenter: Få en ny ide accepteret Modbevisende argumenter: Skal få modtager(e) til at fravælge en ide

Organisation af enkelte argumenter Konstruktiv organisation Fremstille konklusion Støtte til argument Genfremstille konklusion Overgang til næste pointe Den indledende fremstilling af konklusionen kan udelades

Organisation af enkelte argumenter Modbevisende organisation Fremstille pointen som skal modbevises Opstil en alternativ position Modsig/angrib pointen som skal fravælges, forsvar egen position Opsummer argumentet Lav overgang til næste punkt Til tider kan en alternativ position udelades

Inventio og Dispositio Uadskillelige Selecting -> inventio er del af selection Arranging ->Under invention er vi allerede igang med at arrangere argumenter Apportioning -> Hvor mange argumenter, hvor slagkraftige, afhængigt af publikum

Inventio og Dispositio Preview dispositional thoughts Sker under invention (Deraf også disposition jvf tidl. Slide). Ser frem i tiden. Review disposition Udelukkende dispositions-tanker Kigger tilbage i materialet, genovervejer disposition

Research on arrangement Forskning af Smith viser at organisation er vigtig: Modtagere kan mærke forskel på organiseret/ikke-organiseret besked Mindre ”disorganisation” har ikke den store effekt Større ”disorganisation” er et alvorligt handikap i forsøget på at få budskabet ud

Research on arrangement Organisation og forståelse (comprehension) Organisation vigtig for forståelsen Disorganisation fører til en nedgang i modtagerens forståelse

Research on arrangement Organisation og ethos Thompson: Ingen effekt på kildens ethos når han præsenterer uorganiseret Sharp, McClung, McCroskey, Mehrley fandt tilgengælde en betydelig nedgang i kildens ethos Ingen definitive konklusioner

Research on arrangement ”Enige” emner først Diskuter emner som afsender er enig med modtager i først ...dernæst uoverensstemmelserne

Research on arrangement At præsentere for/imod Start med at præsentere de emner man er for, dernæst de emner man er imod Det har ingen effekt på ”mod”-området, men ”for”-argumenterne vil bedre accepteres

Outlining First outline Second outline Third outline Skitse, ukomplette første tanker Second outline Finder sted under review Forberedelse af talen Third outline Personlige tale-noter

Rules of outlining Organiser 3 dele: Introduktion, body og konklusion Vær konsistent med brug af symboler Symbol system i hver del bør være separat Benyt indrykning Undgå ”single subpoints”