Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

Kamerateknik Blænden Blænden er et af de to vigtigste værktøjer, du finder i dit kamera. Med blænden styrer du hvor meget og hvordan lyset kommer ind gennem.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Teknik event i det mørke Jylland IV, 16. Januar 2010GPSmap 60CSx vs. Oregon 550T 1 GPSmap 60SCx vs. Oregon 550T  Baggrunden for dette indlæg  Skærmen.
Jens Bruun Andersen Februar 2011 GRUNDLÆGGENDE RAW FOTOGRAFERING.
Regelaften Regeludvalget De nyeste ændringer Hulspilsregler
Funktioner Grundbegreber.
Vejret Vandet i luften.
Filmtekniske virkemidler
Objektivet er den del af dit kamera, der står for at føre og koncentrere lyset ned til dit kameras sensor eller film:
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
PC1 Lad os komme i gang…..
Kørekort og højresving
Videregående pc-vejledning
Vores syn og optiske illusioner
Anvendt Statistik Lektion 3
Kredsløbstræning
Kamerabaseret udpegning af svin TEST Torben Gregersen IHA/ASE
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Hvordan virker et digitalkamera? Brændvidde Blænde
H D R High Dynamic Range.
Videregående pc-vejledning Modul 08: Billeder 1 60+Bornholm.
Computerens anatomi.
Mere om kameraet Fokus, Lysmåling, Eksponeringskompensation, Hvidbalance, Lysfølsomhed (ISO), Blitz, Selvudløser.
26.2 Kapacitetsomkostninger
Kodak DX3600 Kameraet Kameraet Grundlæggende funktioner Grundlæggende funktioner Overføre billeder til PC Overføre billeder til PC Minivideooptagelse Minivideooptagelse.
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
Dybdeskarphed Kolding Fotoklub 23/
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Sammenligning af to grupper
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Anvendt Statistik Lektion 3
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Sådan bruger Du et digitalvideokamera:SONY TRV 25E.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Hvordan virker et digitalkamera? Brændvidde Blænde
Om at tage gode billeder
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til Grundlæggende Fotokursus!
Om at tage gode billeder
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
Grunde til at jeg elsker dig
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Disposition Kort introduktion til Phag  29 Forsøgsopstilling Resultater Perspektiver.
Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output:
Digital videoformidling Kamerateknik Gennemgang af de vigtigste funktioner på Canon XM2.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Projekt Lavet af Jonas og Marcus. Idéen går ud på: Idéen går ud på at når man sætter nøglen i hoveddøren tænder lyset i entréen. Lyset slukker efterfølgende.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Fototeori Lukkertid.
Fototeori Lukkertid.
Landinspektør Robert Jakobsen
Forsøg til Håndværk og Design
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb
Præsentationens transcript:

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Kameraet Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb

Typiske kamerafunktioner Flash Tænd/sluk Udløser Objektiv Forfra Zoom Automatik- og programvalg Oppefra Skærm Bagfra Sletning af billeder Visning af billeder Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 2

Kompaktkamera - Kendetegn Kompakt størrelse Det billede, man ser i kameraets søger, er ikke helt identisk med det endelige billede, idet motivet ikke betragtes gennem kameraets objektiv Mange automatiske funktioner Lille billedsensor (ikke så lysfølsom) Normalt ikke muligt at skifte objektivet Ser typisk gennem et selvstændigt objektiv Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 3

Spejlreflekskamera (SLR) - Kendetegn Indeholder et system af spejle og prismer, hvilket medfører, at det fylder mere end et kompaktkamera Det billede, man ser i kameraets søger, er identisk med det endelige billede, idet motivet betragtes direkte gennem kameraets objektiv Ud over automatiske funktioner, indeholder det mulighed for mange manuelle indstillinger Stor billedsensor (stor lysfølsomhed) Bedre optik end ved kompaktkamera Udskifteligt objektiv Ser gennem kameraets objektiv Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 4

Billedsensor - Billedsensor I et digitalt kamera sidder der en lysfølsom billedsensor, som opsamler lysets energi i elektronisk form. Det er antallet af punkter i billedsensoren, der bestemmer kameraets maksimale opløsning, dvs. hvor mange pixel, der er i billedet. Billedsensor Computer i kameraet .JPG Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 5

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Objektiv - Brændvidde Objektivet består af rør indeholdende et linsesystem Objektivets brændvidde er en fotorealistisk betegnelse, som gør det muligt at sammenligne objektiver. Ved et analogt kamera angiver brændvidden afstanden fra brændpunktet til filmen. Ved et digitalkamera er det fra brændpunktet til billedsensoren. Objektivets brændvidde angives i mm og hænger sammen med billedvinklen, som kameraet ser motivet med. Billedvinklen angives i grader, og er udtryk for kameraets synsfelt. Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 6

Objektiv - Brændvidden ved et normalobjektiv Et normalobjektiv er et objektiv, der svarer til den måde, som det menneskelige øje opfatter motivet på Normalobjektivet er det mest lysstærke Brændvidden for et normalobjektiv afhænger af filmformatet/billedsensorens størrelse Ved et analogt 35 mm kamera*), som er den standard, man arbejder ud fra, har normal- objektivet en brændvidde på 50 mm svarende til en billedvinkel på 460. Ved et digitalkamera kan billedsensoren ex være 22,2*14,8 mm, hvilket omregnet giver en billedstørrelse, der er 1,6 gange mindre end ved 35 mm. Dividerer vi de 50 mm med 1,6, får vi en brændvidde på 31,25 mm for et normalobjektiv I praksis er standarden for objektivet 30 mm Den aktuelle gangefaktor er normalt angivet i kameraets manual, og den angives ofte med reference til de 35 mm. *)ved 35 mm er billedstørrelsen 36*24mm Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 7

