Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Quiz – Uge 4 – torsdag – første time

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Quiz – Uge 4 – torsdag – første time"— Præsentationens transcript:

1 Quiz – Uge 4 – torsdag – første time

2 Hotel med gæster 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest
Programmér metoden stayingForAtLeast. Metoden skal returnere alle de gæster, der bliver boende i mindst d dage. Udvid Guest-klassen med de nødvendige get-metoder. Programmér metoden totalStay. Metoden skal returnere summen af de dage gæsterne bliver boende på hotellet (daysToStay). Afprøv totalStay i exam-metoden. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 2

3 Biograf med film 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest
Programmér metoden titleOfShortest. Metoden skal returnere titlen på den korteste film. Hvis der ikke findes en sådan film returneres null. Udvid Movie-klassen med de nødvendige get-metoder. Programmér metoden longerThanAndIn3D. Metoden skal returnere antallet af film, der varer mere end t minutter og er produceret i 3D. Afprøv longerThanAndIn3D i exam-metoden. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 3

4 Index med musikudgivelser
Programmér metoden recordFromPeriod. Metoden skal returnere en pladeudgivelse, der ligger inden for perioden specificeret af de to int-parametre (inklusive). Hvis der ikke findes en sådan pladeudgivelse returneres null. Udvid Record-klassen med de nødvendige get-metoder. Programmér metoden longestAverageLength. Metoden skal returnere den pladeudgivelse, der indeholder de gennemsnitligt længste numre. Hvis der ikke findes en sådan pladeudgivelse returneres null. Udvid Record-klassen med de nødvendige get-metoder. Afprøv longestAverageLength i exam-metoden. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 4

5 Formel-1 løb med racerbiler
Programmér metoden averageTopSpeed. Metoden skal returnere den gennemsnitlige top hastighed for alle de deltagende racerbiler. Det kan antages, at der er mindst en racerbil i løbet. Udvid Racer-klassen med de nødvendige get-metoder. Programmér metoden fastestRacer. Metoden skal returnere bilen med højeste tophastighed. Hvis der ikke findes en sådan bil returneres null. Afprøv fastestRacer i exam-metoden. Tæt på findSumOf Man skal blot dividere med længden af arraylisten før man returnerer resultatet 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 5

6 Webshop med mobiltelefoner
Programmér metoden phoneInPriceRange. Metoden skal returnere en mobiltelefon, hvis pris ligger i intervallet angivet af de to parametre (begge værdier inklusive). Hvis der ikke findes en sådan mobiltelefon returneres null. Udvid Phone-klassen med de nødvendige get-metoder. Programmér metoden cheapestPhone. Metoden skal returnere den mobiltelefon, der koster mindst. Hvis der ikke findes en sådan mobiltelefon returneres null. Afprøv cheapestPhone i exam-metoden. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 6

7 Familie med personer Programmér metoden oldestFamilyMember. Metoden skal returnere den person, som har den højeste alder. Hvis der ikke findes en sådan person returneres null. Udvid Person-klassen med de nødvendige get-metoder. Programmér metoden ofFamilyRole. Metoden skal returnere alle de personer, der har den angivne rolle. Udvid Person-klassen med de nødvendige get-metoder. Afprøv ofFamilyRole fra exam-metoden. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 7

8 Quiz – Uge 4 – torsdag – anden time
8

9 Sammenligning af personer
I hvilke af nedenstående fire situationer evaluerer udtrykket person1 == person2 til true? 1 person1 :Person "Anna" person2 "Peter" 2 person1 :Person "Anna" person2 "anna" 3 person1 :Person "Anna" person2 4 person1 :Person "Anna" person2 "Peter" == operationen tester om de to referencer peger på SAMME objekt Både 3 og 4 9

10 Sammenligning af strenge
Hvilke af nedenstående tre udtryk evaluerer til true? "bye" input :String 1 2 3 4 5 input == "bye" input.equals("bye") input.equals("Bye") Både 1 og 2 Både 1 og 3 Resultatet afhænger af compileren equals skelner mellem store og små bogstaver HUSK: Strenge skal ALTID sammenlignes ved hjælp af equals metoden i String klassen 10

11 Virkefeltsregler Hvad udskriver testMethod? 1 2 3 4 11 1 2 a2 b1 1
public class Scope { private int i; public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println("a" + i ); int i = 0; i++; System.out.println("b" + i ); Hvad udskriver testMethod? 1 2 1 a1 b2 2 a2 b1 3 a2 b3 4 a1 b1 a2 b1 1 public void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); } Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne 11

12 Virkefeltsregler Hvad udskriver testMethod? 1 2 3 4 1 1 2 a2 b1 c0 c1
public class Scope { private int i = 0; public Scope ( int i ) { i = i + 1; this.i++; System.out.println("a" + i ); } public void pip() { System.out.println("b" + i ); for( int i = 0; i < 3; i++ ) { System.out.println("c" + i ); System.out.println("d" + i ); Hvad udskriver testMethod? 1 1 2 1 a1 b1 c0 c1 c2 d1 2 a2 b1 c0 c1 c2 d0 3 a2 b1 c0 c1 c2 d1 4 a1 b2 c0 c1 c2 d1 a2 b1 c0 c1 c2 1 2 d1 public void testMethod() { Scope s = new Scope( 1 ); s.pip(); } Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne

13 Slut – Quiz – Uge 4 – torsdag
13


Download ppt "Quiz – Uge 4 – torsdag – første time"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google