Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på."— Præsentationens transcript:

1 Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på efterskoler, GU mm., erhvervsuddannelser og restgrupper Atuartut agguataarlugit, efterskolenut, GU-mut il.il. Inuutissarsiornermi ilinniarfiit aamma sinneruttut gruppii

2 Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata kommunia-niit Efter- skole Villads Villadsen Efter- Skole Maniitsoq Efter- skole DK Efter- skole I alt GU mv. Erhvervs uddan- nelse Uddan nelse I alt Rest gruppe Total 2010 Antal 8-19271742197145 2010 Procent 6 %-13 %19 %12 %3 %14 %67 %100 % 2011 Antal 9726421451980141 2011 Procent 6 %5 %18 %30 %9 %4 %13 %57 %100 %

3 Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata kommunia-niit

4 Elever fra Qaasuitsup Kommunia/Atuartut Qaasuitsuup kommunia-niit Efter- skole Villads Villadsen Efter- Skole Maniitsoq Efter- skole DK Efter- skole I alt GU mv. Erhvervs uddan nelse Uddan nelse I alt Rest gruppe Total 2010 Antal 35-78113301545155313 2010 Procent 11 %-25 %36 %10 %5 %15 %50 %100 % 2011 Antal 442079143191029132304 2011 Procent 15 %7 %26 %47 %6 %3 %9 %43 %100 %

5 Restgrupperne i procent fordelt på land og kommuner/Sinneruttut gruppii procentinngorlugit nuna tamakkerlugu kommunikkaartumillu 20102011  Hele landet/Nuna tamaat54%50%  Kommune Kujalleq53%57%  Kommuneqarfik Sermersooq53%56%  Qeqqatta Kommunia67%57%  Qaasuitsup Kommunia50%43%

6 Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata Kommunia-niit Studieaktiv 2011 Fortsat restgruppe 2011 I alt Restgruppe 201011/ (11 %)86 (89 %)97 Efterskole (Grønland) 2010 1 (13 %)7 (87 %)8 Efterskoler (Danmark) 2010 11 (58 %)8 (42 %)19 I alt23 (19 %)101 (81 %)124

7 Uddannelsespladser i Sisimiut/Maniitsoq Sisimiut-ni/Maniitsumilu ilinniarfissat  Håndværker, butik, kontor, andet25 stk.  GU50 stk.  Råstofsskolen30 stk.  HTX75 stk.  Maniitsoq15 stk.  Kangerlussuaq25 stk.  I alt/katillugit 225 stk.

8 Årgange 1992 og 1993 fra Sisimiut – Hvad laver de i dag?/Ukiut 1992 1993- lu Sisimiuniit – Ullumikkut sulerippat?

9

10 Anbefalet fremtidige indsatsområder - skoleniveau  Elevfravær – kan løses via sms-ordning foretaget af kontoret  Uddannelsesvejledning – opfølgning på samtlige elever  Årsplanlægning – sikring af faglighed i undervisningen  Ledelsens tilsynspligt – tilstedeværelse i klasserummene  Fritimer – vikardækning – signalværdi – skolens tilsynspligt  Skole-/hjemsamarbejdet – Hvordan vil vi have at vore elever skal være? Vær opsøgende, imødekommende og skab dialog  Lærerfravær?????

11 Profiltyper/Ilisarnaatit assigiinngitsut  Der arbejdes stadig med 3 profiltyper: Suli ilisarnaatit assigiinngitsut atorneqarput.  Den ”stærke” elev/Atuartoq nukittooq.  Den ”gode” elev/Atuartoq ajunngitsoq  Den ”svage” elev/Atuartoq sanngiitsoq.  Men karakterdatabasen er endnu ikke fuldt opdateret  Kisianni maannakkut database piariivinneqanngilaq.

12 Beskrivelse af den ”stærke” elev Atuartut nukittuut nassuiarnera  ”Stærke” elever er de elever, hvor 30 % eller flere af deres karakterer ligger på B (10) eller A (12) Atuartut nukittuut atuartuupput karakteriisa 30 %-ii amerlanerilluunniit B (10)-mittuut imaluunniit A (12)- imittuut.  Bemærk, at GGS- skalaen anvendes Malugiuk GGS-skala atorneqarmat

13 Beskrivelse af den ”gode” elev/Atuartoq ”ajunngitsup” nassuiaataa  ”Gode” elever er de elever, hvor 50 % eller flere af deres karakterer ligger mellem E (2) og C (7) (begge karakterer inklusive).  Atuartut ”ajunngitsuupput” imannak angusaqarsimagaangamik: Karakteeriisa 50%-ii amerlanerilluunniit E(2)-p aamma C(7)-p (taakku karakteerit ilanngullugit) akornanniikkunik.

14 Beskrivelse af den ”svage” elev/Atuartoq ”sanngiitsup” nassuiaataa  ”Svage” elever er de elever, hvor 50 % eller flere af deres karakterer er på FX (0) eller derunder.  Atuartoq ”sanngiitsuussaaq” imannak angusaqarsimasoq: Karakteeriisa 50%-ii amerlanerilluunniit FX(0)-imiipput ataalluguluunniit.

15 Elevprofil/Ilisarnaatit assigiinngitsut Qeqqata Kommunea

16 Foreløbig elevprofil/ilIlisarnaatit assigiinngitsut Atuarfik Kilaaseeraq 2012/2013  Stærke/Nukittooq7,7 %  Gode/Ajunngitsoq92,3 %  Svage/Sanngiitsoq0,0 %

17 Foreløbig elevprofil/Ilisarnaatit assigiinngitsut Minngortuunnguup atuarfia 2012/2013  Stærke/Nukittooq18,9 %  Gode/Ajunngitsoq67,2 %  Svage/Sanngiitsoq13,5 %

18 Foreløbig elevprofil/ilIlisarnaatit assigiinngitsut Nalunnguarfiup atuarfia 2012/2013  Stærke/Nukittooq5,1 %  Gode/Ajunngitsoq69,2 %  Svage/Sanngiitsoq25,6 %

19 Interviews af fokusgrupper  To ”stærke” elever, hvor forældre har uddannelse  To ”stærke” elever, hvor forældre ikke har uddannelse  To ”gode” elever, hvor forældre har uddannelse  To ”gode” elever, hvor forældrene ikke har uddannelse  To ”svage” elever, hvor forældre har uddannelse  To ”svage” elever, hvor forældre ikke har uddannelse

20 Pingaaruteqavissut sisamat! De 4 K´er

21 Asanninneq/Kærlighed

22 Atassuteqarneq/Kontakt

23 Piumaffiginninneq/Krav

24 Kinguneqartitsineq/Konsekvens

25 Samfundsproblem – Pubertet en sygdom???


Download ppt "Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google