Programmering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Programmeringsparadigmer.
Advertisements

KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Array vs. ArrayList. Arrays Et array er en struktureret metode til at gemme flere værdier af den samme datatype. Data’en i et array ligger op ad hinanden.
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Delphi og C++ Builder C++ Referencer og pointere.
Programmering af dynamiske websider pages/tutorials/introducing-aspnet- web-pages-2/intro-to-web-pages- programming.
W1b1 PC baseret analyse og simulering. w1b2 Definition Digital Elektronisk beregningsmaskine, der har intern hukommelse til lagring af program og mellem-regninger.
1 PC baseret dataanalyse og simulering Week2 A. 2 SAS input/output filer Inddata -textfil - SAS-program -textfil- SAS datasæt SAS system SAS listing -print.
1 JavaScript Lektion 6: Repetition i JavaScript Math TIDY Litteratur: JST lektion 10.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Procestræ under afvikling af cp init login shell cp cp src dest.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus Kursussammensætning: forelæsning – læse – arbejde selvstændigt – newsgroup – øvelsestime – aflevering.
Forelæsning 7.1 – repetition
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Quiz 3.1. Quiz 1 – Assignment dIntProg, E14 Hvad er værdierne af x og y efter udførelse af følgende program? 1.x er 6, y er 3 2.x er 8, y er 5 3.x er.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering11.1 Lingo Basis.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Programmering I Java/C# Datatekniker Dit første projekt.
Quiz Uge 2 – torsdag. Hvorfor har vi clicker quizzer? Formålet med quizzerne er –at afveksle undervisningsformen – så I ikke falder i søvn –at tvinge.
Mærkning – en vigtig detalje Krav til deklarering.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Stavekontrol i Word. Klik på fanen ”Filer”, Klik på ”Indstillinger” Klik på ”Korrektur”. Opsætning kan se således ud. Opsætning af stavekontrol i Word.
Virksomhedens omkostninger
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Anvendelse.
Abstraktioner.
Abstraktioner.
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz Uge 2 – mandag.
1587 Server - Blandet miljø Webintegrator HF1
1.08 Test.
”Avanceret” Programmering
Tre lags arkitektur hardware i systemer
1.09 Dokumentation.
Usecase-Manual-går arbejdsgange igennem
Hvad er det, og hvor bruges det?
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Titel på naturvidenskabsprojekt
Dokumentation.
INTRODUKTION
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Studiepraktik Thomas Bøgholm Mikkel Hansen Jacob Elefsen
Niveau 2: Hypotesetestning
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
MongoDB Ikke SQL!.
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
ROBOTTERNE KOMMER - OZOBOTTERNE.
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Robotterne kommer - Ozobotterne.
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Tråde & Executors – uge 2.
Tråde & Executors – uge 2.
Quiz Uge 2 – mandag.
Præsentationens transcript:

Programmering

Hvad betyder programmering At løse problemer med en lang række instruktioner. (Nøjagtig som når du skal skrive en dansk- opgave, hvor du gør nogle forskellige ting i en rækkefølge: læser materiale om det, beskriver teori, laver analyse osv.) Programmering bør blive enkel og nem at vedligeholde (ingen redundans), og dertil bruger man nogle helt grundlæggende strukturer.

Blok-programmering vs. Text-programmering

Grundlæggende strukturer Variabel En variabel er et navn på et sted i computerens hukommelse, beregnet til at indeholde data af en bestemt type. (Tænk på en variabel som en skuffe, du kan have data i.) Erklæring af variablen er: var size; en variabel erklæres ved at få et navn og evt. type (f.eks. int, String, boolean) Initialisering af variablen er: size = 20; En variabel initialiseres ved at få en værdi første gang.

Grundlæggende strukturer Funktion En funktion er en logisk samling af instruktioner. Kan have parametre (input). En funktion kendes på, at den afsluttes med parentes start og slut. Function fillSquare(top,left,size) { …} Funktionen fillSquares instruktioner indsættes mellem de to brackets

Grundlæggende strukturer Funktionskald En funktion anvendes ved at ”kalde den”, efter den er oprettet. Det sker ved at kalde den med de ønskede parametre, hvis den tager parametre. fillSquare(20,30,100); opretKunde();

Grundlæggende struktur Sekvens Sekvens = rækkefølgen af instruktionen Rækkefølgen af instruktioner er vigtig for, hvad programmet gør. Andre rækkefølger giver andet output.

Grundlæggende struktur Iteration/Gentagelser/løkker En løkke anvendes, når noget kode skal anvendes flere gange, f.eks. lav 10 kasser. Man bruge gentagelser, for ikke at gentage kode – og dette gøre det svært at vedligeholde. Der findes flere udgaver af løkker f.eks. for(var i = 0; i <3; i = i+1) {…} while (alder < 18) {kroppen, hvor variablen alder tilføjes værdi i hver løkke} do while(alder < 18)

Grundlæggende struktur Selektion/forgrening/IF-sætning Med IF-Then-Else-sætninger kan man få kode til ikke at køre efter en fast rækkefølge, men udføres afhængig af en test. Der sker altså en selektion af kode, hvilken vej skal den gå. Man kan sige, at koden kan få flere retninger – afhængig af nogle variablers indhold.

Opsummeret programmering