Fuldkommen konkurrence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsfilm Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Advertisements

Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Indledning Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Centraliseret markedskartel
Fuldkommen konkurrence
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Prislederskab Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
1 vare på 2 markeder, samme pris
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 1. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Knækket afsætningsfunktion
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Prisdiskrimination af 2. grad
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Prisdiskrimination Med særomkostninger Forudsætninger og Opgave
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 29 ”Statistisk Sikkerhed for Ei ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
1 Opgave 30 ”Statistisk Sikkerhed for Ep ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Markedsdelings kartel
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 49 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 vare på 2 markeder, samme pris
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 64 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 33 ”Udregn og Kommentér Værdien af MC ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 7 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Knækket afsætningsfunktion
Opgave 11 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 2. grad
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination af 1. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 5 ”Omkostningsfunktioner på Total- og Enhedsniveau ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 8 ”Fastlæg efterspørgsels- og MR-funktionen” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Centraliseret markedskartel
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Præsentationens transcript:

Fuldkommen konkurrence Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fremgangsmåde Definition af problem Slide nr. 3 - 6 Opstilling af forudsætninger Slide nr. 9 - 11 Formulering Opstilling af model Slide nr. 12, 14 - 16 Inddata til model Slide nr. 19 Løsning af model Slide nr. 12, 19 Løsning Test af løsning Tolkning Analyse af resultater Slide nr. 19 Implementering Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Lad os lige først se ud på virkeligheden omkring os: 1. På det industrielle marked findes der en række produkter, som for køber at se er helt ens 2. Det kan være aktier i Novo eller Carlsberg. De handles jorden rundt, og hvis du er køber, hvilken sælger har så den bedste aktie….? 3. Hvis du handler med mineraler, landbrugsprodukter, olie, gas eller elektricitet, er produkterne for køber at se også fuldkommen ens Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

4. At produkterne betragtes som ens, hjælpes bl. a 4. At produkterne betragtes som ens, hjælpes bl.a. på vej af diverse internationale analyse- og kvalitetssikringsinstitutter 5. Og den service m.v., som den enkelte sælger tilbyder i tillæg til sit produkt, er i høj grad den samme (levering, kredit, rådgivning m.v.). 6. Sælgerne er alle små i forhold til markedet og kan ikke påvirke markedsforholdene 7. Køberne er også alle små i forhold til markedet og kan heller ikke påvirke markedsforholdene

Ét eksempel:

Og endnu ét eksempel:

Fuldkommen konkurrence Vi ønsker nu at opstille en erhvervsøkonomisk model, der kan illustrere prisdannelsen, når man sælger den samme generiske vare på et marked med Fuldkommen konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Og her er vi så i ”det erhvervsøkonomiske træ” 17/8/12 Oversigt, Pris/mængde optimering Én vare Flere varer Transfer pricing Ét marked Flere markeder Monopol Duopol Optimering Og her er vi så i ”det erhvervsøkonomiske træ” Oligopol Monopolistisk konkurrence Fuldkommen konkurrence Optimering 17 Sociale omk. Ligevægt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Købere (monopson)

Forudsætninger, 1/3: 1. Køberne har ingen præferencer overfor de udbudte varer og er altså ligeglade med, hvem de handler med – alle varer betragtes som værende ens! 2. Der er altså på dette marked tale om, hvad vi kalder ”generiske produkter” 3. Det er kun prisen for vores produkt, der kan ændre sig 4. Alle andre priser i markedet er altså konstante Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Forudsætninger, 2/3: 5. Alle øvrige eksterne faktorer så som nationaløkonomi, smag, mode etc. er uændrede 6. Vi kalder også dette for ”alt andet lige” (”ceteris paribus” for latinere) 7. Der er mange sælgere, der alle er små (i forhold til de andre) 8. Der er mange købere, der også alle er små (i forhold til de andre) 9. Den producerede/indkøbte mængde bliver også solgt i samme periode; altså ingen lagerændringer Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Forudsætninger, 3/3: 10. Optimeringsmodellen gælder for en given, defineret periode (uge, måned, år eller andet) 11. Afsætningsfunktion, omkostningsfunktion, producerede og solgte mængder gælder kun for den definerede periode 12. Det er nemt for udbydere at etablere sig på markedet – og nemt at forlade det igen. Husk, at når vi taler om ”produkter” ovenfor, er der ikke blot tale om de fysiske produkter med ”tilhørende” tekniske specifikationer, men også de hermed ”tilhørende” serviceparametre så som kredit, rådgivning, leveringstid m.v.

Matematisk kan modellen formuleres som: Max. Profit = Max.(TR – TC) = Max.(TR - (TVC + FC)) => Max. Dækningsbidrag = Max.(TR - TVC) Løsningen: Ved differentiering får man i optimalsituationen, at dDB = d(TR - TVC) = 0 => MR - MC = 0 dQ dQ Økonomisk tolkning: Ovenfor: MR - MC = 0 => MR = MC Dette kan også formuleres som: Find P-funktionen og her ud fra MR. Sæt dernæst MR lig med MC. Find derefter Q og P. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fuldkommen konkurrence Kort sigt Og nu kan vi så illustrere den teoretiske model for Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi vil nu vise A. Hvordan prisdannelsen på dette marked sker på et overordnet niveau B. At den enkelte sælger ikke kan påvirke prisdannelsen. Sælger er altså pristager C. At den enkelte køber heller ikke kan påvirke prisdannelsen D. Sælger kan derfor kun arbejde med sin MC-funktion – og altså ikke P-funktionen og markedet – når profitten skal maksimeres. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS 14

Fremgangsmåde Dette kan også formuleres som: Find P-funktionen og her ud fra MR. Sæt dernæst MR lig med MC. Find derefter Q og P. Fremgangsmåden bliver derfor: 1. Etablér modellens enkelte elementer for det totale marked, PD (# 1 på næste slide) 2. Fastlæg MC for den enkelte udbyder og PS for det totale marked (# 2 - 3) 3. Optimér på totalmarkedet og fastlæg QMarked og PMarked (# 4 - 5) 4. Etablér modellens enkelte elementer for én udbyder, P, MR og MC (# 6 - 7) 5. Optimér for én udbyder ved anvendelse af marginalmetoden og fastlæg PEn udbyder og QEn udbyder (# 6 og 8) Vi går i gang! => 6. Find resultatet for én udbyder og for markedet (# 9 – 14). Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

17. Fuldkommen konkurrence – kort sigt 7/9/12 17. Fuldkommen konkurrence – kort sigt På markeds-niveau KR. På markeds-niveau 1. Efterspørgsel, PD 2. MCEn udbyder Produktion Til slut findes resultatet KR. 12. Omsætning 2. MCEn udbyder Totale marked Én udbyder 13.TVC 3. Samlede udbud, PS 3. PS 14. Profit Ligevægt 4. Ligevægt, PS = PD => QTotalt 5. => P For den enkelte udbyder 7. MCEn udbyder 5. P 6. P-funktion = PD = MR 6. MR 14. Profit 11. Profit Omkostn. for produktionen 12. Omsætning 9. Omsætning 7. MC Optimering marginalt 8. MR = MC => QEn udbyder Til slut findes resultatet 1. PD 10. TVC 9. Omsætning 13. TVC 10.TVC 11. Profit Q Q 4. QTotalt 8. QEn udbyder

Det var så slut på gennemgangen af den teoretiske model Og herefter anvendes modellen i et konkret regneeksempel Det kan du selv gennemgå i det separate PowerPoint-show. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Så jeg vil sige ”Tak for nu.” Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

17. Fuldkommen konkurrence – kort sigt 7/9/12 17. Fuldkommen konkurrence – kort sigt På markeds-niveau: KR. Et opgaveeksempel: MCEn udbyder = 0,0020174 Q + 28, 10 udbydere; PD = - 0,00029 Q + 145 På markeds-niveau: 1. Efterspørgsel, PD 2. MCEn udbyder Produktion Til slut findes resultatet Totale marked KR. Én udbyder 145 2. MCEn udbyder 12. Omsætning = 18.082.756 13.TVC = 12.372.421 3. Samlede udbud, PS 3. PS 14. Profit = 5.710.335 Ligevægt 4. Ligevægt, PS = PD => QTotalt 5. => P For den enkelte udbyder: 7. MCEn udbyder 5. P 76 6. P-funktion = PD = MR 6. MR 14. Profit 11. Profit Omkostn. for produktionen 12. Omsætning 9. Omsætning 7. MC Optimering marginalt 8. MR = MC => QEn udbyder Til slut findes resultatet 28 28 1. PD, 10. TVC 9. Omsætning = 1.808.275,6 13. TVC 10.TVC = 1.237.242,1 11. Profit = 571.033,5 Q 500.000 Q 4. QTotalt = 237.931 9. QEn udbyder = 23.793,1 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS