Quiz – Uge 3 – mandag – første time

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Advertisements

KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Grundlæggende programmering Efterår 2001
GP 10, 7/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 10 onsdag 7/ kl. 9:15 – 12:00.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Klik på nummerne i den rigtige rækkefølge
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Grafik – Crayon-objekter.
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
Fundamentale sprogbegreber
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
Forelæsning 7.1 – repetition
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Quiz 3.1. Quiz 1 – Assignment dIntProg, E14 Hvad er værdierne af x og y efter udførelse af følgende program? 1.x er 6, y er 3 2.x er 8, y er 5 3.x er.
Fundamentale sprogbegreber Sætninger og udtryk Niveauer af programbeskrivelse (statisk versus dynamisk syn)
Pythagoras Et bevis IM.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 1999, Henrik B. ChristensenIntroducerende objektorienteret programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Grafik Modeller, objekter og opførsel. dIntProg, F08Grafik.2 Nye begreber Repetition (iteration) –gentagelse af opførsel Parametrisering –generalisering.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2A.1 Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Quiz Uge 2 – torsdag. Hvorfor har vi clicker quizzer? Formålet med quizzerne er –at afveksle undervisningsformen – så I ikke falder i søvn –at tvinge.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 1 – Torsdag
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 4 – mandag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Stort bord eller skrivebord
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Stort bord eller skrivebord
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Quiz – Uge 9 – mandag – første time
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Præsentationens transcript:

Quiz – Uge 3 – mandag – første time

Manipulation af objekter Udfør sætninger i nedenstående program en efter en Lav en tegning som viser: hvilke objekter p1, p2, p3 peger på værdierne af objekternes feltvariabler (name, age, female, farther) public class Person { private String name; private int age; private boolean female; private Person farther; ... } private Person p1, p2, p3; p1 = new Person("Susan",42,true); p2 = new Person("Peter",69,false); p2.birthday(); p1.setFarther(p2); p3 = p2; p2 = new Person("Anna",40,true); p2.setFarther(p3); p1.getFarther().birthday(); p2.getFarther().birthday(); Derefter skal I svare på nogle clicker spørgsmål, som kan besvares ud fra jeres tegning

Tre spørgsmål Hvilke personer er Peter far til? Susan Anna Anna og Peter Anna og Susan Ingen Hvor gammel er Peter? 69 70 71 72 73 74 Hvem er ældst af Susan og Anna? Susan Anna De er lige gamle

Svar på spørgsmålene private Person p1, p2, p3; 40 name age female true farther Svar på spørgsmålene String "Anna" 41 42 p3:Person Person 69 name age female false farther p2:Person String "Peter" private Person p1, p2, p3; p1 = new Person("Susan",42,true); p2 = new Person("Peter",69,false); p2.birthday(); p1.setFarther(p2); p3 = p2; p2 = new Person("Anna",40,true); p2.setFarther(p3); p1.getFarther().birthday(); p2.getFarther().birthday(); 70 72 71 Person 42 name age female true farther String "Susan" p1:Person

Rigtige svar Hvilke personer er Peter far til? Susan Anna Anna og Peter Anna og Susan Ingen Hvor gammel er Peter? 69 70 71 72 73 74 Hvem er ældst af Susan og Anna? Susan Anna De er lige gamle

Quiz – Uge 3 – mandag – anden time

Trappe med seks trin Hvilke af følgende kodestumper tegner den viste trappe med 6 trin? 1 for (int i=0; i<3; i++) { move(30); turn(90); move(30); turn(-90); } Kun tre trin 2 for (int i=0; i<6; i++) { move(30); turn(90); } Drejer samme vej hele tiden – tegner kvadrat 3 for (int i=0; i<6; i++) { move(30); turn(90); move(30); turn (-90); } 4 for (int i=1; i<6; i++) { move(30); turn(90); move(30); turn (-90); } OK Kun fem trin

Femtakket stjerne Hvilke af følgende metoder tegner den viste 5-takkede stjerne? 1 public void star() { for (int i=1; i<5; i++) { move(100); turn(144); } Kun fire streger 2 public void star() { for (int i=0; i<5; i++) { move(100); turn(150); } 3 public void star() { for (int i=0; i<5; i++) { move(100); turn(720/5); } Forkert vinkel OK

To gange minus Hvilken figur tegnes, hvis man indsætter to minusser i koden? public void star() { for (int i=0; i<5; i++) { move(−100); turn(−720/5); } Skildpadden tegner samme linje som før – starter i højre spids – bakker igennem Skildpadden tegner den samme stjerne som før Skildpadden tegner en spejlvendt stjerne Skildpadden drejer rundt på stedet uden at tegne noget

Fire kvadrater Hvilken værdi skal man give parameteren i nedenstående metode for at der tegnes den viste figur? public void draw4Squares(int noOfSides) { for (int i=0; i<4; i++) { for (int j=0; j < noOfSides; j++) { move(100); turn(90); } move(100); noOfSides = 3 noOfSides = 4; noOfSides = 5; noOfSides = 7;

Fire kvadrater (samme metode som før) Hvilken af de fire figurer tegnes, hvis parameteren i metoden sættes til 6? public void draw4Squares(int noOfSides) { for (int i=0; i<4; i++) { for (int j=0; j < noOfSides; j++) { move(100); turn(90); } move(100); 1 3 4 2

Slut – Quiz – Uge 3 – mandag