Metaanalyser og systematiske review

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Case: Tekst på Call-To-Action link
Advertisements

Repræsentativitet Opsamling fra sidst Repræsentativitet (χ2-test)
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Repræsentativitet Sandsynligheden for at få krone ved kast med en mønt
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for varians Hypoteseteori
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Anvendt Statistik Lektion 4
  Diagnostik af urinvejsinfektion ved hjælp af urinstix hos kvinder i almen praksis.
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Forskellige studietyper
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Anvendt Statistik Lektion 9
Anvendt Statistik Lektion 5
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
En evidensbaseret klinisk oversigtsartikel
Kohorte og interventionsstudier
Anvendt Statistik Lektion 3
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Forskellige studietyper
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
Case.
Statistik 1 – Lektion 5 By, energi & miljø, forår 2010 v. Morten Skou Nicolaisen.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for andele og varians
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kohorte og interventionsstudier
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Program 1.Påmindelser Pivottabeller og pivotgrafer Omkodning af data (sortering, søg-erstat) Bevar de originale data og lav kontroller 2.Hvem er målgruppen.
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Økonometri 1: F121 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 27. oktober 2006.
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Multipel Lineær Regression
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Campbell review om forebyggende hjemmebesøg Varme hænder og køligt overblik Oplæg om Campbell review om forebyggende hjemmebesøg, 29/ ,Camilla Thorgaard.
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 22. marts 2006.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Simpel Lineær Regression
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Grundlæggende teoretisk statistik
Statistik Lektion 8 Test for ens varians.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 31. marts 2003.
Kvantitativ metode del 1 Gymnasielærer-kursus forår 2007 Aalborg Universitet Sammenhænge ml. variabler, styrke og signifikans Tirsdag den 20. marts, kl.
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 27. marts 2003.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 17. september 2004.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 29. oktober 2004.
Center for Kliniske retningslinjer
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Folkehelsekonferansen Oslo oktober 2015
Ellen Holm, Forskningscafé
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Den multiple regressionsmodel 21. september 2005
Niveau 2: Hypotesetestning
Metoden fælles beslutningstagning
Anvendt Statistik Lektion 6
Teoretiske kontinuerte fordelinger
Præsentationens transcript:

Metaanalyser og systematiske review Udarbejdelse og kritisk vurdering af systematiske review / metaanalyser

Udarbejdelse af systematisk review Opstilling af velafgrænset formål Patientgruppe, intervention etc. In- og eksklusionskriterier Litteratursøgning Databaser, referencer Kvalitetsvurdering Randomisering, skjult allokering, blinding, Sammenfatning og konklusion Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Homogeneity (fixed model) Studierne opfattes som stikprøve fra den samme population af studier (hypotetisk). Studier gives vægt svarende til den inverse varians af det enkelte studie, hvilket betyder at større studier alt andet lige tillægges størst vægt Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Heterogeneity (random model) Studierne opfattes som stikprøver fra forskellige studiepopulationer (hypotetisk) Der er mindst to studier der måler forskellige effekter Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Precisionsplot (publicationsbias) RR = 0,77 [0,62-0,97] Fixed effect model Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Precisionsplot (efter trim and fill) RR = 0,88 [0,71-1,09] Fixed effect model Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Publikations bias Publikations bias forstyrrer muligheden for at få valide estimater ved sammenfatning af data fra forskellige studier. Det samlede resultat. Skævvrider outcome i retning af positive resultater. Studier, der favoriserer kontrol behandling (negative resultater) er ofte ikke publiceret (evt. kun på orginalsproget). Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Studiets troværdighed Er der en velafgrænset og relevant klinisk problemstilling? Er der en beskrivelse af den anvendte metodologi? Var litteratursøgningen tilstrækkelig grundig til at identificere alle relevante undersøgelser? Var undersøgelsernes kvalitet vurderet og taget i betragtning? Berører analysen alle potentielle positive og negative effekter af interventionen? Var det rimeligt at kombinere undersøgelserne Kan analysens konklusion udledes fra den præsenterede evidens? Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyse Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyse 1 2 3 5 4 Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyse Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyser 1 Studierne oplistes almindeligvis efter forfatter som her (eller alternativt efter publikationsår eller vægtning). Antallet af patienter i ”nurse practioners group” er således 334 og deres gennemsnitlige tilfredshed (på en skala fra 0-100) er 68,6 og standarddeviationen (SD) på 8,8. I ”doctors group” er der 403 patienter med en tilfredshed på 65,9 og en SD på 10,8. Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyser 2 Sammenligningen mellem de to studier foretages her ved at udregne ”standardised mean difference (SMD)” som forskellen i tilfredshed mellem de to grupper delt med standarddeviationen (SD) Firkantens størrelse udtrykker vægtningen af studiet. Bredden af krydset er usikkerheden og vises både grafisk og i tal Vægten udregnes på baggrund af spredningen i data. Spredningen bliver typisk mindre, hvis der er mange patienter i studiet. Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyser 3 Studierne oplistes ofte efter alder, størrelse eller vægtning for at kunne se om er publikationsbias, hvorved de små, ældre studier ofte er mere positive end de større og nyere; hvilket tyder på at der er små negative studier der ikke bliver publiceret. Dette kaldes et ”funnelplot” Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyser 4 Testen for effekt af behandling målt i patienttilfredshed af ”nurse practioners group” i forhold til ”doctors group”. på ”stroke unit” i forhold til indlæggelsen på anden afsnit. Altså test af om en SMD på 0,27 (samlet resultat) er signifikant forskellig fra 0 Her er z teststørrelsen 2,68 (middeleffekt/ spredning) som svarer til en p- værdi på 0,008 og altså kan det afvises at tilfredsheden i de to grupper kan være opstået ved en tilfældighed og forskellen er dermed signifikant. Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyse (ift. randomisering) Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Studier sorteret efter SE Funnelplot og Metaanalyse Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyser 4 Test for heterogenisitet, altså test af antagelsen om at studierne kunne være stikprøver kommet fra den samme store studie og altså om resultaterne meget forskellige. Chi- square er teststørrelsen som man regner ud på baggrund af resultaterne i samtlige studierne. P-værdien kan findes i en tabel når Chi- square er udregnet. DF er antallet af frihedsgrader. Her er der 5 studier og vi beregner et gennemsnit altså er der 5 – 1 = 4 frihedsgrader tilbage. P er sandsynligheden for at den fundne forskel kunne være opstået ved en tilfældighed. P < 0,00001 Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Metaanalyser 5 Dette er metaanalysens resultat og rhomben (ruderen) bredde viser usikkerheden og spidsen viser effektens størrelse. Det svarer til de tal der står længere mod højre. Samlet forskel i patienttilfredshed er en SMD på 0,27 (samlet resultat) og sikkerhedsinterval fra 0,07 til 0,47 er signifikant forskellig fra 0. P = 0,008 Carsten Juhl Kritisk artikellæsning

Kritisk artikellæsning Litteratur Oxman AD, Cook DJ, Guyatt GH, User´s Guide to the Medical Litterature VI. How to use an Overview, JAMA 2000;284:478-482 Greenhalgh T. How to read a Paper, Papers that summerise other papers (systematic review and metaanalysis), BMJ 1997;315:672-5 Lund H. Kritisk vurdering af oversigtsartikel. Nyt om forskning 2000;1:18-22 Lund H. Evidensbaseret praksis med udgangspunkt i Cochrane Collaboration. Tidsskrift for sygeplejeforskning 2001;3:30-39. Carsten Juhl Kritisk artikellæsning