Workshop 8 WEB 2.0 værktøjer udvider læse- og skrivepotentialet i Kristendomskundskab og Samfundsfag Birgitte Holck Bækgaard, lektor på UC Syddanmark, Haderslev. Mette Outzen Kruse, lærer på Brændkjærskolen, Kolding
To ”små” fag – hvordan få eleverne til at læse/skrive mere og med større forståelse?
Grundbøger til kristendomskundskab og samfundsfag Kulturmøde Kræver meget baggrundsviden
Hvordan få eleverne til faglig læsning? • At eleverne selv kan læse sig til baggrundsviden – fra andre kilder • Motivation og ”investering” • Inddrage net og web 2.0 værktøjer • Stimulere både læse-og skrivefærdigheder • Fokus på ordforråd/fagord/nøgleord • Præsentation af forskellige teksttyper: artikler, leksikonopslag, billeder/film, grafer….
Nyt for eleverne • At kunne dele viden • Arbejde sammen om at producere tekst • Hvad er viden?
Skoletube
Netmuligheder • Googlesiteshttps://sites.google.com/ • Wikiwww.wikispaces.comwww.wikispaces.com • Chat • Mindmapwww.mind42.comwww.mind42.com • Preziwww.prezi.comwww.prezi.com • QR-koderhttp:// • Afstemningwww.polls.ccwww.polls.cc • Jeopardyhttps://jeopardylabs.com/play/
Klik på knappen ”Mere”:
Et rullegardin kommer frem
Tryk på ”Gem side som skabelon”
Ny boks dukker frem:
Skriv navn – tryk på GEM
Sitet kommer til syne – Tryk på ”Gem”
Embedded PP
Øvelse: Chatroom
Klassens wiki
Mundtlighed – Mind42.com
Prezi
• Hvad er dansk?
Youtube - embedded
Ekstraopgaver+QR-koder
stadig-paa-mandens-ligbaal
Diskussionen er den væsentligste
Elevernes ”overblik”
Opgaver følges op af en afstemning
Polls.cc
Øvelse med Polls