Programmering
Hvad betyder programmering At løse problemer med en lang række instruktioner. (Nøjagtig som når du skal skrive en dansk- opgave, hvor du gør nogle forskellige ting i en rækkefølge: læser materiale om det, beskriver teori, laver analyse osv.) Programmering bør blive enkel og nem at vedligeholde (ingen redundans), og dertil bruger man nogle helt grundlæggende strukturer.
Blok-programmering vs. Text-programmering
Grundlæggende strukturer Variabel En variabel er et navn på et sted i computerens hukommelse, beregnet til at indeholde data af en bestemt type. (Tænk på en variabel som en skuffe, du kan have data i.) Erklæring af variablen er: var size; en variabel erklæres ved at få et navn og evt. type (f.eks. int, String, boolean) Initialisering af variablen er: size = 20; En variabel initialiseres ved at få en værdi første gang.
Grundlæggende strukturer Funktion En funktion er en logisk samling af instruktioner. Kan have parametre (input). En funktion kendes på, at den afsluttes med parentes start og slut. Function fillSquare(top,left,size) { …} Funktionen fillSquares instruktioner indsættes mellem de to brackets
Grundlæggende strukturer Funktionskald En funktion anvendes ved at ”kalde den”, efter den er oprettet. Det sker ved at kalde den med de ønskede parametre, hvis den tager parametre. fillSquare(20,30,100); opretKunde();
Grundlæggende struktur Sekvens Sekvens = rækkefølgen af instruktionen Rækkefølgen af instruktioner er vigtig for, hvad programmet gør. Andre rækkefølger giver andet output.
Grundlæggende struktur Iteration/Gentagelser/løkker En løkke anvendes, når noget kode skal anvendes flere gange, f.eks. lav 10 kasser. Man bruge gentagelser, for ikke at gentage kode – og dette gøre det svært at vedligeholde. Der findes flere udgaver af løkker f.eks. for(var i = 0; i <3; i = i+1) {…} while (alder < 18) {kroppen, hvor variablen alder tilføjes værdi i hver løkke} do while(alder < 18)
Grundlæggende struktur Selektion/forgrening/IF-sætning Med IF-Then-Else-sætninger kan man få kode til ikke at køre efter en fast rækkefølge, men udføres afhængig af en test. Der sker altså en selektion af kode, hvilken vej skal den gå. Man kan sige, at koden kan få flere retninger – afhængig af nogle variablers indhold.
Opsummeret programmering