Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Quiz – Uge 4 – torsdag – første time

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Quiz – Uge 4 – torsdag – første time"— Præsentationens transcript:

1 Quiz – Uge 4 – torsdag – første time

2 Hotel med gæster 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest
Programmér metoden stayingForAtLeast. Metoden skal returnere alle de gæster, der bliver boende i mindst d dage. Programmér metoden totalStay. Metoden skal returnere summen af de dage gæsterne bliver boende på hotellet (daysToStay). 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 2

3 Biograf med film 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest
Programmér metoden titleOfShortest. Metoden skal returnere titlen på den korteste film. Hvis der ikke findes en sådan film returneres null. Programmér metoden longerThanAndIn3D. Metoden skal returnere antallet af film, der varer mere end t minutter og er produceret i 3D. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest Tæt på findBest Man skal blot returnere titlen på den korteste film i stedet for filmen selv 3

4 Index med musikudgivelser
Programmér metoden recordFromPeriod. Metoden skal returnere en pladeudgivelse, der ligger inden for perioden specificeret af de to int-parametre (inklusive). Hvis der ikke findes en sådan pladeudgivelse returneres null. Programmér metoden longestAverageLength. Metoden skal returnere den pladeudgivelse, der indeholder de gennemsnitligt længste numre. Hvis der ikke findes en sådan pladeudgivelse returneres null. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 4

5 Formel-1 løb med racerbiler
Programmér metoden averageTopSpeed. Metoden skal returnere den gennemsnitlige top hastighed for alle de deltagende racerbiler. Det kan antages, at der er mindst en racerbil i løbet. Programmér metoden fastestRacer. Metoden skal returnere bilen med højeste tophastighed. Hvis der ikke findes en sådan bil returneres null. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest Tæt på findSumOf Man skal blot dividere med længden af arraylisten før man returnerer resultatet 5

6 Webshop med mobiltelefoner
Programmér metoden phoneInPriceRange. Metoden skal returnere en mobiltelefon, hvis pris ligger i intervallet angivet af de to parametre (begge værdier inklusive). Hvis der ikke findes en sådan mobiltelefon returneres null. Programmér metoden cheapestPhone. Metoden skal returnere den mobiltelefon, der koster mindst. Hvis der ikke findes en sådan mobiltelefon returneres null. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 6

7 Familie med personer Programmér metoden oldestFamilyMember. Metoden skal returnere den person, som har den højeste alder. Hvis der ikke findes en sådan person returneres null. Programmér metoden ofFamilyRole. Metoden skal returnere alle de personer, der har den angivne rolle. 1 findOne findAll findNoOf findSumOf findBest 7

8 Quiz – Uge 4 – torsdag – anden time
8

9 Sammenligning af personer
I hvilke af nedenstående fire situationer evaluerer udtrykket person1 == person2 til true? 1 person1 :Person "Anna" person2 "Peter" 2 person1 :Person "Anna" person2 "anna" 3 person1 :Person "Anna" person2 4 person1 :Person "Anna" person2 "Peter" == operationen tester om de to referencer peger på SAMME objekt Både 3 og 4 9

10 Sammenligning af strenge
Hvilke af nedenstående tre udtryk evaluerer til true? "bye" input :String 1 2 3 4 5 input == "bye" input.equals("bye") input.equals("Bye") Både 1 og 2 Både 1 og 3 Resultatet afhænger af compileren equals skelner mellem store og små bogstaver HUSK: Strenge skal ALTID sammenlignes ved hjælp af equals metoden i String klassen 10

11 Virkefeltsregler Hvad udskriver testMethod? 1 2 3 4 5 11 1 2 a2 b1 c2
public class Scope { private int i; public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println("a" + i ); int i = 0; i++; System.out.println("b" + i ); System.out.println("c" + i ); Hvad udskriver testMethod? 1 2 1 a1 b2 c1 2 a2 b1 c2 3 a2 b3 c2 4 a2 b1 c1 5 Andet a2 b1 c2 1 Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne public void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); } 11

12 Virkefeltsregler Hvad udskriver testMethod? 1 2 3 4 5 1 1 2 a2 b1 c0
public class Scope { private int i = 0; public Scope ( int i ) { i = i + 1; this.i++; System.out.println("a" + i ); } public void pip() { System.out.println("b" + i ); for( int i = 0; i < 3; i++ ) { System.out.println("c" + i ); System.out.println("d" + i ); Hvad udskriver testMethod? 1 1 2 1 a1 b1 c0 c1 c2 d1 2 a2 b1 c0 c1 c2 d0 3 a2 b1 c0 c1 c2 d1 4 a1 b2 c0 c1 c2 d1 5 Andet a2 b1 c0 c1 c2 d1 Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne public void testMethod() { Scope s = new Scope( 1 ); s.pip(); }

13 Slut – Quiz – Uge 4 – torsdag
13


Download ppt "Quiz – Uge 4 – torsdag – første time"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google