Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forelæsning Uge 2 – Torsdag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forelæsning Uge 2 – Torsdag"— Præsentationens transcript:

1 Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Niveauer af programbeskrivelser Statiske / dynamiske beskrivelser Klassevariabler og klassemetoder Variabler og metoder der et tilknyttet klassen (i stedet for at være tilknyttet objekter) Problemløsning BlueJ’s Code Pad Nyttig til små eksperimenter BlueJ’s Debugger Nyttig til at finde fejl i kode Afleveringsopgave: Skildpadde 1 (Turtle 1)

2 ● Niveauer af programbeskrivelser
Klassediagram (oversigt) Hvad (specifikation) JavaDoc (mellem-niveau) Hvad Java-kode (detaljeret) Hvordan (inplementation) Objektdiagram (oversigt) Relationer mellem objekter (referencer) Sekvensdiagram (detaljeret) Interaktion mellem objekter (metodekald) Statisk (struktur) rum for hvad der generelt kan ske Dynamisk (udførelse) scenarie for hvad der sker i en konkret situation

3 Klassediagram (statisk, oversigt)
UML TestDriver run() BlueJ UML klassediagrammer kan også vise nogle af feltvariablerne 1 ClockDisplay timeTick() setTime(int h, int m) getTime() void updateDisplay() NumberDisplay 2 int getValue() String getDisplayValue() void setValue(int val) void increment()

4 Java-kode (statisk, detaljeret)
Skift mellem Java kode og dokumentation Disse kommentarer indsættes i klassens dokumentation Vi har to forskellige konstruktører med forskellige parametre

5 JavaDOC (statisk, mellem-niveau)
Første sætning i kommentaren Tilsvarende gælder for kommentarer til klassen kommentarer til metoder Hele kommentaren

6 Objektdiagram (dynamisk, oversigt)
ClockDisplay hours minutes displayString NumberDisplay limit value 24 String "00:00" NumberDisplay limit value public ClockDisplay() { hours = new NumberDisplay(24); minutes = new NumberDisplay(60); updateDisplay(); } 60 public NumberDisplay(int rollOverLimit) { limit = rollOverLimit; value = 0; } Konstruktører

7 Sekvensdiagram timeTick
23:00 22:59 :ClockDisplay minutes :NumberDisplay hours :NumberDisplay timeTick() increment() getValue() increment() Clicker Quiz updateDisplay() getDisplayValue() getDisplayValue() public void timeTick() { minutes.increment(); if(minutes.getValue() == 0) { hours.increment(); } updateDisplay(); private void updateDisplay() { displayString = hours.getDisplayValue() + ":" + minutes.getDisplayValue(); }

8 ● Klassevariabler og klassemetoder
Instansvariabler og instansmetoder Hvert objekt har sine egne feltvariabler Metoder kaldes ved at bede objekter om at udføre dem Det er imidlertid muligt at erklære feltvariabler og metoder som tilhører klassen Klassevariabler og klassemetoder erklæres med det reserverede ord static Klassevariabler bruges til at modellere egenskaber for klassen, f.eks.: myndighedsalder for personer, fælles rentesats for alle konti Klassemetoder bruges til at modellere operationer, der er uafhængige af objekters tilstande

9 Har I set dem før? Hvor har I mødt klassemetoder?
new TestDriver() void run() Open Editor Compile Inspect Remove Klassemetode kan kaldes uden at lave et objekt af typen TestDriver Hvor har I mødt klassevariabler? System.out.println(...); Klasse i java.lang (importeres automatisk) Klassevariabel af type PrintStream Metode i PrintStream udskriver parameteren på "standard" output stream (BlueJ's terminal)

10 Eksempler fra java.lang.Math
konstant (kan ikke ændres) public class Math { public static final double PI = ... // 0.0 ≤ random() < 1.0 public static double random() {...} // sqrt(a) == a public static double sqrt(double a) {...} // pow(a,b) == ab public static double pow(double a, double b) {...} } navne på konstanter skrives med store bogstaver og "underscores", fx MAX_NO

