Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Magtteori I 7. September 2005.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
HUMANISTIC PSYCHOTHERAPIES Anders Dræby Sørensen, Anders Dræby Sørensen,
Center for Kliniske retningslinjer
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Fremtidige muligheder
Aalborg modellen Problemorienteret og projektorganiseret
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
Rasmus Fink Lorentzen, PHD, Associate Professor
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
FOHNEU Præsentation af Federation of Occupational Health Nurses within the European Union, FOHNEU Den august 2017 ved FaSAMs seminar i Skagen.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Danish TUC portal for training
Etniske Minoritetskvinders sundhed, trivsel og udfordringer
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby Health literacy (sundhedskompetence) Forstå og anvende begrebet for at fremme sundhed og forebygge og håndtere sygdom Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby Understanding and applying the concept of Health literacy to promote health and prevent and manage illness

Hvad er Health literacy ‘The cognitive and social skills which determine the motivation and ability of individuals to gain access to, understand, and use information in ways which promote and maintain good health. (It) means more than being able to read pamphlets and make appointments. By improving peoples’ access to health information and their capacity to use it effectively, health literacy is critical to empowerment.’ Nutbeam D. Health Promotion Glossary. Health Promotion International, 13(4): 349-364. 1999 (also - WHO/HPR/HEP/98.1) What is health literacy? The cognitive and social skills which determine the motivation and ability of individuals to gain access to, understand, and use information in ways which promote and maintain good health

Health literacy – en determinant for sundhed Lav health literacy forbundet med Dårligere helbred1,2 Flere vanskeligheder ved at håndtere kroniske tilstande Højere dødelighed Flere indlæggelser på sygehus Flere medicineringsfejl Lav health literacy forbundet med Dårligere trivsel Lavere selvvurderet helbred Lav health literacy konsekvenser for Sundhedspraksis Mindre tilbøjelig til at deltage i screeenings- og vaccinationsprogrammer Ringere sundhedsfremmende og forebyggende praksis Lav HL ses især hos: mennesker med ingen eller lav uddannelse, lav socioøkonomisk status, ældre over 75 år og mennesker der rapporterer om lavt selvvurderet helbred 1. Berkman ND, Sheridan SL, Donahue KE, Halpern DJ, Viera A, Crotty K, et al. Health literacy interventions and outcomes: An updated systematic review. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality., 2011 Contract No.: 11-E006 2. HLS-EU Consortium: Comparative report of health literacy in eight EU member states. The European Health Literacy Survey (HLS-EU). 2012

Health literacy: kontekstafhængig og foranderlig Borgeren/patienter: Lige adgang til at forstå, vurdere og anvende sundhedsoplysninger Den sundhedsprofessionelle: Kompetencer til at støtte, at borgeren bliver involveret og kan tage informerede valg System/institutionelt niveau: Vurdere hvordan der leveres ydelser, og om der er lige adgang til sunde omgivelser og et effektivt sundhedsvæsen Health literacy can be addressed by building skills and / or simplifying healthcare Developing health literacy = more information increased skills increased confidence healthier lifestyle

Health literacy og sundhedskommunikation Health literacy fokuserer på patientens/borgerens færdigheder Har patienten/borgeren kompetencer til at forstå og omsætte viden og information om sundhed? Er sundhedssystemet tilpasset patientens niveau? Støtter sundhedsvæsenet og uddannelsessystemet patienten/borgeren i at udvikle health literacy? Sundhedskommunikation fokuserer på sundhedspersonalet færdigheder Kan sundhedspersoner kommunikere forståeligt og effektivt med patienter/borgere? Får patienten/borgeren større indsigt, viden og forståelse? Health communication focuses on the skills of the health professional Does the health professional communicate effectively with patients? Does the patient develop greater knowledge? Health literacy focuses on the skills of the patient Does the patient have the skills to understand and use the health information? Does the health system adapt to the patient health literacy skills levels? Do the health and education systems support the patient to develop health literacy skills?

Undervisningsform Forelæsninger Studenterfremlæggelser og gruppeøvelser Udarbejdelse af abstract og poster Forelæsninger og diskussioner på engelsk og dansk Kursusmateriale på engelsk og dansk Samarbejde i mindre grupper Tid til at arbejde med abstract og poster How will you learn on the course? Lectures Group exercises Cooperation with other on abstract and poster Self-led learning Presentations will mostly be in Danish Discussion and course work and course materials will be in English You will have time to study on their own to develop your understanding of health literacy and use in different contexts You will expand your understanding by working with other students in small groups to develop a scientific abstract and a poster (which you can keep after the course!)

Eksamensform Individuel mundtlig eksamen, hvor forskellige aspekter af kurset udforskes (grundlæggende begreber og deres anvendelse på enkeltpersoner, familier, lokalsamfund og sundhedsorganisationer) Posteren bruges som ramme How will your learning be examined? Individual oral exam, where various aspects of the course are explored (basic concepts and their application to individuals, families, communities and health organizations. The poster is used as a framework

Hvorfor skal du vælge dette kursus Health literacy er vigtig for folkesundheden og folkesundhedsarbejdet Health literacy er en værdifuld ramme for sundhedsfremmende, forebyggende og rehabiliterende interventioner og praksis AU er førende på området nationalt og internationalt Der er muligheder for tilknytning til forskning på AU og i udlandet WHOs 9th Global conference on health promotion 2016 I Shanghai har 4 fokuspunkter for policy: Sunde byer Fremme tværsektoriel handling og god ledelse af sundhedvæsen Arbejde for social mobilitet Fremme HL