Foredrag i Symposion, Torsdag d. 27/ Claus Schatz-Jakobsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Database Normalization without Mathmatics
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Gletsjer Dannelse af is fra snekrystal til gletsjeris Kilde: Luis María Benítez.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
. Oh, store Gud med fem vers
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Kirkens kit – akademiets kant
Forskning i Teledialog
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Innovation og succes skabes gennem mennesker
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Foredrag i Symposion, Torsdag d. 27/2-2014 Claus Schatz-Jakobsen Hvad er med andre ord sandheden? En bevægelig hær af metaforer og metonymier…. Foredrag i Symposion, Torsdag d. 27/2-2014 Claus Schatz-Jakobsen

Hvad er med andre ord sandheden? Hvad taler vi om når vi taler om metaforer? Vi taler om en måde at tale/bruge sproget på hvor vi taler om noget ved at tale om noget andet – end det vi ‘egentlig’ taler om. Et par eksempler: ”As flies to wanton boys are we to the gods; They kill us for their sport” (Shakespeare, King Lear) Carl Bødker:…..

Hvad er med andre ord sandheden? Aristoteles, Poetik (ca. 350 f.Kr.), kap. XXI: “Metaphor is the application of an alien name by transference either from genus to species, or from species to genus, or from species to species, or by analogy, that is, proportion. Thus from genus to species, as: 'There lies my ship'; for lying at anchor is a species of lying”. “Analogy or proportion is when the second term is to the first as the fourth to the third. We may then use the fourth for the second, or the second for the fourth. Sometimes too we qualify the metaphor by adding the term to which the proper word is relative […]. Or, again, as old age is to life, so is evening to day. Evening may therefore be called, 'the old age of the day,' and old age, 'the evening of life,' or, in the phrase of Empedocles, 'life's setting sun.' For some of the terms of the proportion there is at times no word in existence; still the metaphor may be used”. Metaforteoriens historie, kort: Første kapitel Aristoteles → 1930erne: Lighedsteorien/Substitutionsteorien. Teorien har som grundantagelser at grundlaget for sammenligning mel-lem to entiteter eksisterer forud for sammenligningen (= metaforen); metaforen kan oversættes til et bog-staveligt, deklarativt udtryk uden tab af erkendelsesindhold; metaforens væsensfunktion er at til-føje sproget retorisk kraft og sti-listisk variation og liv.

Hvad er med andre ord sandheden? ”dag” ”aften” A B X Y ”Liv” ”alderdom”

Hvad er med andre ord sandheden? Hugh Blair, Lectures on Rhetoric and Belles Lettres (1783), Lect. XV: “I begin with Metaphor. This is a figure founded entirely on the resemblance which one object bears to another […]. There is nothing which delights the fancy more, than this act of comparing things together, discovering resemblances between them, and describing them by their likeness. The mind thus employed, is exercised without being fatigued; and is gratified with the consciousness of its own ingenuity”. Metaforteoriens historie, kort: Første kapitel Aristoteles → 1930erne: Lighedsteorien/Substitutionsteorien. Teorien har som grundantagelser at grundlaget for sammenligning mel-lem to entiteter eksisterer forud for sammenligningen (= metaforen); metaforen kan oversættes til et bog-staveligt, deklarativt udtryk uden tab af erkendelsesindhold; metaforens væsensfunktion er at til-føje sproget retorisk kraft og sti-listisk variation og liv.

Hvad er med andre ord sandheden? Max Black, ”Metaphor” (1955): “Metaphorical statement is not a substitute for a formal comparison or any other kind of literal statement, but has its own distinctive capacities and achievements. […] It would be more illu-minating in some of these cases to say that the metaphor creates the similarity than to say that it formulates some similarity antecedently exis-ting”. “I turn now to consider a type of analysis which I shall call an interaction view of metaphor […]”. Metaforteoriens historie, kort: Andet kapitel I.A. Richards (1936) → Max Black (1955) → : Interaktionsteorien: Teorien har som grundantagelser at ”Thought is metaphoric, and proceeds by comparison, and the metaphors of language derive therefrom” (Richards, The Philosophy of Rhetoric, 1936); Metaforen fører en tenor og en vehicle sammen og skaber derved en betydning ”that is a resultant of their interaction” og som ikke kan udtrykkes bogstaveligt; metaforer er ikke digteriske/retoriske afvigelser fra ‘normalsproget’; metaforer gennemtrænger vores sprog og måde at opfatte verden på.

