Repræsentativitet Sandsynligheden for at få krone ved kast med en mønt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Case: Tekst på Call-To-Action link
Advertisements

Repetition Goodness of Fit Uafhængighed i Kontingenstabeller
Dagens program Resumé - Normalfordelingen χ2-test (chi-i-anden)
Dagens program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Øvelser
Sandsynlighedsfordelinger
Hypotese test – kapitel 6 (Signifikans test)
Repræsentativitet Opsamling fra sidst Repræsentativitet (χ2-test)
Anvendt Statistik Lektion 3
Dagens program Kursusevaluering Information Spørgsmål om eksamen
Analyse af kontingenstabeller
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for varians Hypoteseteori
Statistik Lektion 20 Ikke-parametriske metoder
Anvendt Statistik Lektion 4
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Statistik og sandsynlighedsregning
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Dagens program Informationer Opsamling χ2-test (chi-i-anden)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Anvendt Statistik Lektion 6
Anvendt Statistik Lektion 2
Statistik og sandsynlighed
Anvendt Statistik Lektion 5
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Anvendt Statistik Lektion 3
Anvendt Statistik Lektion 6
Statistik og sandsynlighedsregning
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Anvendt Statistik Lektion 2
Dagens program Kursusevaluering Repetition One way hhv. two way anova
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for andele og varians
Sandsynlighedsregning Analyse af kontingenstabeller
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
1 Dagens program 1.Information –Klaus’ frokost: 11:45-12:30, går 13:15. –Winston Churchill –Sidste forelæsning (19/11): Eksamen, kursus- evaluering, eksperimentelt.
Sandsynlighedsregning Analyse af kontingenstabeller
Dagens program Test of Independence (chi-i-anden) Videre med projekt 3
Dagens program 1.Information Alle projekter er godkendt Sumkurve 2.Opsamling T-test 3.Variansanalyse (one-way) ANOVA 4.Intro til projekt 3 (Excels LOPSLAG.
Statistisk inferens Dagens program Grupper, opgave 1
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Program 1.Påmindelser Pivottabeller og pivotgrafer Omkodning af data (sortering, søg-erstat) Bevar de originale data og lav kontroller 2.Hvem er målgruppen.
Sandsynligheder Udfald og hændelser Sandsynligheder Additionsreglen
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Anvendt Statistik Lektion 7
Agenda Informationer Opsamling fra sidst Normalfordelingen
Matematik B 1.
Opsamling Simpel/Multipel Lineær Regression Logistisk Regression
Grunde til at jeg elsker dig
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Multipel Lineær Regression
Statikstik II 2. Lektion Lidt sandsynlighedsregning
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Simpel Lineær Regression
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 3. marts 2003.
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 10. marts 2003.
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Grundlæggende teoretisk statistik
Grundlæggende teoretisk statistik
Statistik Lektion 8 Test for ens varians.
Kvantitativ metode del 1 Gymnasielærer-kursus forår 2007 Aalborg Universitet Sammenhænge ml. variabler, styrke og signifikans Tirsdag den 20. marts, kl.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Anvendt Statistik Lektion 4
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Anvendt Statistik Lektion 6
Teoretiske kontinuerte fordelinger
Præsentationens transcript:

Repræsentativitet Sandsynligheden for at få krone ved kast med en mønt χ2-test (chi-i-anden) Goodness-of-Fit test (kan bruges til at undersøge om en stikprøve er repræsentativ) Øvelse (Korrelationskoefficient) 1

Sandsynlighed for krone ved kast med 12 mønter

Population Forsikring  Population, N N i % Stikprøve, n Auto 2.880 52% 48 Indbo 1.540 28% 30 Ulykke 1.100 20% 22 Total 5.520 100% 100

Goodness-of-Fit test Forudsætninger Hypoteser Beregning af X2-værdi Simpel tilfældig udvælgelse. Mindst fem forventede observationer i cellerne Hypoteser H0: Observerede = Forventede Ha: Observerede ≠ Forventede Beregning af X2-værdi Vi kender det observerede antal observationer i hver celle Vi beregner det forventede antal observationer i hver celle (= det antal, der vil forekomme, hvis nul hypotesen er sand). Produkt Forventet Observeret Difference Diff. ^ 2 (Diff. ^ 2) / Forventet Auto 52 48 4 16 0,31 Indbo 28 30 -2 0,14 Ulykke 20 22 0,2 Sum 0,65 4

Omregning af Chi-i-anden til en P-værdi 4. Omregning af X2-værdien til en sandsynlighed kræver at vi kender antallet af frihedsgrader, df, (degrees of freedom), i tabellen. Antallet af frihedsgrader i en tabel som ovenstående er lig antal rækker minus 1, dvs. df = antal rækker – 1. Ved opslag i Excel får man arealet (=sandsynligheden) til højre for den observerede teststørrelse. 5 5

Trin 5: Konklusion Store værdier af χ2 svarer til små sandsynligheder. Sandsynligheden for en χ2 på 0,65 eller større er 72% (ved 2 frihedsgrader). Vi afviser, når sandsynligheden er mindre end 5%. I dette tilfælde opretholder vi. Eller mao.: Forskellene i fordelingerne (mellem de faktiske og de forventede) er så små, at det meget vel kan skyldes tilfældigheder som følge af stikprøven. Se mere på www.frividen.dk under matematik og statistik ”Chi i anden test Goodness of fit GOF”. Se også ”Population og stikprøve”. 6 6

Opgave i Godness-of-Fit test ITU studerende, som kommer med en bachelor fra et andet universitet, fordeler sig som følger mht. baggrund: 20% kommer fra naturvidenskabelige uddannelser 40% fra samfundsvidenskabelige uddannelser 40% fra humanistiske uddannelser Der er gennemført en undersøgelse blandt ITU studerende. Stikprøven på 42 studerende har følgende sammensætning: 7 fra naturvidenskabelige uddannelser (17%) 19 fra samfundsvidenskabelige uddannelser (45%) 16 fra humanistiske uddannelser (38%) Er stikprøven repræsentativ for populationen? 7 7