Dataopsamling og GPS-styring Debat med leverandørerne
Dataopsamling: Bruger I det ? Karakter: 1 = Nej, 3 = Noget, 5 = Ofte Gennemsnit: 2,99
Jeres kommentarer VD: Bare se at få de nuværende GPS'er til at virke! Tønder: Oplever en del fejl omkring dataopsamling fra sprederne Thisted: Stabiliteten i dataopsamlingen er ikke god Skive: Vi vil gerne kunne bruge dataopsamlingen mere aktivt, men det har ikke virket så godt Middelfart: Vi har problemer med at få dataopsamling fra Falköping spredere. Værkstedet siger, at de sender, men der modtages intet i Vinterman Sorø: Har netop fået installeret dataopsamling og GPS styring
Bygholm: Test af spredere
Spredertest på Bygholm Karakter: 1 = Spild af tid, 3 = Ok, 5 = Meget spændende Gennemsnit: 4,16
GPS styring: Bruger I det ? Karakter: 1 = Nej, 3 = Delvist, 5 = Ofte Gennemsnit: 2,77
Test af GPS styret spredning
Når vi tester indenfor Slutter vi af med to timer udenfor 15. September 2010
700 Meter asfalt – ingen trafik Find en god bid asfalt Godt Hotel, bar mv. Byghom 700 Meter asfalt – ingen trafik
Min første tanke…
VTI: Test af GPS styring
Projektplan Efteråret 2009: Præsentation af planerne for leverandørerne Foråret 2010: Detailplanlægning af testproceduren Maj 2010: Test dag: “Test af testmetoden” Juni 2010: Testplanen præsenteres for leverandørerne Testuge: 13. – 17. September 2010 November 2010: Rapport klar til leverandørerne til kommentarer Januar 2011: Den endelige rapport udkom
Vi startede på et whiteboard
Testrute N Længde: 640 meter mellem rundkørslernes inderste spids X1 Længde: 640 meter mellem rundkørslernes inderste spids 100 200 300 400 500 600 E I H F G O1 A B C D E O2 Første del, A-F: X1-A: Transport, start punkt f.eks. ved X1 A-E: Spredning med 6 meter B-C: Bus stop 2,5 meter, R C-D: Bus stop 2,5 meter, L E-F: Transport X2
Testrute N Næsten to runder i O2: F-G: Spredning med 4 meter X1 E I H F G O1 A B C D E O2 Næsten to runder i O2: F-G: Spredning med 4 meter G-H: Transport H-I: Spredning med 4 meter X2
Testrute N Fra O2 videre og retur: H-I: Spredning med 4 meter I-E: Spredning med 8 meter E-O1-I: Transport I-F: Spredning med 4 meter N X1 E I H F G O1 A B C D E O2 X2
Testrute N Længde: 640 meter mellem rundkørslernes inderste spids X1 Længde: 640 meter mellem rundkørslernes inderste spids 100 200 300 400 500 600 E I H F G O1 A B C D E O2 Testrute ved optagelse: X1-A: Transport, start f.eks. ved X1 A-E: Spredning med 6 meter B-C: Bus stop 2,5 meter, R C-D: Bus stop 2,5 meter, L E-F: Transport F-G: Spredning med 4 meter G-H: Transport H-I: Spredning med 4 meter I-E: Spredning med 8 meter E-O1-I: Transport I-F: Spredning med 4 meter X2
Hvor skal vi sætte kameraet ? Valgt kamera: HD Hero fra GoPro Maj 2010
Den bedste placering 15. September 2010
Referencepunkter E Kørsels- retning -20m -15m -10m -2m 2m 10m 15m 20m
Udsigt fra sprederens top +2 m Reference point A +4 m +6 m
Testugen 13. – 17. september 2010: Mandag: Nido Tirsdag: Falköping Onsdag: Küpper Weisser (NVF demo dag) Fredag: Epoke Rækkefølgen blev fundet ved lodtrækning
Forberedelse før test 15. September 2010
Optagelse af ruten 14. September 2010
Afspilning to gange Første tur med 30 km/h Anden tur med 50 km/h krydret med en omkørsel
Video evaluering bagefter 14. September 2010
Evaluering af nøjagtighed Kørsels- retning -20m -15m -10m -2m 2m 10m 15m 20m
GPS-styret spredning
Vinterman dataopsamling
Vinterman dataopsamling
GPS nøjagtighed og synkroniserng Tuesday: Falköping Friday: Epoke
Problemer i datafelter Mandag: Nido Spredt længde opdateres forkert
Rapporten ligger på nettet http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=647657
Test af GPS-styring Gennemsnit: 4,10 Karakter: 1 = Spild af tid, 3 = Ok, 5 = Meget spændende Gennemsnit: 4,10
Dynamisk saltning Karakter: 1 = Spild af tid, 3 = Ok, 5 = Meget spændende Syddjurs: Alt, der kan minimere saltforbruget, er en god idé Svendborg: Kan se fornuften i dynamisk saltning på lange ruter, men det kan være svært at se anvendelsen hos kommunerne Gennemsnit: 2,71
Hvad siger leverandørerne ?