11 Eksempel på statics public class Account {
private static double interestRate; private int balance; private Person owner; ... public static void setInterestRate (double rate) { interestRate = rate; } public void addInterest() { balance = (int) (balance * interestRate); Klassemetoder har kun adgang til klassevariabler og klassemetoder Almindelige metoder har adgang til alle feltvariabler og alle metoder uanset om disse er static eller ej En statisk metode, kan dog godt oprette et eller flere nye objekter (fra egen eller andre klasser), hvorpå den statiske metode kan tilgå feltvariabler og instansmetoder i disse objekter på helt normal vis

12 Brug af klassevariabler og klassemetoder
Klassevariable og klassemetoder tilgås via klassen Math.PI; Math.random(); Account.setInterestRate(2.65); Kan også tilgås via objekt, men det er "dårlig stil" og kan være forvirrende Account myAccount = new Account(...); myAccount.setInterestRate(2.65); Metoden kaldes på en specifik bankkonto, men det er rentesatsen for alle konti, der ændres Pause

13 Identificer problemet
● Problemløsning Identificer problemet Analyser løsningsmuligheder Evaluer resultatet Vælg den bedste idé Analyse Implementer idéen via et program (f.eks. i Java) Programmering

14 Ex: Cup turnering (fx tennis eller fodbold)
Spillerne/holdene mødes to og to Vinderen fortsætter til næste runde, mens taberen er slået ud af turneringen og ikke får flere kampe Vi vil gerne lave en algoritme, som beregner, hvor mange kampe, der skal til, hvis der er X spillere/hold i turneringen Løsning for X = 29 13 sekstendedels finaler + 3 oversiddere 8 ottendedels finaler 4 kvartfinaler 2 seminfinaler 1 finale I alt 28 kampe Husk at bruge tid på analyse Det lønner sig Er der en lettere måde at løse opgaven på? Der bliver slået ét hold ud i hver kamp Så vi skal bruge X-1 kampe (hvor X er antallet af hold)

15 ● Brug af BlueJ’s Code Pad
Code Pad I Code Pad’en kan man indtaste erklæringer, sætninger og udtryk Erklæringer og sætninger udføres Udtryk evalueres ClickerQuiz Brug Code Pad’en til hurtige eksperimenter Mere komplekse eksperimenter laves bedst via en testklasse

16 ● BlueJ's debugger (afluser = fejlfinder)
Nyttig, når man skal tjekke den detaljerede opførsel af kørende Java kode Breakpoints indsættes (og fjernes) ved at klikke i venstre margin af editoren Under programudførelsen vil debuggeren stoppe, når et breakpoint nås, og vise positionen med en sort pil (samt gul farve) Herefter kan man ”steppe” gennem koden sætning for sætning

17 Metodekald Når den næste sætning er et metodekald, har man to muligheder: Udfører hele metodekaldet uden at man ser detaljerne Starter metode-kaldet, men stopper ved første instruktion i den kaldte metode

18 Metodekald Parat til at udføre første sætning i den kaldte metode
Andre knapper: Fortsætter kørslen frem til næste breakpoint Stopper kørslen Nødstop (uendelig while løkke og lignende)

19 Undervejs kan man inspicere
Igangværende metodekald Værdier for feltvariabler Værdier for lokale variabler

20 ● Afleveringsopgave: Skildpadde 1 (Turtle 1)
Vi vender tilbage til skildpadden fra sidste forelæsning (0,0) (600,600) Skildpadde Skildpaddens tilstand Position: (x, y) Vinkel: 0 (360) 270 180 90 Farve:: ... Pen status: up/down I skal lave metoder til at tegne en række forskellige figurer, bl.a. disse:

21 ● Opsummering Niveauer af programbeskrivelser
Statiske / dynamiske beskrivelser Klassevariabler og klassemetoder Variabler og metoder der et tilknyttet klassen (i stedet for at være tilknyttet objekter) Problemløsning Husk at lave en grundig analyse Det betaler sig i det lange løb I store projekter bruger man ofte mere tid på analyse end på programmering BlueJ’s Code Pad Nyttig til små eksperimenter BlueJ’s Debugger Nyttig til at finde fejl i kode Afleveringsopgave: Skildpadde 1 (Turtle 1)

22 Det var alt for nu….. … spørgsmål


Download ppt "Forelæsning Uge 2 – Torsdag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google