Objektiv - Vidvinkelobjektiv og teleobjektiv Et vidvinkelobjektiv har en stor billedvinkel og en brændvidde på under 50 mm ved 35 mm. Et teleobjektiv har en lille billed-vinkel og en brændvidde et stykke over 50 mm ved 35 mm. Normalobjektiv Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 8

Zoom - Optisk og digital zoom Optisk zoom Optisk zoom laves ex med kameraets indbyggede zoomobjektiv, hvor det er muligt at variere brænd-vidden. Har vi eksempelvis et zoomobjektiv, der kan levere fra 35mm til 105mm brændvidde, betegner man det som 3x optisk zoom, idet 105 divideret med 35 giver 3. Digital zoom Digital zoom laves af kameraets indbyggede computer, der tager et digitalt udsnit af det billede, der rammer sensorens optik og forstørrer det op. Problemet er, at vi kun udnytter en del af sensoren, og derfor får vi ikke fuld opløsning. Det forringer billedet betydeligt. Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 9

Blændeåbningn - Blænde og dybdeskarphed Blændet er et justerbart hul i objektivet, som styrer mængden af lys, der lukkes gennem dette, når der trykkes på udløseren. Kaldes også for blændeåbning Blændeåbningen kan antage værdier som f/1.4 - f/2 - f/2.8 - f/4 - f/5.6 f/8 - f/11 - f/16 - f/32 ("f" står for "focus stop”) Værdierne angiver hvor meget lys, der max kan lukkes ind, og værdierne fremkommer ved at dividere objektivets brændvidde med blændeåbningens diameter Værdien f/2.8 kan ex fremkommer hvis man har et 35 mm objektiv, og en blændeåbning på 12,5 mm (35/12,5=2.8) Værdien f/16 kan ex fremkomme, hvis man har et 35 mm objektiv, og en blændeåbning på 2,2 mm (35/2,2=16) Lille blændeværdi bruges, når hovedmotivet skal være skarpt i forhold til det øvrige af motivet (Typisk ved portrætter). Stor blændeværdi giver stor dybdeskarphed (Både billedet foran og bagved hovedmotivet bliver skarpt). Ved automatisk indstilling, forsøger kameraet selv at finde en optimal værdi ud fra det billede, vi har i optikken! Lille blændeværdi = stor blændeåbning = lille dybdeskarphed Objektiv set forfra Stor blændeværdi = lille blændeåbning = stor dybdeskarphed Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 10

Eksempler på dybdeskarphed Lille blændeværdi (f/5) Stor blændeværdi (f/32) Hovedmotivet er skarpt i forhold til det øvrige af motivet Både billedet foran og bagved hovedmotivet er skarpt Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 11

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Lukketiden - Lukkeren Lukkeren bestemmer hvor længe, der lukkes lys ind via optikken, og dermed hvor hurtigt, et billede tages. På en solskinsdag, hvor der er meget lys, kan lukketiden ex være 1/500 sekund, og ved indendørs, hvor der ikke er så meget lys, 1/16 sekund. Ved motiver, der bevæger sig meget hurtigt, kan det være nødvendigt med en kort lukketid. Anvendes der en lang lukketid, kan man fotografere med reduceret lys. Til gengæld må motivet ikke bevæge sig, og kameraet skal stå helt stille. Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 12

ISO - ISO og digital støj ISO angiver ”filmens” aktuelle følsomhed, og den svinger typisk fra ISO 100 -ISO 3200. Stor ISO kan anvendes hvis der er dårlig belysning Ved stor ISO er der fare for: Digital støj (farvestøj) Rystelser i billedet Lille ISO kan anvendes hvis lysforholdene er ok Ikke så følsom for rystelser Ved automatisk indstilling, forsøger kameraet selv at finde en optimal værdi ud fra det billede, vi har i optikken! Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 13

Optageprogrammer - Eksempler med Canon symboler De vigtigste: Grøn firkant: Fuld automatisk på alle indstillinger, og bruges til overførsel af billeder fra kamera til computer TV: Betyder manuel indstilling af lukketiden, og automatisk indstilling af blændet A/AV: Betyder manuel indstilling af blændet, og automatisk indstilling af lukketiden M: Betyder Manuel indstilling af både lukketiden og blændet. : Portræt. Her opnås sløret baggrund. : Landskab. Her opnås dybdeskarphed. : Nærbillede/Makrofotografering. Gør det muligt at gå meget tæt på motivet. : Sport. Anvendes ved fotografering af motiver i bevægelse. Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 14

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Hvidbalance - Manuel indstilling Hvidbalance er beregnet til at få hvide områder til at se hvide ud. Kameraets automatiske hvidbalance er normalt fin nok, men når automatikken fejler, skal hvidbalancen indstilles manuelt. Ved manuel indstilling af hvidbalancen, tages der et billede af et hvidt stykke papir, som så bliver referencen. NB: Hvis man efterfølgende flytter på kameraet , skal hvidbalancen indstilles igen. Eksempel på et billede fra et lokale med gule lysarmaturer, hvor automatikken ikke har kunnet justere rigtigt ind. Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Links omkring fotografering http://www.fotoviden.dk/?Fotoviden.dk Digitalkameraet af Michael B. Karbo: http://books.google.dk/books?id=SnZYf5Nl9sQC&printsec=frontcover&dq =DIGITALKAMERAET&hl=da&ei=ILJ7TP6nOZaJOI_utLAG&sa=X&oi=book_r esult&ct=book- thumbnail&resnum=1&ved=0CDUQ6wEwAA#v=onepage&q&f=false http://www.ttf.dk/Dansk/Foto.aspx Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb

Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Kameradata - 2 eksempler på data Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb