Konkurrentidentifikation VS
Snæver konkurrence FERRARI Bugatti, Aston Martin, Porsche ”Konkurrence mellem produkter som dækker samme behov og er henvendt til den samme målgruppe” Snæver konkurrence: Her er Ferrari i konkurrence med andre luksussportsvogne, f.eks. Bugatti, Aston Martin, Porsche, o.lign. Her kæmper Ferrari med andre som laver produkter som minder meget om det de selv laver: dyre sportsvogne. Snæver konkurrence = Konkurrence mellem produkter som dækker samme behov og er henvendt til den samme målgruppe.
Bred konkurrence FERRARI Alle bilmærker og luksusprodukter fx yacht ”Konkurrence mellem produkter som dækker samme behov på forskellig vis” Bred konkurrence: Her er Ferrari i konkurrence med alle bilmærker (Toyota, Mercedes, BMW, Mazda osv.) samt i konkurrence med andre meget luksusprægede produkter, f.eks. en lystbåd. Dvs. at Ferrari kæmper om mod mange andre konkurrenter inden for andre kategorier af produkter. Bred konkurrence = Konkurrence mellem produkter som dækker samme behov på forskellig vis.
Konkurrencetragtmodel Jakke Solbriller Computer Voks MP3-afspiller iPhone Sko Snørebånd Tyggegummi Sodavand Toyota BMW Mercedes Mazda Volkswagen Ford Fiat Kia Suzuki Yacht Helikopter Bus Cykel Scooter Motorcykel Ferrari Bugatti Aston Martin Porsche
Videoklip http://www.youtube.com/watch?v=VEL5ABddZ0k&feature=relmfu