Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation til forældremøder
Advertisements

Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Forældremøde 8.klasse.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Studiekompetencegivende eksamen
Orientering forældremøde 10. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 7. klasse.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Den merkantile EUX Forstander Bo Ravn, Tietgen
Uddannelse – dit barns fremtid
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
WORKSHOP 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – EUX i praksis.
DE MERKANTILE ERHVERVSUDDANNELSER 2015 EUD 10 – Handel, kontor og forretningsservice.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Brobygning – EUD og efterskolerne
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
FA-mik misilitsitsisarnerit FA prøver
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Årsmøde
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Program for dagen Ankomst og kaffe
Årsmøde
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil

Prøver og eksamen EUX - merkantil Prøveudfordringer EUX: Gym-fag og de store opgaver (SSO og EP) Kan vi nå det faglige stof? Er vi enige om hvad der kan forventes? Hvordan får vi de gode historier i overtal? GYM-fagene i Vejle/Frederikshavn-modellen EUX merkantil

Tiltrækning af elever –eux vs. andre gym.udd. Evaluering af EUX Evalueringen viser Det er for tidligt at drage entydige konklusioner – særligt merkantilt. Tiltrækning af elever –eux vs. andre gym.udd. Synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag Det er for tidligt at drage entydige konklusioner om, hvorvidt eux bidrager til at realisere de intenderede resultater. Eux har potentiale til at bidrage til, at en anden type unge vælger en erhvervsuddannelse. Eux-eleverne placerer sig på flere parametre mellem htx-elever og eud-elever (karakterer fra grundskolen, forældrebaggrund, alder). Ca. halvdelen af eux-eleverne svarer, at de ville have valgt en gymnasial uddannelse, hvis de ikke kunne vælge eux. den forudsatte synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag realiseres ikke. EUX merkantil

Opnåelse af de faglige mål i de gymnasiale fag. Evaluering II Evalueringen Opnåelse af de faglige mål i de gymnasiale fag. Sammenhæng og progression i de gymnasiale dele Realisering af synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag. Der er tegn på, at det er udfordrende at nå de faglige mål i de gymnasiale fag. Eux-eleverne har signifikant lavere karakterer i dansk og matematik fra grundskolen end htx-elever og får også signifikant lavere karakterer i de gymnasiale fag end htx-elever. Evalueringen peger på at følgende forhold har betydning for elevernes mulighed for at nå målene: manglende sammenhæng og progression i de gymnasiale dele, ikke mindst i grundforløbet den forudsatte synergi mellem erhvervsuddannelsesfag og gymnasiale fag realiseres ikke. EUX merkantil

Aftagernes vurdering bliver spændende Evaluering III Fastholdelse Aftagernes vurdering bliver spændende Videregående uddannelse/værdien af EUX-beviset ? Det vides ikke, om eux kan bidrage til, at flere unge fastholdes på erhvervsuddannelserne. Samlet set er eleverne generelt tilfredse med deres eux-forløb. Det er uklart om eux kan bidrage til, at flere unge gennemfører en erhvervsfaglig uddannelse eller en videregående uddannelse. EUX merkantil

Spørgsmål til inspiration Problemstillinger vi kan se på (forslag): Hvordan didaktiserer vi den stejle læringskurve der er behov for i EUX? Hvordan styrkes samarbejdet mellem fagene? Hvordan bliver helhedsorientering en pædagogisk motorvej? Hvad er identiteten for EUX merkantil i centrum mellem HHX, eud merkantil og HF business? EUX merkantil