Hvad er med andre ord sandheden? George Lakoff and Mark Turner, More Than Cool Reason (1987): ”Metaphor is a tool so ordinary that we use it unconsciously and automatically, with so little effort that we hardly notice it. It is omnipresent: metaphor suffuses our thoughts, no matter what we are thinking about.[…]. It is conventional: metaphor is an integral part of our ordinary everyday thought and language. And it is irre-placable: metaphor allows us to understand our selves and our world in ways that no other modes of thought can. Far from being merely a matter of words, metaphor is a matter of thought – all kinds of thought: thoughts about emotion, about society, about human character, about language, and about the nature of life and death. It is indis-pensable not only to our imagination but also to our reason”. Metaforteoriens historie, kort: Tredje kapitel Lakoff, Johnson, Turner (1980 →): kognitionsteorien (conceptual blending): Teorien har som grundantagelser at hverdagssproget er i bund og grund metaforisk; metaforer strukturerer i dybden den måde vi tænker, taler og handler på; metaforer er uundværlige, ikke bare for vores fantasi, men også for vores intellekt.

Hvad er med andre ord sandheden? George Lakoff og Mark Johnson, Hverdagens metaforer (1980): strukturelle metaforer: ”… tilfælde hvor et begreb er metaforisk struktureret ved hjælp af et andet”; orienteringsmetaforer: ”… organiserer et helt system af begreber der står i forhold til hinanden”; ontologiske metaforer: ”Ligesom de grundlæggende erfaringer fra menneske-lig rumlig orientering afføder oriente-ringsmetaforer, danner vores erfaringer med fysiske genstande (især vores egne kroppe) grundlag for et bredt spektrum af forskellige ontologiske metaforer, det vil sige måder at forstå begivenheder, aktiviteter, følelser, idéer osv. som enti-teter og substanser på”. Metaforteoriens historie, kort: Tredje kapitel Lakoff, Johnson, Turner (1980 →): kognitionsteorien (conceptual blending): Teorien har som grundantagelser at hverdagssproget er i bund og grund metaforisk; metaforer strukturerer i dybden den måde vi tænker, taler og handler på; metaforer er uundværlige, ikke bare for vores fantasi, men også for vores intellekt.

Hvad er med andre ord sandheden? Friedrich Nietzsche, ”Über Wahrheit und Lüge im aussermoralischen Sinne”, 1873: ”En bevægelig hærskare af metaforer, metonymier, antropomorfismer, kort sagt en sum af menneskelige relationer, som, poetisk og retorisk forstærket, er blevet oversat og udsmykket og som efter lang tids brug forekommer et folk at være faste, kanoniske og forbindtlige: sandhederne er illusioner, om hvilke man har glemt, at de er illusioner, metaforer som er blevet opbrugt og sanseligt kraftesløse; mønter der har mistet deres præg og nu ikke har værdi som mønter, men blot som metal”. Ville Lakoff, Johnson og Turner være enige i det synspunkt? Ja, tilsyneladende

Hvad er med andre ord sandheden? Friedrich Nietzsche, ”Über Wahrheit und Lüge im aussermoralischen Sinne”, 1873: ”En bevægelig hærskare af metaforer, metonymier, antropomorfismer, kort sagt en sum af menneskelige relationer, som, poetisk og retorisk forstærket, er blevet oversat og udsmykket og som efter lang tids brug forekommer et folk at være faste, kanoniske og forbindtlige: sandhederne er illusioner, om hvilke man har glemt, at de er illusioner, metaforer som er blevet opbrugt og sanseligt kraftesløse; mønter der har mistet deres præg og nu ikke har værdi som mønter, men blot som metal”. Ville Lakoff, Johnson og Turner være enige i det synspunkt? Ja, tilsyneladende, men Hvordan forholder sig med døde metaforer? “Eksempler som foden af bjerget er idiosynkratiske, usystematiske og enestående. De interagerer ikke med andre metaforer, spiller ikke nogen særlig interessant rolle I vores begrebssystem og er derfor ikke metaforer vi lever efter… Hvis nogle metaforiske udtryk fortjener at blive kaldt ´”døde”, er det disse, selvom de har en smule liv idet de delvis forstås i kraft af marginale metaforiske begreber som ET BJERG ER EN PERSON” (Hverdagens metaforer, 69).

Hvad er med andre ord sandheden? Hugh Blair, Lectures on Rhetoric and Belles Lettres (1783), Lect. XV: “The mind thus employed, is exercised without being fatigued; and is gratified with the consciousness of its own ingenuity. We need not be surprised, therefore, at finding all Language tinctured strongly with Metaphor. It insinuates itself even into familiar conversation; and, unsought, rises up of its own accord in the mind. The very words which I have casually employed in describing this, are a proof of what I say; tinctured, insinuates, rises up, are all of them metaphorical expressions, borrowed from some resemblance which fancy forms between sensible objects”. “Metaphor is less in the philosophical text (and in the rhetorical text coordinated with it) than the philosophical text is within metaphor. And the latter can no longer receive its name from metaphysics, except by a catachresis, if you will, that would retrace metaphor through its philosophical phantom: as “nontrue metaphor”. (Jacques Derrida, “White Mythology: Metaphor in the Text of Philosophy”, 1971/1974)