Lone Dirckinck-Holmfeld & Birte Christensen-Dalsgaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metadata, geodata og organisation
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Integration til portalen og andre systemer Hvordan får vi økonomien til at hænge sammen med det ny setup? Hvad koster det og hvordan kan vi købe ind på.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto The Danish Geodata Agency's.
Mapping Scientific Controversies using Digital Methods Ayo Wahlberg, Associate Professor, Department of Anthropology.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Digital forandringsledelse
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Aalborg University – Department of Production Introduction to Industry Foundation Classes (IFC) Kaj A. Jørgensen Aalborg Universitet, Institut for Produktion.
1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
ECDL2008 Anders Conrad. Vigtige/interessante emner Digital curation and workflows (Carol Goble): workflows as ”first class” assets, encapsulation of process,
Seminar for udviklere på Kortforsyningen Hvad gør INSPIRE ved/for os: Olav Eggers, KMS INSPIRE samarbejdsmodel: Niels Henrik Broge, KMS INSPIRE netværksservices.
Eksempler på best practice, uddannelse, forskning, samfund
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
IT-Universitetet i København mere info på
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
DIVERCITY-projektet og andre aktiviteter ved Institut for Bygningsteknik Kjeld Svidt Aalborg Universitet, AAU it.civil.auc.dk/ks Kjeld Svidt  Institut.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Planned changes to registration.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Center for Kliniske retningslinjer
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Smart Crowd __________________________________________________ A crowd lending platform that helps improve local energy efficienty and economy.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET AALBORG UNIVERSITY DATA MANAGEMENT IN PRACTICE TRACK 5: MARKETING AND TRAINING TOOLKIT Karsten Kryger Hansen Specialkonsulent,
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
SILVER Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics Helena Christensen, Syddansk Sundhedsinnovation Martin Nitze, Odense Kommune.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Geodata for Everyone.
Copenhagen, May 12, 2016 Dias 1 Digital Humaniora, e-science og juraen Birte Christensen-Dalsgaard Project Manager.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Thoughts on the Danish.
Indlejring. Practice Objects Community Skill & Competence building Experts Tools Outreach and user interaction Dialog and marketing Courses and seminars.
AARHUS UNIVERSITY Oktober 2013 Villum Research Station Henrik Skov, Morten Rasch og Bent Lorenzen Arctic Research Centre, Aarhus Universitet.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
The army’s transformation from an analogue to a digital world
WM-data/LogicaCMG og vision for Healthcare Denmark
Et blik fra forskningen
Fremtidssalon, 19. april 2017 København år 2040.
Tanker og reflektioner Andrew Cranfield
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Digital humaniora på KB
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
Unawareness of opportunities = a major barrier to progress
The army’s transformation from an analogue to a digital world
The General Data Protection Regulation
DIGHUMLAB tema 3 – Big Video – udfordringer og muligheder
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Informationsundervisning i en global virksomhed
Digital forandringsledelse
Danish TUC portal for training
European data sources – a (lost) opportunity and a challenge
I synergi med uddannelserne set fra et universitetsperspektiv
Præsentationens transcript:

Lone Dirckinck-Holmfeld & Birte Christensen-Dalsgaard DIGHUMLAB 2.0 Dighumlab seminar, Det kongelige bibliotek 11.november 2015 Lone Dirckinck-Holmfeld & Birte Christensen-Dalsgaard

DIGHUMLAB 2.0

DIGHUMLAB 2.0 DIGHUMLAB 2.0 er en national digital infrastruktur, som særligt vil kvalificere humanistisk forskning, såvel som forskning og innovation på tværs af hovedområder. Med fokus på tre brede fagområder er DIGHUMLAB 2.0 det nationale samlingspunkt for forskningsmiljøer samt indgangsportal for myndigheder, interessenter og borgere. Infrastrukturen består i en samlet, fælles portal, der giver adgang til digitale datasamlinger, avanceret software til datamining, metadata analyse og visualisering, nye teknologiske værktøjer samt livinglab-faciliteter. Denne infrastruktur er europæisk orienteret, idet den er den danske node for CLARIN ERIC og DARIAH ERIC, der begge er på ESFRIs Roadmap. DIGHUMLAB 2.0 lægger stor vægt på at udvikle og sikre brug af tiltrådte standarder herunder etiske og juridiske forhold for datalagring og databrug, som sikrer datas brugbarhed på tværs af forskningsområder og brugbarhed inden for andre sektorer.

DIGHUMLAB

The DIGHUMLAB 2.0 infrastructure is coherent, multi-sited, virtual and distributed, and will be integrated in a shared gateway:

The DIGHUMLAB 2.0 infrastructure will support cultural heritage research within the material-based and the text-based fields respectively with the following facilities and services: Geographic data analysis with GIS of archaeological datasets Access to large and complex archaeological datasets Visualisation in 3D models and motion capture of fragile archaeological objects Field-specific databases and analytical tools for cultural heritage objects, including qualitative Annotation, field-customised frontends and collaborative workspaces Large compilations of organised textual sources Generic platforms for the dissemination and digital learning of cultural heritage objects

The Social Media research infrastructure will be developed through a number of targeted projects that result in: Infrastructures for collecting and analysing assemblages, digital corpora and collections of data (governmental, civic, commercial and research purposes) The customising of existing open-source software tools to extract, analyse and visualise social media data, e.g. Gephi, Manylines, Hyphe, ANTA, Quinoa, DMI-TCAT Tools to extract and analyse data from LinkedIn, Twitter and smartphones A social media treebank for enabling large-scale studies of linguistic variation across various types of Danish social media Tools for mapping platform-mediated social controversies Crowd sourcing through mobile gaming apps to study the comprehension of sound

The DIGHUMLAB 2.0 infrastructure will support technology-enhanced learning research with the following facilities and services: Coordinated development of ontologies for technology-enhanced learning Living labs (naturalistic, mixed and artificial environments) Front-ends to existing repositories, and the development of new repository services Technologies and best practices to capture, manipulate, store and share hyper-complex, multimodal person-sensitive data combining video with new digital imaging and sensing across contexts in naturalistic, mixed and artificial environments Collaborative software tools for learning analytics and visualisation, and qualitative analysis of hyper-complex data on learning Procedures to handle new ethical and legal issues related to data tracing, archiving, sharing and analysis of person-sensitive data

The road forward NUFI – the road map process Developing a full application